بهمن آرمان

 دکتر بهمن آرمان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران گفت: هزینه انرژی برای تولید هر تن فولاد در ایران چیزی برابر 9.7 درصد است، در حالی که این نسبت در چین که دارای منابع انرژی کافی نیست و انرژی لازم در صنایع مختلف از طریق واردات تامین می شود؛ تنها 10 درصد است. لذا دولت نه تنها رانتی به صنایع فولاد و پتروشیمی نمی دهد بلکه آنها را در معرض قیمت های سنگینی هم قرار می دهد.

دکتر بهمن آرمان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد نشست اخیر رئیس سازمان بورس با شرکت های فولادی گفت: نشست رئیس سازمان بورس  با شرکت های فولادی و معدنی نقطه امیدی را به وجود آورد که از این پس سیاست های مشکوکی که در دوره پیشین در مورد قیمت گذاری فولاد و سقوط قیمت سهام آنها در بورس انجامید دیگر تکرار نشود و دولت به هیچ وجه در قیمت گذاری هیچ کالایی دخالت نکند.

وی در ادامه به تصمیم کمیسیون تلفیق اشاره کرد و افزود: کمیسیون تلفیق به علت کاهش منابع درآمدی دولت مصوب کرده بود که قیمت گاز طبیعی و انرژی برای صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی ها شدیداَ افزایش پیدا کند و همین مسئله در مورد خوراک پتروشیمی ها مطرح شده بود. علاوه بر آن وزارت نیرو هم موظف شده بود که قیمت برق برای صنایع پر مصرف مثل صنایع فولاد و آلومینیوم را شدیدا افزایش دهد که خوشبختانه با مقاومت رئیس جمهور در برابر چنین خواسته ای، لایحه بودجه سال آینده پس گرفته شد و قرار شد لایحه جدیدی از طرف دولت به مجلس ارائه شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی به هزینه انرژی برای تولید هر تن فولاد در چین و کشورهای حوزه خلیج فارس پرداخت و گفت: هزینه انرژی برای تولید هر تن فولاد در ایران چیزی برابر 9.7 درصد است، در حالی که این نسبت در چین که دارای منابع انرژی کافی نیست و انرژی لازم در صنایع مختلف از طریق واردات تامین می شود؛ تنها 10 درصد است. لذا دولت نه تنها رانتی به صنایع فولاد و پتروشیمی نمی دهد بلکه با افزایش قیمت می تواند آنها را در معرض قیمت های سنگینی هم قرار می دهد. در حالی که همین نسبت در قطر 4 درصد و در عربستان صعودی 8 درصد است.  عربستان سعودی دارای منابع گازی به وسعت ایران و قطر نیست.

وی در خاتمه گفت: قیمت هر متر مکعب گاز طبیعی به علت دخالت های مشکوک وزیر نفت به 8 سنت در هر متر مکعب رسیده است، در حالی که میانگین قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در منطقه خلیج فارس و شمال آفریقا 2.5 سنت بر مبنای دلار آمریکا است، لذا باید با تدابیر درست جلو افزایش این هزینه ها گرفته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =