بهمن آرمان

معاون اسبق سازمان بورس گفت: رئیس فعلی سازمان بورس و اوراق بهادار باید ضمن اصلاحات سطحی و جزئی و موقتی در بورس، توجه بیشتر خودش را به ایفای نقش اساسی بورس و بازار سرمایه یعنی تجهیز منابع مالی معطوف کند. 

دکتر بهمن آرمان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار ایراسین به 3 اقدام مهم در دوره مدیریت پیشین بورس اشاره کرد و گفت: در مدیریت پیشین بورس، 3 اقدام اساسی و تاریخی رخ داد: 1- تصویب اخذ مجوز شورای عالی بورس مبنی بر تاسیس شرکت های سهامی عام پروژه محور 2- اخذ مجوز افزایش سرمایه شرکت ها به قیمت روز بازار 3-بخشودگی مالیاتی سود سهام به افزایش سرمایه و تسریع در اجرای طرح های توسعه شرکت های پذیرفته شده در بورس؛ که این سه اقدام می تواند منشا اثرات مهمی در بورس و اقتصاد کشور شود

وی در ادامه به اثرات این 3 اقدام اشاره کرد و افزود: تاسیس شرکت های سهامی عام پروژه محور عملا ابزاری برای تغذیه بخش واقعی اقتصاد و انتقال منابع مالی به بخش های مولد اقتصاد است و اگر چنین امری در اجرای پروژه های بزرگ و زیرساختی مانند راه آهن، سدهای مخزنی، مسکن، شبکه های آبیاری نوین، آزادراه ها به کار گرفته شود نه تنها مردم سهام را به قیمت اسمی و بدون هیچ ریسکی خریداری خواهند کرد؛ بلکه در نهایت اشتغال و درآمد پایدار به وجود می آید که به دنبال خود کاهش تنش های اجتماعی و در نتیجه رشد اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. در عین حال بورس را از حالت قمارخانه فعلی خارج خواهد کرده و اداره آن به مراتب آسان تر از شرایط فعلی خواهد شد.

آرمان با بیان این مطالب افزود: باید به این نکته توجه کرد که میزان تجهیز منابع از طریق بورس علیرغم اینکه وزیر اقتصاد بدون ذکر جزئیات رقم آن را 500 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است؛ رقم بسیار اندکی است، به طوری که در سال 2019 حجم تجهیز منابع در بورس استانبول چیزی حدود 63 میلیارد دلار بود. در حالی که در همان زمان با محاسبه اوراق بدهی منتشر شده توسط دولت در بورس، این رقم در ایران به بیشتر از 5 میلیارد دلار نرسید.

این استاد دانشگاه در ادامه بررسی تاثیر 3 اقدام مهم در دوره پیشین گفت: مورد دوم افزایش سرمایه شرکت ها به قیمت روز بازار یا اصطلاحا «صرف سهام» بود. در جهان امروز افزایش سرمایه شرکت ها به هیچ وجه بر مبنای قیمت اسمی انجام نمی شود و این باعث می شود سهامداران شرکت های موجود بدون اینکه هیچ سرمایه گذاری را انجام دهند و از طریق افزایش سرمایه به قیمت بازار، بسیار منتفع شوند، زیرا که سهام آنها عملا دارای ساختار مالی قوی تری خواهد شد و این کار اجرای طرح های توسعه در شرکت های پذیرفته شده در بورس را شدیدا تقویت می کند.

وی در خاتمه به بررسی اثرات اقدام سوم پرداخت و افزود: این نکته بسیار مهم است که در سایر کشورها سود اختصاص داده شده به افزایش سرمایه و سرمایه گذاری مجدد مشمول مالیات نیست و از مالیات معاف است. در حالی که در ایران  این مشمول 22.5 درصد مالیات است که عملا هیچگونه انگیزه ای در شرکت ها برای افزایش سرمایه و اجرای طرح های توسعه ای آنها ایجاد نمی کند، بنابراین من به رئیس فعلی سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد می کنم که ضمن اصلاحات سطحی و جزئی و موقتی در بورس، توجه بیشتر خودش را به ایفای نقش اساسی بورس و بازار سرمایه یعنی تجهیز منابع مالی معطوف کند. همچنین رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار اولا باید در جلسات هیئت دولت شرکت کند و در نهایت بورس را به عنوان دماسنج و آیینه تمام نمای شرایط اقتصادی و سیاسی کشور به سایر وزار بازتاب دهد. در صورت نادیده گرفتن نقش کلیدی بورس در اقتصاد ایران، بدون شک اصلاح ساختار به هیچ وجه امکان پذیر نیست و اصلاحات سطحی، جزئی و موقتی که در حال انجام است به افزایش شاخص در یک مقیاس هایی کمک می کند، ولی از آنجا که زیربنا اصلاح نشده است همچنان پایه ها و ستون ها لرزان است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =