رضا جدیدی

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین شناسی، از تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی نسل دوم در اصفهان برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: در این طرح جدید که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در دستور کار دارد، اکتشاف سیستماتیک و نقشه‌برداری به روش نسل دوم و سرور پایه انجام می‌شود.

به گزارش ایراسین به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، رضا جدیدی با تاکید بر اینکه این روش هیچ شباهتی به نقشه‌های قبلی ندارد و بر پایه روش‌های دیجیتال با دقت بالا و هزینه کمتر انجام می‌شود، اضافه کرد: این روش اکنون در چند کشور پیشرو اروپایی استفاده می‌شود و ایران نخستین کشور در منطقه است که از آن بهره می‌گیرد.

به گفته وی، نقشه‌های زمین‌شناسی نسل دوم با استفاده از تصاویر دقیق ماهواره‌ای و با تحلیل و تلفیق اطلاعات ۳۰ ساله زمین‌شناسی کشور و بصورت یکپارچه تهیه می‎شود و با گذشت زمان و تغییر فناوری‌ها به‌راحتی به روز خواهد شد.

جدیدی با اشاره به اینکه تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی نسل دوم پیش از این به‌صورت آزمایشی و محدود در کویر لوت انجام شد، خاطرنشان کرد: این کار در استان اصفهان در محدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع از ابتدای سال آینده آغاز می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، با بیان اینکه نقشه‌های نسل دوم دارای اطلاعات با دقت بالایی درباره مخاطرات زمین، زمین‌شناسی مهندسی، زمین‌شناسی محیط‌زیست و اکتشاف ذخائر معدنی است، اضافه کرد: در کنار تهیه این نقشه‌ها، طرح اکتشاف سیستماتیک برای چهار لایه فلزی، غیرفلزی، کانی قیمتی و نیمه‌قیمتی و عناصر استراتژیک در استان اصفهان تعریف شده است.

وی درباره انتخاب اصفهان برای اجرای این طرح، گفت: این استان واقع در مرکز ایران و خاستگاه متنوعی از ذخائر معدنی و دارای کمربندی کانی‌زایی و ظرفیت‌های مناسب زمین‌شناسی و اکتشاف است و همچنین مسوولان اصفهان به این مباحث توجه دارند.

جدیدی با تاکید بر اینکه سازمان زمین‌‎شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در منطقه خاورمیانه، قطب علمی بشمار می‌آید و همکاری خوبی با دنیا دارد، افزود: این سازمان در جهت بومی‌شناسی و ارتقای علمی زمین‌شناسی برنامه‌های ترویجی را در همکاری با دانشگاه‌ها و موسسه‌های خصوصی در دستور کار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =