تهیه نقشه زمین‌شناسی یکپارچه تهران

مدیرکل دفتر زمین‌شناسی منطقه‌ای این سازمان از مراحل پایانی پروژه تهیه نقشه یکپارچه استان تهران با مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم خبر داد و گفت: در اوایل سال 1398 در مدیریت زمین‌شناسی منطقه‌ای با هدف ارائه اطلاعات دقیق‌تر، جدیدتر و پیاده‌سازی داده‌های تولید شده از مقالات معتبر بخصوص در زمینه لرزه‌زمین ساخت این پروژه آغاز شد و اکنون در مرحله پایانی تولید است.

به گزارش ایراسین به نقل از روابط عمومی سازمان زمین شناسی، رضا سلامتی ناظر پروژه تهیه نقشه یکپارچه استان تهران، با بیان این‌که این نقشه با مشاوره علمی دکتر حمید نظری معاون پژوهشکده علوم زمین در حال تکمیل است، افزود: دکتر محمد جودکی و همکاران در گروه چینه‌شناسی مدیریت زمین‌شناسی منطقه‌ای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور این نقشه را تهیه می‌کنند.

به گفته وی، برای تهیه این نقشه بیش از 70 روز ماموریت صحرایی انجام شده و از واحدهای سنگی و رسوبات عهد حاضر جهت آزمایش‌های فسیل‌شناسی، سنگ‌شناسی، رسوب‌شناسی و کانی‌شناسی نمونه‌برداری‌های لازم صورت گرفته است.

سلامتی خاطرنشان کرد: متاسفانه با گسترش بی‌رویه شهر، حوضه آبریز طبیعی کوهپایه تهران، دست‌خوش تغییرات برگشت ناپذیر شده که بررسی‌های میدانی را با مشکلات بسیاری مواجه کرده که بر همین اساس علاوه بر برداشت داده‌های سطحی، از داده‌های زیرسطحی چاه‌ها، گودبرداری‌ها و ترانشه‌های راه‌ها و جاده‌ها استفاده شده است.

مدیرکل دفتر زمین‌شناسی منطقه‌ای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور درباره مهم‌ترین ویژگی‌های پروژه تهیه نقشه یکپارچه استان تهران گفت: تطبیق داده‌های سن‌سنجی مطلق موجود و تعیین سن مجدد نهشته‌های آبرفتی تهران مهم‌ترین ویژگی‌ این پروژه است و براساس مطالعات انجام شده تغییر قابل ملاحظه‌ای در جایگاه ژئوکرونولوژی واحدهای آبرفتی ایجاد شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =