دکتر داود حبیبی کیا، معاون امور معادن ریاست جمهوری

معاون امور معادن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در سالیان اخیر رویکرد اصلی کشورهای پیشرو در توسعه معادن خود، استفاده از فناوری‌های نسل چهارم صنعت یا همان انقلاب صنعتی چهارم است، انقلاب صنعتی چهارم به صورت استفاده از فناوری‌های اتوماسیون صنعتی در فرآیند تولید تعریف می‌شود.

داود حبیبی کیا، معاون امور معادن طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با ایراسین در مورد استفاده از فناوری‌های نوین در صنایع معدنی گفت: همانطور که می‌دانید استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان نقش اساسی را در ارتباط با برطرف نمودن فناورانه چالش‌های موجود و ایجاد و تجاری‌سازی فناوری‌های نوین و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را بر عهده دارند. به همین دلیل در کشورهای پیشرو به ظرفیت فناورانه و نوآورانه‌ی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های مختلف و از جمله معادن و صنایع معدنی توجه ویژه‌ای شده است.

وی در ادامه افزود: در سالیان اخیر رویکرد اصلی کشورهای پیشرو در توسعه معادن خود استفاده از فناوری‌های نسل چهارم صنعت یا همان انقلاب صنعتی چهارم است. انقلاب صنعتی چهارم به صورت استفاده از فناوری‌های اتوماسیون صنعتی در فرآیند تولید تعریف می‌شود. در دورنمای این فناوری‌ها، زنجیره ارزش هر تولید به‌صورت کاملاًهوشمند و از طریق ارتباط ماشین به ماشین (M2M) خواهد بود که موجب می‌شود محصول تولیدی در کمترین زمان، بالاترین کیفیت و بیشترین بهره‌وری به بازار عرضه می‌شود.

حبیبی کیا خاطر نشان کرد: این سیستم‌های هوشمند از فناوری‌های نوین مربوط به سیستم‌های فیزیکی سایبری، اینترنت اشیا، بلاک‌چین، سنسورهای هوشمند تولید داده، فضای ابری و پردازش کلان داده ها استفاده نموده و قادر است بصورت آنلاین گزارش‌های مورد نیاز را با دقت و صحت بالا تولید و ارائه نماید. به عنوان مثال در زنجیره ارزش تولید فولاد از مرحله اکتشاف (عملیات ژئوفیزیکی، حفاری، لاگینگ مغزه‌ها و چاه‌های حفاری)،  پردازش داده‌ها و طراحی معادن و بلوک‌های استخراجی، استخراج، حمل و نقل، آنالیز بر خط مواد معدنی، کانه‌آرایی، فرآوری، تولید کنسانتره، گندله سازی، فرآیندهای احیاء، ذوب و نورد فولاد، کنترل کیفیت، انبار محصولات، بارگیری و ارسال به صنایع پایین دستی، همگی می‌‎توانند بصورت اتوماتیک انجام شده و داده‌های هر مرحله توسط سنسورهای هوشمند بصورت آنلاین برداشت، ذخیره و به بخش پردازش داده ها ارسال شوند و در نهایت طبق الگوریتم‌های تعریف شده ضمن کنترل هر مرحله و بررسی مشکلات احتمالی، ضمن ارائه راهکار مناسب باعث افزایش بهره‌‎وری و میزان و کیفیت تولید شوند. در کشورهای پیشرو هوشمند سازی تمامی این مراحل تا حدود زیادی انجام شده و دستگاه‌ها و سیستم‌های مربوطه ساخته و مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

معاون امور معادن طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خاتمه گفت: کشور ما برای نیل به این سطح از فناوری فاصله زیادی با کشورهای پیشرو دارد. البته شرکت‌های دانش بنیان فعالیت‌های خود را در زمینه ساخت و استفاده از پهپادهای هوشمند، اینترنت اشیا، بلاکچین و اینترنت اشیاء آغاز کرده کرده اند ولی هنوز باید گفت که در اول راه قرار داریم. توسعه این فناوری‌ها نیاز به حمایت‌های گسترده از سوی سازمان‌های ذی‌ربط و معادن و صنایع بزرگ معدنی دارد که در این ارتباط شرکت فولاد مبارکه، در زمینه ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های لازم جهت هوشمند کردن فرآیندهای خود، اقداماتی را انجام داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =