نمای فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه به عنوان مهمترین واحد صنعتی کشور با تکیه بر توان داخلی در مسیر آرمانها و تحقق گام دوم انقلاب می کوشد.

به گزارش ایراسین، دو سالی می شود که بیانیه راهبردی «گام دوم انقلاب» چراغ راه آینده انقلاب اسلامی شده است و فولاد مبارکه در جایگاه مهمترین قطب صنعتی کشور با عزم جهادی و معتقد به باور «ما می توانیم» در تحقق جهش تولید به عنوان هدف گذاری از جنس گام دوم، قدم های بلندی برداشته است.

آنچه از گام دوم انقلاب می توان در مسیر تولید ترسیم کرد یکپارچه سازی و بسیج ظرفیت ها و توانمندی ها و تقویت توانمندی های فنی و مهندسی با تمرکز بر خلق فرصت های جدید است که علی رغم تحریم های متعدد فولاد مبارکه، دراین شرکت تبلور یافته است.

یکی از بزرگترین دستاوردهای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی احداث فولاد مبارکه در 75 کیلومتری جنوب غربی اصفهان است.

اگرچه جانمایی این شرکت در سال 1352 در نزدیکی شهرستان مبارکه در نظر گرفته شد اما عملیات اجرایی این مجتمع در سال 1360 آغاز و در دوران جنگ تحمیلی ادامه یافت تا درنهایت در دی ماه 1371 توسط رئیس جمهور وقت به بهره برداری رسید.

«بهرام سبحانی» که چند سالی سکان دار مجموعه فولاد مبارکه بوده است و بزرگترین دستاورد شرکت فولاد مبارکه را از پیروزی انقلاب اسلامی در تولید و ارزآوری خلاصه می کند به ایراسین می گوید: شرکت فولادمبارکه مولود انقلاب اسلامی است و در همین دوران با افزایش تولید برکات زیادی برای کشور داشته است.

وی با مروری گذرا، به تاریخچه تحول در فولاد مبارکه ادامه می دهد: ساخت این پروژه زیر بمباران رژیم بعثی ادامه یافت و اوائل دهه هفتاد راه اندازی شد. در ابتدا ظرفیت این واحد صنعتی 2.4 میلیون تن بود که امروزه به سه برابر افزایش یافته است.

مدیرعامل سابق شرکت فولاد مبارکه به واحدهای صنعتی زیرمجموعه فولاد مبارکه هم می پردازد و می گوید: فولاد سبا با ظرفیت تولید 1.5 تن و همچنین فولاد هرمزگان با ظرفیت مشابه فولاد سبا به همراه کارخانه ورق خودرو و مجتمع سفید دشت در استان چهارمحال و بختیاری و فولاد گالوانیزه کاشان و معدن سنگان با تولید 5 میلیون تن گندله و کنسانتره از دستاوردهای این مجتمع صنعتی در این چهل و دو سال است.

وی با تاکید بر اینکه نطفه فولاد مبارکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت، ادامه می دهد: این مجموعه صنعتی با تکیه بر دانش و توان داخلی توانست نیمی از فولاد کشور را تولید کند.

«سبحانی» با اشاره به تولیدات کمی و کیفی در مجموعه فولاد مبارکه تصریح می کند: شرکت مذکور علاوه بر پاسخ به نیاز داخلی و تامین مواد اولیه صنایع بالادستی و زیردستی توانست با صادرات برای کشور ارزآوری داشته باشد.

وی اضافه می کند: سایه سنگین تحریم ها و مسائل داخلی نظیر مواد اولیه و آب از چالش های عمده فولاد مبارکه بوده است که با برنامه ریزی و تکیه برتوان داخلی و مصرف بهینه آب و اجرای طرح های بهره وری از پساب فاضلاب بر این مشکلات فائق آمد.

مدیرعامل سابق فولاد مبارکه به رسالت های اجتماعی فولاد مبارکه هم گریزی می زند و می گوید: مسئولیت های اجتماعی فولاد مبارکه را می توان در دو بعد کلان و خرد بررسی کرد. این شرکت، در سطح کلان اقدامات زیربنایی و موثر در کشور و استان اصفهان انجام داده است. تکمیل و راه اندازی طرح های آبی استان اصفهان از جمله تونل و سد کوهرنگ سه و انتقال آب از خلیج فارس و فاز یک سامانه دوم آب رسانی بخشی از این اقدامات بوده است.

وی به تکمیل ورزشگاه نقش جهان هم اشاره ای می کند و می افزاید: یاری رسانی به تکمیل مصلی بزرگ اصفهان و موزه دفاع مقدس و همچنین افتتاح خط تولید پیشرفته تولید ماسک N95 و مساعدت به بیمارستان ها و مراکز درمانی برای خرید تجهیزات پزشکی و تامین اکسیژن به ارزش 100 میلیارد تومان در ایام شیوع کرونا بخشی از ایفای رسالت اجتماعی این واحد صنعتی است.

«سبحانی» با اشاره به بومی سازی ساختارمند و سازمان یافته در شرکت فولادمبارکه ادامه می دهد: همزمان با تاسیس فولاد مبارکه تکیه بر توان داخلی و دانش بومی در صدر برنامه های این شرکت بوده است که در سالهای اخیر با اوج گیری تحریم ها این شرکت توانست با بومی سازی بسیاری از تجهیزات و قطعات را بومی سازی کند به گونه ای که در سال جهش تولید بیش از هزار و پانصد قطعه دراین شرکت بومی سازی شد.

خشت خشت فولاد مبارکه حاصل مرارت زنان و مردانی است که عزم کردند در 22 بهمن سال 1360 کلنگ احداث فولاد مبارکه را بر زمین بزنند؛ پیمانکارانی که وارد گود شدند تا در فضای جنگی با توان انسانی کمتر از 700 نفر ساخت کارخانه را پیش ببرند و ساختار اجرایی فولاد مبارکه را با طرح ریزی، عملیاتی کنند؛ نقشه راهی که پیش از انقلاب به دست فرنگی ها انجام و مدیریت می شد در اواخر دهه شصت در خط به خط فولاد مبارکه توسط متخصصان داخلی و در اقدامی جهادگونه راه اندازی شد تا در سال 72 با افتتاح نهایی توسط رئیس جمهور وقت بعد از 72 سال کشور به صنعت فولاد مجهز شود.

«محمد حسن عرفانیان» که از بنیان گذران شرکت فولاد مبارکه اصفهان است و مدیریت این شرکت را در برهه ای از زمان برعهده داشته است به ایراسین می گوید: زمانی شرکت فولاد مبارکه در عرصه صنعت کشور ظهور یافت که جز ذوب آهن صنعتی نبود و کوچکترین قطعات صنعتی از طریق واردات تامین می شد.

وی می افزاید: شرکت  فولاد مبارکه با نگرش خودکفایی شکل گرفت تا در 75 کیلومتری کلانشهر اصفهان به مقیاسی ملی و جهانی تبدیل شود؛ چراکه انقلاب به ثمر رسیده بود و لازم بود که شرکت فولاد مبارکه، نقشی متناسب با آرمانهای انقلاب ایفا کند.

مدیرعامل اسبق شرکت فولاد مبارکه با تاکید بر دو رسالت صنعتی شدن و توسعه پایدار در برنامه ریزی فولاد مبارکه ادامه می دهد: انقلاب اسلامی ایران پیاده سازی قران که «آهن را دعوای اقامه قسط» می داند، دستمایه خود قرار داد و فولاد مبارکه با نگاه به این نگرش سیاست گذاری کرد.

وی اضافه می کند: ماموریت فولاد مبارکه را می توان در چهار گام بازتعریف کرد. در گام نخست بر افزایش تولید تکیه داشت. در فاز دوم بر کیفی سازی به همراه رشد کمی تاکید ورزید و در گام سوم به خودکفایی در صنعت تمرکز کرد و در گام چهارم اقامه قسط را پیش می برد. 

«عرفانیان» می گوید: از افتتاح بزرگترین واحد صنعتی کشور بیش از سه دهه می گذرد و فولاد مبارکه توانسته است در این سه دهه، سه گام مذکور را درنوردد و لازم است در گام چهارم با نگاه کلان و زیربنایی، اقامه قسط را در کشور و استان اصفهان بیش از پیش بسط دهد.

وی می افزاید: شرکت فولاد مبارکه با نگاه خودصنعت سازی اهداف کلان و خرد را دنبال می کند و لازم است در شرایط تحریمی افراد غیرمتخصص تلاشها و نقش برجسته این واحد صنعتی را با اغماض مغلطه نکنند.

چهل و دوسال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می گذرد. اگرچه بیانیه گام دوم مسیر راه را در نیم قرن پیش رو روشن کرده است اما فولاد مبارکه هم ثابت کرده که با وجود تحریم های چندباره بین المللی و حتی شیوع ویروس با توسعه خودکفایی و بهره مندی از ظرفیت متخصصان داخلی به رکورد زنی پی درپی خود ادامه می دهد و در مسیر افزایش بهره وری، جهش تولید و ایفای رسالت اجتماعی گام های بلندی برمی دارد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =