سعید صمدی- کمیسیون معدن

رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران، درخصوص نقش شرکت‌های بزرگ فولادی همچون فولاد مبارکه اصفهان در اقتصاد و صنعت کشور گفت: فولاد مبارکه بر این اساس بنیانگذاری شد که ما از تولیدات مقاطع سنتی و معمولی با ارزش افزوده کم همچون مقاطع ساختمانی به سمت تولید ورق برویم. در واقع اگر ایران توسعه پیدا کرد و تیراژ چند میلیونی تولید خودرو در کشور اتفاق افتاد یا تولید در صنایع لوازم خانگی و صنایع ساختمانی توسعه یافت، همه با مدد فولاد مبارکه بوده است.

سعید صمدی در گفت وگو با ایراسین با بیان اینکه بدون تحول در فولاد، تحول در سایر حوزه ها امکان پذیر نیست ادامه داد: فولاد یکی از بنیادهای اساسی توسعه صنعتی در هر کشوری است و اساسا در دنیا هرگونه پیشرفتی با توسعه فولاد شروع شده و هرگونه فعالیتی که زمان انقلاب صنعتی رخ داد به این صورت بود که تولید فولاد از حالت سنتی خارج و به سمت صنعتی شدن رفت تا توانست مواد اولیه سایر صنایع را تامین کند.

وی افزود: جالب است بدانید در دهه 40 شمسی که فولاد وارد صنعت ایران شد، این موضوع مد نظر بود. در واقع فولاد با این هدف به کشور وارد شد که به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم و در آینده اگر قرار است تولید بیشتر شود، قطعا بدون تولید فولاد، افزایش تولید در دیگر صنایع امکانپذیر نبود.

به گفته وی، فولاد یک بحث بنیادی است، اکنون که می‌بینیم کشورهای غربی تولید فولاد را کاهش داده و به سمت دیگر صنایع رفته اند، از این مراحل بنیادی توسعه عبور کرده اند، اما باز هم می بینیم که چین هنوز یکی از پایه های بنیادی آن برای توسعه فولاد است؛ از سوی دیگر دلیل اینکه جنس ارزان تولید می‌کند و بازار جهانی را نیز در دست دارد، تولید بالای فولاد در این کشور است؛ در واقع چین با این روش توسعه کشورش را شروع کرد.

رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران ادامه داد: در ایران بحث فولاد بعد از انقلاب اسلامی در 2 حوزه رخ داد یکی ذوب آهن و دیگری فولاد مبارکه.

صمدی گفت: فولاد مبارکه بر این اساس بنیانگذاری شد که ما از تولیدات مقاطع سنتی و معمولی و به نسبت با ارزش افزوده کم همچون مقاطع ساختمانی به سمت تولید ورق برویم. در واقع اگر ایران توسعه پیدا کرد و تیراژ چند میلیونی تولید خودرو در کشور اتفاق افتاد یا تولید در صنایع لوازم خانگی و صنایع ساختمانی توسعه یافت،  همه با مدد فولاد مبارکه بود.

بدون ورق فولادمبارکه توسعه صنایع در کشور، امکانپذیر نبود

به گفته وی، اگر ورق تولیدی فولاد مبارکه اصفهان نبود بدون شک تمامی این صنایع دچار مشکل و مساله می‌شدند؛ زیرا اگر قرار به واردات بود قیمت تمام شده بالا و مسائل متعدد دیگری به دنبال داشت؛ در نتیجه می‌توان گفت تحول در صنعت خودروسازی، لوازم خانگی، لوازم مصرفی و در نهایت تحول در صنایع ساختمانی با تحول در تولید فولاد و رفتن به سمت تولید مقاطع عریض یا همان ورق اتفاق افتاد. تقریبا می‌توان گفت فولادمبارکه در این ماجرا پیشتاز و اولین بود؛ از همه مهم‌تر امروز نیز حرف اول و آخر را در این حوزه فولاد مبارکه اصفهان می‌زند. زیرا سایر صنایع فولادی اگر هم در تولید مقاطع عریض یا ورق وارد شده اند نقش کمرنگی نسبت به فولاد مبارکه دارند.

صمدی اشاره کرد: تا قبل از اعمال تحریم‌ها بر ایران یکی از بازارهای صادراتی محصولات فولاد مبارکه، کشورهای اروپایی بودند و صادرات و جنس با کیفیت جایگاه صنعت ما را در این کشورها بالا برده بود، به این شکل که ایران از تولید شمش و مقاطع معمولی فاصله گرفته و به سمت فولادهای خاص رفته است.

تولید ورق بر اساس سلیقه مشتری

رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران ادامه داد: در تولید ورق یکی از اقدامات خوب فولادمبارکه تولید محصولات متنوع بود که بر اساس سلیقه مشتری تنوع خیلی زیادی در محصولات خود ایجاد کرد و مشتری را مجبور نکرد که بر اساس تولید فولاد مبارکه ذائقه خود را تنظیم کند؛ زیرا در غیراین صورت خیلی از تولیدات از صرفه اقتصادی دور میشد؛ بنابراین فولادمبارکه روی تولید ورق با ضخامت‌های مختلف کار کرد و ورق های مختلف و رنگی تولید کرد و در این حوزه پیشتاز شد.

فولاد مبارکه در دوران جنگ از کار دست نکشید

صمدی اظهار کرد: اگر قرار است از فولاد مبارکه یاد کنیم باید از افرادی که به نوعی دهه اول انقلاب و شورای انقلاب که نقش زیادی در فولاد مبارکه داشتند نیز سخن بگوییم. در واقع فولادمبارکه تنها مجموعه صنعتی بود که بعد از انقلاب فعالیت می‌کرد؛ حتی در زمان جنگ که تقریبا تمام صنایع نمی‌توانستند فعالیت کنند، به سرعت کارهای فولادمبارکه انجام شد و بلافاصله بعد از جنگ این صنعت راه افتاد؛ بعد از اتمام جنگ و در طول 30سال بعد از جنگ نیز فولاد مبارکه مسیر توسعه فوق العاده ای را پیموده است.

رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران گفت: فولاد مبارکه باید در بلند مدت به سمت افزایش خدمات اجتماعی به مناطق مختلف اطراف خود حرکت کند. به اعتقاد بنده، فولاد مبارکه از دوره ای که آب زاینده رود را مورد استفاده قرار می داد باید عبور کند و اکنون که در شرایط سوددهی فوق العاده ای قرار گرفته، مثل سایر صنایع آب مورد نیاز خود را از خلیج فارس تامین و وابستگی خود را از زاینده رود قطع کند. به نوعی مبارکه ناچار به انجام این کار است، چراکه دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه اصفهان در کارخانجات جانبی و اقماری حرکات خوبی داشته و به نسبت فعالیتش را در بخش‌های مختلف کشور تقسیم کرده گفت: این شرکت استراتژی خوبی داشته و تا حدودی در زمینه تامین مواد اولیه فولاد نیز وارد شده است، به این صورت که وارد حوزه سنگ آهن و سهامدار کارخانجات تولید سنگ‌آهن شده و در مجموع می‌توان گفت که عملکرد موفق و قابل قبولی در چند سال اخیر داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =