خطوط آنیلینگ 2 و 3 و شست‌وشوی الکترولیتی ناحیۀ نورد سرد فولاد مبارکه

در راستای سیاست بومی سازی و تکیه بر توان داخلی، رشد تولید ورق های فولادی بسیار بالا با تکیه بر خودباوری در ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه رقم خورد.

به گزارش ایراسین؛ بومی سازی کوره های حرارتی نورد سرد برای نخستین بار در کشور در شرکت فولاد مبارکه رقم خورد. در راستای سیاست بومی سازی و تکیه بر توان داخلی، شرکت فولاد مبارکه توانست به دستاورد مهم دیگری به ویژه در نورد سرد دست یابد. بازپخت یا آنیلینگ، در متالورژی، یک عنوان کلی در عملیات حرارتی است که شامل حرارت‌دهی و نگه‌داشتن در یک دمای خاص و سپس سرمایش با نرخ مناسب است و عموماً برای نرم‌کردن مواد استفاده می‌شود. عملیات‌های حرارتی مختلفی تحت عنوان کلی بازپخت طبقه‌بندی می‌شوند.

رئیس خطوط آنیلینگ و شستشوی الکترولیتی ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه در گفت و گو با خبرنگار ایراسین با اشاره به اهمیت بومی سازی کوره های آنیلینگ هیدروژنی در شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: تکنولوژی ساخت تجهیزات آنیلینگ در انحصار دو شرکت اتریشی و آلمانی بود که در سال ۱۳۸۴ توسعه قسمتی از خط آنیلینگ فولاد مبارکه توسط شرکت ابنر (ebner) اتریش انجام گرفت و به دلیل سیستمهای اتوماسیون پیاده شده در این واحد، عملا توسعه آینده این واحد وابسته به این شرکت شد و در سالهای اخیر به دلیل اعمال تحریمها، این شرکت هیچگونه پاسخی به درخواست شرکت فولاد مبارکه نمی داد.

وی افزود: شرکت فولاد مبارکه با اتکا به توانمندی کارشناسان خود و شرکتهای داخلی اقدام به ساخت تجهیزات خط آنیلینگ از جمله پایه، کوره و کولینگ هیدروژنی کرد و ‌در سال ۱۳۹۴ ساخت اولین پایه و کوره ساخت داخل را دستور کار خود قرار داد و پس از موفقیت در ساخت این تجهیزات توسعه واحد آنیلینگ شروع شد.

اکبر نادری ادامه داد:با بومی سازی کوره های آنیلینگ هیدورژنی تحت نظارت کارشناسان فولاد مبارکه تجهیزات خط آنیلینگ با صرفه اقتصادی 50 درصدی نسبت به مشابه خارجی تولید شد و به توانمندی صد در صدی در ساخت تجهیزات خطوط آنیلینک حاصل گشتیم.

وی اضافه کرد: این توسعه علاوه بر کارآفرینی در داخل کشور با صرفه جویی صد در صدی نسبت به مشابه خارجی انجام شد.

در مسیر بومی سازی کوره های آنیلینگ هیدورژنی فولاد مبارکه شرکت هایی که متکی بر دانش و تخصص داخلی بودند اعتماد بزرگترین واحد صنعتی کشور را جلب کردند و ثابت کردند که نه تنها می توانند با هم افزایی کارشناسان و متخصصان فولاد مبارکه به بومی سازی تجهیزاتی با ضریب ایمنی بالا دست یابند بلکه موجب حیرت شرکت اتریشی ابنر (ebner)به عنوان تنها تولید کننده کوره های حرارتی آنیلینگ در جهان شوند!

مدیر پروژه های نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع فولاد شرکت مخزن فولاد رافع که از ابتدا در مسیر بومی سازی کوره های حرارتی نورد سرد فولاد مبارکه قرار داشته است در گفت و گو با خبرنگار ایراسین اظهار داشت: پروژه مذکور در سال 92 پس از بررسی های اولیه و راستی آزمایی کمی و کیفی شرکت کنندگان به مناقصه درآمد و مجموعه داوو صنعت با بهره مندی از دانش متخصصان فولاد مبارکه در مسیر بومی سازی کوره های حرارتی آنیل برآمد.

وی افزود: سازنده اصلی کوره باکس آنیلینگ در دنیا شرکت ابنر اتریش است که مشعل های این کوره را از طرق دیگر تامین می کند این در حالی است که برای نخستین بار در کشور کوره های آنیلینگ با دوازده مشعل بومی سازی شد.

فرزانه مطلبی نژاد با تاکید بر پیچیدگی پروژه بومی سازی کوره های حرارتی آنیلینگ تصریح کرد: ضریب ایمنی این پروژه به علت به کارگیری مشعل هیدورژن سوز بالاست و از حساسیت بسیاری برخوردار است چراکه اگر مساله ای پیش بیاید علاوه بر خسارات تجهیزاتی، تلفات انسانی به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: برای نخستین بار بود که پروژه ای به این عظمت در کشور اجرا می شد و مدیران ارشد واحد بومی سازی و بهره برداری نورد سرد با اعتماد و اطمینان خاطر در کنار مجموعه ما قرار گرفتند و این تجربه شیرین همکاری شرکت فولادمبارکه با مجموعه داووصنعت تا لحظه اتمام کار فراموش نشدنی است.

مطلبی نژاد با اعلام اینکه محصول بومی سازی شده نسبت به مشابه خارجی از راندمان بالاتری برخوردار است، گفت: این فرایند 8 ماه الی یک سال طول کشید تا به سرانجام رسید و با توجه به پیچیدگی سیستم های کنترلی کوره های آنیل و شرایط تحریم از این مساله هم با موفقیت عبور کردیم.

وی افزود: درنهایت پروژه در سال 1393 به پایه رفت و یک پخت با آن انجام شد و در سال بعد به بهره برداری کامل رسید. موقع راه اندازی پروژه بازدید دوره ای شرکت اتریشی بود و با مشاهده این صحنه حیرت کردند و حتی پیشنهاد همکاری دادند.

مدیر پروژه های نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع فولاد شرکت مخزن فولاد رافع با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه به انضمام شرکت های فولادسازی غرب آسیا و امیرکبیر به بومی سازی این تجهیزات اقدام کرده اند و ادامه داد: با بومی سازی علاوه بر صرفه اقتصادی و دسترسی به تکنولوژی بومی مانع از خروج ارز خواهیم شد چراکه در گذشته این تجهیزات در اختیار شرکت اتریشی بود و با اعتمادی که مجموعه فولاد مبارکه در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی برداشت در بهره وری و ارتقای راندمان کوشیدیم.

سرعت در بومی سازی و اعتماد و اتکای شرکت فولاد مبارکه به دانش بومی و توان داخلی به زعم معاون اقتصادی استانداری اصفهان نه تنها چراغ راه صنایع کوچک و بزرگ می شود بلکه می توان با توسعه بومی سازی پیوند بین صنایع و مراکز دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان را تحکیم بخشید.

معاون اقتصادی استانداری اصفهان در گفت و گو باخبرنگار ایراسین صحبت های خود را درباره بومی سازی کوره های آنیلینگ با مقدمه ای از اعمال فشار های حداکثری و تحریم های ظالمانه آغاز کرد و گفت: مثال «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» در اعتماد صنایع به بومی سازی دخیل بوده است.

وی افزود: نزدیک شدن نرخ ارز به قیمت واقعی باعث شد تا صنایع بزرگ و بنگاه های ریز و درشت اقتصادی بر واردات محصولات تکیه نکنند و به سمت بومی سازی حرکت کنند.

قاضی عسگر با تاکید بر پیش گامی فولاد مبارکه در بومی سازی تجهیزات و محصولات تصریح کرد: شرکت فولاد مبارکه در بومی سازی نیازهای تجهیزاتی سرمشق قرار گرفته است چراکه علاوه بر تکیه بر دانش و تخصص داخلی منجر به ارزآوری شده است و شدیدا از آن حمایت می کنیم.

وی اضافه کرد: در گذشته پیوند بین صنایع و مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان به واسطه نبود قیمت واقعی ارز شکننده و سست بود؛ اما امروزه به واسطه کمبود صرفه اقتصادی در راستای واردات صنایع با اعتماد به دانش فارغ التحصیلان دانشگاهی اقدام به بومی سازی محصولات و تجهیزات کرده است که نمود آن در شرکت فولاد مبارکه تجلی یافته است و سهم بسزایی در اشتغال زایی ایفا می کند.

بومی سازی بار معنایی وسیعی دارد. می توان ساعت ها نشست و در ابعاد فرهنگی، فنی، اجتماعی و اقتصادی آن را شکافت و صحبت کرد اما با مرور گذرا به کاهش نرخ بیکاری استان اصفهان از 14.2 به 10.3 در سال جاری با توجه به تحریم ها و شیوع کرونا می توان حمایت از بومی سازی در ابعاد کمی و کیفی محصولات و تجهیزات شرکت فولاد مبارکه را در این مهم جستجو کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =