مهندس عظیمیان

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در برنامه پایش شبکه یک گفت: فولاد مبارکه طلایه دار شعار "ما می‌توانیم" در صنعت فولاد است.

به گزارش ایراسین، حمیدرضا عظیمیان در این برنامه تلویزیونی اظهار کرد: فولاد ایران با وجود شیوع ویروس کرونا ۱۱درصد افزایش تولید داشته و فولاد مبارکه نیز ۱۰۹درصد در تولید خام افزایش داشته است؛ این موضوع نشان می دهد که با رعایت پروتکلهای مبارزه با ویروس کرونا، ما به تولید پرداخته و اجازه ندادیم بازار کشور دچار کمبود تولید از محصولات فولادی شود.

وی با بیان این مطلب در ادامه افزود: فولاد مبارکه در این شرایط توانست به گونه ای عمل کند که انبارها از مواد اولیه و مصرفی مورد نیاز بین یک تا ۳ سال در هر بخشی تامین باشد و هم حداکثر تولید را به دست مصرف‌کنندگان برساند.

عظیمیان افزود: محصولات فولاد مبارکه عریض است و تنها مورد استفاده صنعت بوده، بنابراین ما خود را صنعت ساز می‌دانیم‌. زیرا محصولات این مجموعه فقط مورد استفاده کارخانجات همچون خودروسازان لوازم خانگی، ساختمان و صنایع نفت و گاز نفت برای انتقال های بزرگ و همچنین قطعه سازی قرار میگیرد.

به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه، ما در ایران از تولید فولاد دنیا عقب نیستیم اما در تولید ورق از جهان جا مانده ایم‌. از این رو فولاد مبارکه اصفهان از ۱۴ سال گذشته در تلاش بوده تا واحد نورد گرم دو را راه اندازی کند تا از خام فروشی جلوگیری و تمام فولاد خام خود را به محصول نهایی مورد نیاز صنایع کشور تبدیل کند.

وی با بیان این مطلب در ادامه گفت: متاسفانه شرکتهای اروپایی به خاطر تحریمها به تعهدات خود عمل نکردند، در نتیجه ما اکنون با مذاکراتی که با وزارت صمت داریم به دنبال اجرایی کردن واحد نورد گرم دو هستیم.

عظیمیان در خصوص صادرات فولاد و جایگزینی آن به جای صادرات نفت گفت: تحریم‌ها کمک کرد تا ما این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم؛ در واقع این امر فرصتی شد تا مسئولین و تمام کسانی که در بخش فولاد هستند از این تهدید نهایت استفاده را ببرند؛ خوشبختانه ما توانستیم صادرات فولاد را به حداکثر ممکن برسانیم و ارز حاصل از آن را به کشور برگردانیم و بخش‌هایی که از عدم فروش نفت با کمبود ارز مواجه شده بودند نیاز خود را تامین کنند.

وی درخصوص راه اندازی خط نورد گرم ۲ فولادمبارکه گفت: مشکلی که برای راه اندازی این واحد به وجود آمد، شیوع ویروس کرونا بود؛ از طرفی با توجه به اینکه این ویروس از کشوری آغاز شد که تجهیزات را از این کشور خریداری کرده بودیم، ما در رفت و آمدها دچار مشکل شدیم. بنابراین قرار شد تا شرکت سازنده در ایران دفتری تاسیس کنند و متقابلا مهندسان ما بتوانند بر ساخت تجهیزات نظارت کنند. اما متاسفانه طی ۷ تا ۸ ماه گذشته که کرونا همه دنیا را با چالش مواجه کرد، کار ما نیز با چالش مواجه شد، اما با وجود این چالش پیش‌بینی نشده، اکنون با حمایت وزارت صنعت و مذاکرات انجام شده مشکلات در حال حل شدن است.

وی در خصوص مبارزه با کرونا نیز گفت: فولاد مبارکه طلایه دار کمک برای مقابله با ویروس کروناست. حدود ۱۱۰ میلیارد تومان تا به امروز به امر مبارزه با کرونا اختصاص دادیم و با دانشگاه علوم پزشکی هماهنگ کرده و پیش فاکتورهای خرید دستگاههای مورد نیاز بیماران کرونایی را به شرکتهای تولیدکننده تجهیزات پرداخت کرده و تجهیزات در اختیار بیمارستانها به عنوان یک کالای سرمایه‌ای گذاشته شد. همچنین با توجه به مجازی شدن کلاسها درسی مدارس،  ۱۶۰۰ تبلت خریداری کرده و در اختیار کمیته امداد قرار دادیم. فولادمبارکه در زلزله و سیل پارسال، همچنین کرونا به کمک مردم آمده است. این شرکت اکسیژن همه بیمارستانهای اصفهان را برای بیماران کرونایی به صورت رایگان تهیه کرد. در واقع فولاد مبارکه ماهیانه ۷۰تن اکسیژن در اختیار بیمارستانهای اصفهان و استانهای همجوار قرار داده است.

عظیمیان گفت: برای توسعه کشور زیرساخت سیمان و فولاد است،در واقع برای توسعه راهها، فرودگاهها این دو محصول مورد نیاز است؛ اما برای سودآوری نیز نیازمند صنایع آی تی و اتوماسیون حرف اول و سودآوری را می‌زنند.

وی ادامه داد: در این زمینه نیز فولاد مبارکه تصمیم گرفته تا سال ۱۴۰۴ با طرح تحول دیجیتال یعنی نسل چهارم تکنولوژی تبدیل به یک شرکت هوشمند شود. بعضی از شرکت‌های بزرگ دنیا به سمت نسل چهارم تکنولوژی رفتند و نتیجه این بوده است که سازمان از ابتدا تا انتها به صورت هوشمند اداره می‌شود و در نتیجه با افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌، شفافیت و سلامت و کار نیز بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص تقویت صنایع در دیگر استانهای کشور نیز گفت: فولاد مبارکه اصفهان در استان هرمزگان، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد واحدهای تولیدی دارد. اخیرا فولادمبارکه ۹ پروژه به ارزش ۵۰هزارمیلیاردتومان شامل یک میلیارد یورو و ۲۰هزارمیلیارد تومان ریالی طراحی کرده و این گسترش به استان خوزستان، کرمان و... اضافه می‌کند؛ این کار باعث شده تا پهنه جغرافیایی کشور از این سرمایه‌گذاری‌ها استفاده کند و همه سرمایه‌گذاری‌ها تنها در استان اصفهان محدود نشود. در واقع ما به دیگر استانها نیز توجه کردیم که منافع خود را به همراه دارد.

عظیمیان همچنین در خصوص مدیریت منابع مصرف گاز نیز گفت: ما هر ساله در زمستان با قطع گاز و در تابستان با قطع برق مواجهیم، اما امسال اتفاق عجیبی افتاد که در زمستان هم قطع برق و هم قطع گاز را با هم داشتیم؛ این درحالیست که در فولاد مبارکه گاز در پلنت احیا استفاده می‌شود و نمی‌توان سوخت را جایگزین آن کرد؛ بنابراین زمانی که با هشدار مسئولان شرکت گاز مواجه شدیم تمام تعمیرات سالیانه خود را به زمانی منتقل کردیم که گاز قطع می‌شود.

وی در خصوص تولید اسلب با ضخامت ۳۰۰میلیمتری گفت: تولید این محصول بزرگترین افتخارات فولادمبارکه است که برای اولین بار در کشور انجام شد. در دنیا نیز تنها چند کشور هستند که توان تولید اسلب ۳۰۰میلیمتری را دارند.

عظیمیان با اشاره به اینکه این محصول مخصوص صنعت نفت و گاز است ادامه داد: با تولید این محصول وزارت نفت اعلام کرد که از آن برای انتقال گاز از کف دریا استفاده خواهد کرد و دیگر این محصول ار خارج کشور تامین نخواهد شد.

به گفته وی، تبدیل این اسلب به محصول نهایی در فولاد اکسین اهواز امکانپذیر است. محصولی که قبلا  تولید میشد برای برداشت نفت و گاز از خشکی بود، اما محصول جدید تولید شده برای برداشت گاز از کف دریا مناسب است.

به گفته وی، اسلب ۳۰۰میلیمتری یکی از آخرین دستاوردهای فولاد مبارکه در دو هفته گذشته است.

عظیمیان افزود: این کار قبل از تحریم قرار بود توسط یک شرکت اروپایی انجام شود؛ به این شکل که ماشین ریخته گری ما اصلاح شود تا بتوانیم  این محصول را تولید کنیم. اما زمانی که شرکت اروپایی از انجام آن سر باز زد، طراحی تمام این کار در داخل کشور و در داخل فولاد مبارکه ساخته شد. میزان هزینه تولید این محصول در داخل کشورنسبت به تولید توسط خارجیها یک به ۱۰ است‌.

وی گفت: فولاد مبارکه با توجه به اینکه شرکت بزرگی است و حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازار سرمایه دارد و ۲۵ هزار نیروی انسانی و ۴هزارمهندس دارد، باید باور داشته باشیم که می‌توانیم بخش عمده ای از مشکلات را حل کنیم و بخشی از آن را از دانش خارجی تامین کنیم که البته این بخش را نیز می‌توانیم با روش‌های مختلف به دست آوریم‌.

به گفته عظیمیان، شعار ما می‌توانیم بارها در فولاد مبارکه تکرار و به باور قلبی تبدیل شده است. حتی امام خمینی و مقام معظم رهبری نیز همواره گفته اند که ما می‌توانیم با تکیه بر دانش و استعداد و توانمندی‌های خود مشکلات را حل کنیم؛ بنایراین مبارکه می‌تواند اعلام کند طلایه دار این شعار بوده است.

وی در خصوص تحریمهای اعمال شده بر شرکت فولاد مبارکه و همچنین شخص وی گفت: در آخرین روزهای دولت ترامپ، بنده مورد تحریم‌های سختگیرانه امریکا قرار گرفتم. همه صنایع در ایران یکبار تحریم شدند اما فولادمبارکه تا به اکنون ۴بار مورد تحریم قرار گرفته است. این موضوع نشان میدهد که حتما عملکری داشتیم که به نفع استقلال، اقتصاد و خودکفایی کشور بوده تا ایران را از خارج بی نیاز کنیم. بنابراین این تحریم نشان میدهد که ما کار خود را به درستی انجام داده ایم.

عظیمیان افزود: مورد دیگر اینکه، درست است شخص بنده تحریم شده ام اما اقداماتی که در فولاد مبارکه انجام شده نتیجه زحمات تمامی افراد از کارگران و تکنسینهای مجموعه گرفته تا مدیران و مقامات بالادستی بوده و نشان داده است که فعالیت این شرکت به نفع اقتصاد کشور بوده و  امریکا را بر آن داشته که باید آن را تعطیل کند.

وی درباره اینکه از وی به عنوان فرمانده جبهه فولاد نام برده شده نیز گفت: فرمانده تنها یک نفر بوده و آن نیز شهید قاسم‌ سلیمانی است که فرمانده خط مقاومت و زیر نظر فرمانده کل قوا یعنی مقام معظم رهبری بوده و بنده سربازی هستم که باعث عصبانیت امریکا شده ام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =