نجفی منش

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به احتمال رفع تحریم‌ها به‌ دلیل تغییر جریان‌های سیاسی خارج از مرزهای ایران گفت: امروز بهترین زمان است که با استفاده از تجارب برجام گذشته برای آینده اقتصاد کشورمان برنامه‌ریزی دقیق و اصولی داشته باشیم.

محمدرضا نجفی منش در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: بدون تردید برطرف شدن محدودیت‌های مبادلات اقتصادی ایران در بخش‌های مختلف می‌تواند یکباره جهش قابل توجهی در درآمدهای ارزی و همچنین جذب سرمایه‌گذارها ایجاد می‌کند، اما این‌بار نباید فرصت‌سوزی داشته باشیم.

نجفی منش در ادامه افزود: در دوره اجرایی شدن برجام یکباره گروه‌های کثیری از تجار و بازرگانان خارجی به ایران سفر کردند و قراردادهای بسیاری در بخش‌های اقتصادی، تجاری، تولیدی و خدماتی به امضاء رسید اما بخش عمده‌ای از این قراردادها به دلیل کارشکنی و بدعهدی آمریکا با چالش مواجه شد و پروژه‌ها به حال خود رها شد.

وی تاکید کرد: به همین دلیل اینبار لازم است علاوه بر مسئولان فعالان بخش خصوصی نیز از گذشته درس عبرت گرفته و با استفاده از شرایط نوین زمینه‌ای برای زمینگیر شدن سرمایه‌ها و البته سرمایه‌گذاری‌های مشترک در ایران مهیا شود آنهم با رویکرد تقویت تولید داخلی ایران که نسخه‌ای شفابخش برای اقتصاد کشورمان است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است تجارب دوران تشدید تحریم های خصمانه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان اگرچه هزینه‌هایی برای ایران ایجاد کرد اما دستاوردهای مناسبی هم در اختیارمان قرارداد و بعضا خودباوری‌ در صنایع جهش مناسبی برای تولیدات با کیفیت ایرانی به ارمغان آورد که می‌توانیم از همین موارد استفاده بهینه داشته باشیم.

نجفی منش به خبرنگار ما گفت: ایران در زمینه منابع، مواد اولیه، انرژی، نیروی متخصص، دسترسی به آبهای آزاد امتیازات گسترده‌ای در اختیار دارد که با استفاده از شرایط موجود می‌تواند آنها را در راستای تقویت تولید ملی بکار گرفته تا درصورت کارشکنی مجدد دشمنان کمترین آسیب را تجربه کند.

وی تاکید کرد: البته امروز به هیچ عنوان زمان آن نیست که دوباره بعد از رفع تحریم‌ها سراغ دلارهای نفتی برویم و تلاش کنیم مشکلات اقتصادی را برطرف کنیم چون این دقیقا همان شیوه‌ای است که در گذشته استفاده کردیم و شاهد اثرات نگران کننده آن درصورت کارشکنی دشمنان علیه ایران اسلامی بوده‌ایم. به همین دلیل امروز باید توانمندی‌های صنایع مادر و بالادستی را برای رونق و توسعه صنایع پایین دستی و تولید کالاهای نهایی با ارزش افزوده بالا به‌کارگیریم.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی درصورتی که تحریم‌ها برطرف شوند بدون تردید تجارت دوباره به راه افتاده و جریان منابع مالی جدیدی شکل خواهد گرفت؛ اما نکته اصلی این است که برای این جریان باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم. به این ترتیب که به‌جای هزینه کردن آنها در امور جاری باید آنها را در بخش‌های مناسب اقتصادی سرمایه‌گذاری کنیم تا مجددا خلق ثروت کرده و صد البته وابسته کشورمان به سایر کشورها را به حداقل خود برساند.

وی معتقد است البته منظور از این روند ساختن مجدد چرخ نیست بلکه می‌توانیم در بخش‌هایی که امتیازات ویژه‌ای داریم سرمایه‌گذاری‌های هدفمند انجام داده و به نوعی کالای نهایی به بازارهای خارجی عرضه کنیم تا درآمد آن برای کشورمان خلق ثروت کند. به عنوان مثال لوازم خانگی، قطعات یدکی، خودرو و صدها مورد دیگر که می‌تواند برای ایران ثروت و البته اشتغال پایدار به ارمغان آورد.

نجفی منش همچنین اظهار کرد: البته تحریم‌ها و کارشکنی‌های اخیر آمریکا علیه اقتصاد ایران نقاط ضعف را کاملا واضح به جامعه و مسئولان نشان داد بنابراین اولین گام در آینده بدون تحریم ایران رفع این نقاط ضعف بوده که اصلی ترین اقدام کاهش سهم دلارهای نفتی در اقتصاد کشورمان است.

به گفته نجفی منش برای این منظور تسهیل هرچه تمام‌تر کسب و کارها، سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای صادرات می‌تواند گره‌گشا باشد و در نهایت ایران با کمترین وابستگی به خارج از مرزها را ایجاد کند یعنی دقیقا همان ترجمه اقتصاد مقاومتی که براساس آن متکی به توانمندی‌های داخلی و کمترین وابستگی می‌توانیم در مقابل کارشکنی‌های احتمالی در آینده ایستادگی کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در پایان تصریح کرد: بخش خصوصی در زمینه‌های مختلف تولید، بازرگانی و خدمات با توجه به شرایط فعلی اقتصاد فهرست‌های تخصصی از کمبودها و نیازهای مرتبط را به مسئولان ارایه کرده است، به همین دلیل امروز نیازها کاملا مشخص و واضح وجود دارد بنابراین برنامه‌ریزی و تدوین نقش راه دقیق کار دشوار یا پیچیده و زمانبری نیست و بهتر است مسئولان از همین امروز که افق‌های روشنی روبروی اقتصاد کشور قرار گرفته برای هموار کردن مسیر اقتصاد کشور برنامه‌ریزی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =