شکوری

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به اهمیت استفاده از فناوری‌های نوین در بخش معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: ذخایر معدنی در مناطق مختلف جهان محدود است و کشورها برای استفاده بهینه‌ از آنها برنامه‌ریزی می‌کنند که بهترین راهکار استفاده از فناوری‌های نوین در این بخش است.

بهرام شکوری در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: براساس گزارش‌های رسمی ارزش کل منابع طبیعی ایران در جهان رقمی معادل 3/27 تریلیون دلار است که این ارزش جایگاه پنجم را برای کشورمان تثبیت کرده است، این درحالی است که سهمی از این ارزش در اختیار معادن است و نکته اینجاست که تمام این اطلاعات براساس اکتشافات فعلی اعلام شده است.

شکوری در ادامه افزود: منظور از اکتشافات فعلی این است که موضوع اکتشاف در ایران هنوز آنطور که شایسته ذخایر معدنی کشورمان است انجام نشده و به قول معروف سرمایه‌گذاری هدفمندی در این بخش نداشتیم درحالی که اگر موضوع اکتشاف را جدی بگیریم و با استفاده از فناوری‌های نوین اقدام کنیم قطعا میزان ذخایر و ارزش مادی آنها متفاوت است.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران تأکید کرد: داده‌های موجود کاملا مشخص نشان می‌دهد که در اکثر مناطق کشور هنوز اکتشافات هوایی انجام نشده و حتی از نظر عمق اکتشاف هم در سطوح قابل قبولی نسبت قرار نداریم اما در همین شرایط توانسته‌ایم یک درصد از مساحت و مواد معدنی دهکده جهانی را به نام ایران ثبت کنیم، بنابراین اهمیت توجه به فناوری‌های نوین و استفاده از دستاوردهای نوین در این بخش می‌تواند ارتقاء چندین پله‌ای برای بخش معدن و اقتصاد معدنی ایران به ارمغان آورد.

به گفته وی البته حتی اگر فرض کنیم که دارای معدنی ما همین است که اعلام شده بازهم لازم است به یاد داشته باشیم که به دلیل عدم استفاده از فناوری‌های نوین در بخش معدن و حتی صنایع معدنی بخش عمده‌ای از دارایی خودمان را نتوانسته‌ایم استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه این نقیصه یعنی عدم استفاده از فناوری‌های نوین در بخش معدن و صنایع معدنی بیشتر از بخش‌های دیگری تولیدی و صنعتی کشورمان است درحالی که معدن می‌تواند با ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد ایران اثرگذاری بالایی داشته باشد و حتی موضوع جایگزینی درآمدهای معدنی به جای دلارهای نفتی مطرح است.

شکوری به خبرنگار ایراسین گفت: اهمیت موضوع اینجاست که ذخایر معدنی یا به‌طور کلی منابع طبیعی موجود در ایران تجدید ناپذیر هستند به این دلیل که اگر از این منابع استفاده بهینه نداشته باشیم برای تشکیل و جایگزینی مجدد آنها میلیون‌ها سال زمان لازم است، به همین دلیل باید از  منابع موجود استفاده بهینه داشته باشیم یعنی با کمترین برداشت از منابع طبیعی حداکثر دستاورد را داشته باشیم که این محقق نمی‌شود مگر با استفاده از فناوری‌های نوین که امروزه در اختیار داریم.

به گفته شکوری شاهد مثال دقیق این اتفاق در بخش معدنی و صنایع معدنی ایران را می‌توان در مورد مس مدنظر داشته باشیم به صورتی که برآوردهای تخصصی نشان می‌دهد خروجی این کارخانه‌ها دو دهم درصد مس است. یعنی سهم بالایی از ماده معدنی بدون استفاده هدر می‌رود که می‌توانیم با استفاده از فناوری‌های نوین این میزان هدر رفت ماده معدنی را به عنوان یک معدن جدید درنظر داشته باشیم.

بهره‌وری باید در سراسر زنجیره مدنظر باشد

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در ادامه با اشاره به موضوع استفاده بهینه از منابع مرتبط با بخش معدن مثل آب تاکید کرد: یکی از چالش‌های بخش معدن و صنایع مرتبط هم اکنون در کشورمان موضوع کم آبی و تغییرات اقلیمی است. اینجاست که می طلبد موضوع بهره‌وری را در این زمینه را هم مدنظر داشته باشیم چون موضوع بهره‌وری فقط در خود ماده معدنی خلاصه نمی‌شود.

به گفته وی بهره‌وری در کل زنجیره تولید از اکتشاف تا محصول نهایی دارای اهمیت ویژه است که باید برای آن برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم و امروز موضوع استفاده بهینه از منابع آبی یکی از اولویت‌هاست تا کم آبی در بخش‌های اقتصادی و تولیدی کشورمان اثرگذاری منفی نداشته باشد.

شکوری معتقد است سهم بخش معدن و صنایع معدنی در مصرف آب تنها 2 درصد است و اگر بتوانیم از فناوری‌های نوین در این زمینه استفاده کنیم قطعا می‌توان همین درصد را هم در بهینه استفاده کرد یعنی ارزش افزوده بیشتری بدون افزایش مصرف آب داشته باشیم.

وی همچنین تصریح کرد: برای رسیدن به بهره‌وری کامل در بخش معدن و صنایع مرتبط علاوه بر استفاده از فناوری‌های نوین بهتر از ابتدا با استفاده از شیوه‌های علمی و کاربردی منابع اطلاعاتی و نیازهای واقعی بخش معدن را در زمینه‌های مختلف زیرساختی برآورد کرده و براساس این داده‌های دقیق فناوری‌های نوین را بکارگیریم.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در پایان تصریح کرد: خوشبختانه برای رسیدن به این شرایط نیاز نیست دوباره چرخ را از ابتدا اختراع کنیم چون در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و پیشرفته این امکانات مهیاست و بکار گرفته شده و نتایج آن مشخص است، بنابراین فقط کافی است استراتژی معدنی دقیق و اصولی براساس داده‌های آماری داشته باشیم تا نیازهایمان را برای استفاده بهینه از این منابع تامین کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =