• ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
  • کد خبر: 10542
  • readingTime: ۶ دقیقه
پودر قالب

سالها نیاز به «پودرقالب» از طریق واردات تامین می شد که با بومی سازی و تکیه بر متخصصان فولاد مبارکه و دانش بنیان ها، این محصول استراتژیک در شرکت فولاد مبارکه برای نخستین بار بومی سازی شد.

به گزارش ایراسین، قریب به ده سال است که رهبر حکیم انقلاب شعار سال را بر محور اقتصاد قرار داده اند تا الگوی اقتصاد مقاومتی با تکیه بر ظرفیت بومی سازی بتواند تحریم های ظالمانه و فشارهای حداکثری دشمنان را آچمز کند و بشود همان عینیتی که در فولاد مبارکه تجلی یافته تا در ماه های پایانی «جهش تولید»، بزرگترین واحد صنعتی کشور با رکورد زنی، بومی سازی و تکیه بر دانش جوانان بتواند به دغدغه های رهبری جامه عمل بپوشاند.

تاکنون فولاد مبارکه بیش از هزار و 500 قطعه را بومی سازی کرده و با نهضت ساخت داخل و بومی سازی قطعات و تجهیزات استراتژیک، توانسته نوید بخش «رنسانس بومی سازی» ایران اسلامی باشد. اقدامی که به یقین تقویت بنیه اقتصادی کشور و قطع وابستگی را به همراه دارد.

اخیرا بومی سازی «پودر قالب ریخته گری» با مشارکت شرکت فولاد مبارکه پس از سه سال تلاش به همت متخصصان شرکت فولاد مبارکه که تاکنون از خارج وارد می شد عملیاتی شد.

معاون اقتصادی استانداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایراسین با اشاره به اینکه شرکت فولاد مبارکه به بلوغ رسیده است، اظهار داشت: دستاورد «پودر قالب» به عنوان ماده ای پرکاربرد در انتقال حرارت در قالب ریخته گری  بسیار مهم است که تاثیربسزایی در تولید محصول اسلب خواهد داشت.

وی افزود: «پودر قالب» که به واسطه تحریم ها با مشکلات عدیده ای از طریق واردات تامین می شد به همت شرکت فولاد مبارکه و شرکت های دانش بنیان بومی سازی شد که اتفاق مبارکی است.

حسن قاضی عسگر با تاکید بر اعتماد صنعت به شرکت های دانش بنیان گفت: جا دارد از شرکت فولاد مبارکه که از شرکتهای دانش بنیان برای بومی سازی این محصول استراتژیک حمایت کرده است تشکر کرد.

«پودر قالب» از لحاظ اثرگذاری بر کمیت تولید بر کیفیت محصول تولیدی صنایع فولادی  بسیار تاثیر گذار است. بسیاری از محصولات ویژه فقط در صورت وجود «پودر قالب» مخصوص به خود قابلیت تولید بهینه را دارند. لذا اهمیت داشتن «پودر قالب» خوب و مناسب بسیار مهم است.

«پودر قالب» به دلایل زیادی در فرایند تولید استفاده می شود؛ از جمله نقش روانکاری در ریخته گری دارد و از  ذوب در مقابل اکسید شدن حفاظت می کند. در ضمن باعث ایزولاسیون در انتقال حرارت شده و از صفحات مسی ریخته گری محافظت می کند. استفاده از «پودر قالب» باعث بهبود کیفیت و کاهش هزینه ها خواهد شد.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم شرکت فولاد مبارکه در گفت و گو با خبرنگار ایراسین اظهار داشت: در شرکت فولاد مبارکه در حال حاضر 7 میلیون تن تختال در گریدهای مختلف فوق کم کربن، کم کربن، کربن متوسط و کربن بالا تولید می شود که بیش از 4 هزار تن پودر قالب در گریدهای مختلف مصرف می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه کنترل و کیفیت پودر، دردسترس بودن تامین کننده و عدم نگرانی دربحث تامین «پودر قالب» مهم است؛ پروژه ای در زمینه بومی سازی گریدهای مختلف پودر قالب با توجه به تنوع گریدهای فولادی تولیدی درشرکت فولاد مبارکه تعریف و با همکاری دو شرکت دانش بنیان پروژه مذکورآغاز شد.

غلامرضا سلیمی ادامه داد: با استفاده از دانش و تجربیات متخصصان فولاد مبارکه دوشرکت دانش بنیان موفق به تولید «پودر قالب» شدند که پس از طی کردن آزمایشات مختلف پودر تولیدی و اخذ تاییدهای لازم از نظر خواص فیزیکی و شیمیایی پودرهای بومی سازی شده جایگزین پودرهای خارجی در مجتمع فولاد شد و در حال حاضر بیش از 80 درصد از مصرف «پودر قالب» در فولاد مبارکه از پودرهای قالب بومی سازی شده است که با توجه به کیفیت بالای پودرهای قالبی تولید در داخل در آینده پودرهای داخلی به طور صددرصد جایگزین پودرهای خارجی می شود.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه گریدهای مختلف فولادی در شرکت فولاد مبارکه گسترش می یابد و این واحد صنعتی به سمت تولید گریدهای خاص برای مصارف خاص از جمله گریدهای مورد نیاز صنایع نفت و گاز خودرو می رود؛ نیاز به تولید پودرهای قالب مخصوص جهت تولید گریدهای فولاد ویژه است که شرکت های دانش بنیان این توانایی را خواهند داشت که بتوانند گریدهای مخصوص را تولید کنند.

اما این دو شرکت دانش بنیان که در سه سال اخیر با حمایت متخصصان شرکت فولاد مبارکه موفق به ساخت «پودرقالب» شدند عبارتند از شرکت آترا صنعت اسپادان تولیدکننده انواع «پودر قالب» ریخته گری گرانوله و انواع فرآورده های نسوز و شرکت کاسپین پودر فولاد.

«محمد قنادیان» که مدیرعامل شرکت کاسپین پودر فولاد است و در بومی سازی «پودر قالب» با شرکت فولاد مبارکه همکاری داشته است، در گفت و گو با ایراسین اظهار داشت: باتوجه به سابقه گذشته خود و به علت شناخت از اهمیت «پودرقالب» به عنوان ماده استراتژیک در تولید اسلب و تختال، نسبت به انجام تحقیقات و دست یابی به این محصول مهم اقدام کردم.

وی افزود: لازمه تولید تختال «پودر قالب» است و یکی از مهمترین مواد در زنجیره تولید فولاد محسوب می شود و بعد از الکترود گرافیتی که در کوره های قوس الکتریکی به کار گرفته می شود این ماده مهم و استراتژیک است.

مدیرعامل شرکت کاسپین پودر فولاد ضمن قدردانی از مدیریت فولاد مبارکه جهت اعتماد به شرکت های دانش بنیان گفت: اگر حمایت های مدیران، کارشناسان و صاحب نظران شرکت فولاد مبارکه نبود مسلما به موفقیت دست نمی یافتیم چراکه راهنمایی ها و حمایت ها و تشویق های آنها دلگرمی و پشتوانه قوی بود.

وی اضافه کرد: تامین «پودر قالب» تا قبل از بومی سازی علاوه بر هزینه های ارزی در خوشبینانه ترین حالت پانزده ماه زمان می برد که امروزه با هزینه بسیار کم و زمانی یک ساعته تامین می شود.

اما یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان که سهمی در بومی سازی «پودر قالب» داشته است به مدیریت بانویی کارآفرین اداره می شود که علاوه بر تامین نیاز داخلی درصدد است بازارهای خارجی را هم در اختیار بگیرد.

اکرم وطن دوست در گفت و گو با خبرنگار ایراسین با اشاره به تاریخچه شرکت آترا صنعت اسپادان اظهار داشت: این شرکت که تولیدکننده انواع پودر قالب ریخته گری گرانوله و انواع فرآورده های نسوز مورد مصرف در صنایع فولاد است در سال 1397  با همت جمعی از متخصصان با سابقه و جوان عرصه تولید دیرگدازها تاسیس شد.  این شرکت با هدف تمرکز بر کالاهای وارداتی و در جهت بومی سازی این محصول با تکیه بر دانش و کار  تیمی بهترین متخصصان این صنعت آغاز به کار کرد.

وی افزود: فعالیت های این شرکت بیشتر متمرکز برانجام  تحقیقات علمی و سپس ساخت آزمایش و نهایتا تجاری سازی کالاهای دیرسوز است.

مدیر عامل آترا صنعت اسپادان ادامه داد: اکنون این شرکت در لیست تامین کنندگان شرکت هایی نظیر شرکت فولاد مبارکه، فولاد سبا، فولاد هرمزگان می باشد. و همکاری خود را با دیگر شرکت های بزرگ از جمله فولاد خوزستان و فولاد آلیاژی نیز آغاز کرده است.

وی افزود: جا دارد تشکر ویژه ای از کارکنان بسیار فنی و با دانش فولاد مبارکه کنم که به عنوان پیش قراول صنعت فولاد ایران و خاورمیانه به ما اعتماد کردند و در یک فرایند تعاملی خوب باعث شدند بتوانیم پودرهای قالب را بومی سازی کنیم. اما مطمئنا شرکت های خارجی رقیب از این مساله خوشحال نیستند چراکه بازار ایران را  بسیار جذاب می دیدند. البته با توجه به قیمت های ارائه شده شرکت های داخلی امکان رقابت برای آنها بسیار سخت است ولی دیده شده است که شرکتهای رقیب برای بیرون راندن  رقبا حتی حاضر به دامپینگ و ضرر کوتاه مدت می شوند ولی پس از بیرون کردن رقیب دومرتبه به روال سابق برگشته اند.

ماه های پایانی سال «جهش تولید» رو به پایان است و فولاد مبارکه به عنوان مهمترین و بزرگترین واحد صنعتی ایران علاوه بر رکورد زنی تولید 6 میلیون تنی بومی سازی «پودر قالب» را با اعتماد به شرکت های دانش بنیان عملیاتی کرده تا باز هم ثابت کند «ما می توانیم» تنها یک شعار نیست!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =