مدیر مدیریت شهری فولاد مبارکه

مدیر مدیریت شهری شرکت فولاد مبارکه به تشریح دستاوردهای فولاد مبارکه در حوزۀ نگهداری فضای سبز، زیباسازی محیط و مدیریت پسماند پرداخت.

به گزارش ایراسین به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، رامین بختیاری مدیر مدیریت شهری فولاد مبارکه در مورد اهداف کلان گفتگو کرد که مشروح این مصاحبه به شرح ذیل است:

در مورد اهداف این واحد، پیش از هر سؤالی، باید اذعان داشت وجود مدیریتی به نام مدیریت شهری در یک واحد صنعتی جالب توجه است. لطفا درخصوص کار واحد مدیریت شهری توضیح دهید.

بله، ازآنجاکه فولاد مبارکه مانند یک کلان‌شهر است، نگه‌داری و زیباسازی آن نیز ساز و کار خود را می‌طلبد. به همین دلیل چنین واحدی تشکیل شده تا امور مربوطه را ساماندهی کند. مدیریت شهری از سه زیرمجموعۀ خدمات شهری، فضای سبز و ساماندهی پسماند تشکیل شده است.

خدمات شهری:سرایداری، نگهبانی و راهبری رختکن‌های سطح شرکت، امور خدماتی اعم از نظافت و نگهداری آبدارخانه‌های نواحی تولیدی و ستادی سطح شرکت، شست‌وشوی البسۀ کارکنان، نگهداری و نظافت جاده‌ها و جوی‌های عمومی شرکت، زیباسازی محوطه‌های عمومی شامل شست‌وشو و رنگ‌آمیزی و اجرای دیوارهای پیش‌ساخته و گلدان و شیب بندی، جانمایی و تجهیز کارگاه پیمانکاران سطح شرکت، جانمایی و تخصیص فضاهای اداری، تأمین نیروی خدماتی برای جابه‌جایی اسباب و اثاثیۀ مربوط به شرکت در جشن‌ها و مراسم و تعمیرات، نگهداری و راهبری ساختمان‌های عمومی که با هماهنگی واحد تعمیرات مرکزی انجام می‌شود، همگی ازجمله وظایف خدمات شهری است.

مدیریت پسماند: فرایند مدیریت پسماند شامل فعالیت‌های اصلی نظیر کاهش تولید پسماند، تفکیک و جداسازی در مبدأ، جمع‌آوری و انتقال، نگهداری و دفن، آماده‌سازی پسماندهای صنعتی جهت استفادۀ مجدد در فرایند تولید و در نهایت بازیافت یا فروش و اِمحای اصولی پسماندهاست. با توجه به سیاست حداکثری استفاده از ضایعات و پسماندهای تولیدی در شرکت، طرح‌های تحقیقاتی و صنعتی متنوعی نظیر بازیابی کنسانترۀ آهن و سایر محصولات جانبی از سرباره و فراوری لجن‌های صنعتی و پودرهای اکسید آهن انجام می‌شود.

فضای سبز:حدود 1450 هکتار در شرکت فولاد مبارکه به فضای سبز اختصاص داده شده است. وظیفۀ نگهداری از این میزان فضای سبز بر عهدۀ این واحد است. برای فرایند حفظ، نگهداری و آبیاری فضای سبز چندین فعالیت انجام می‌گیرد: عملیات آبیاری و نگهداری بیش از یک‌میلیون اصله درخت در دو بخش شش‌ماهۀ اول و شش‌ماهۀ دوم به فراخور شرایط محیطی توسط این واحد انجام می‌شود.

با توجه به شیوع کرونا، خدمت‌رسانی واحد خدمات شهری چگونه انجام می‌شود؟

در این بخش نیز مطابق با دستورالعمل‌های شرکت، همکاران واحد خدمات شهری تلاش کردند با انجام ضدعفونی‌های مستمر و روزانۀ محیط کار و دفاتر کار، رختکن‌ها و سرویس‌های بهداشتی نقش قابل‌توجهی در کنترل این بیماری در فولاد مبارکه ایفا کنند. نتیجۀ همۀ این همکاری‌ها این است که فولاد مبارکه بدون وقفه به کار خود ادامه داده است.

در خصوص آبدارخانه‌های شرکت نیز باید گفت تمام تمهیدات و اقدامات لازم مطابق با دستورالعمل‌ها و سیاست‌گذاری‌های واحد ایمنی و بهداشت شرکت اجرا شده و تا زمانی که شرایط عادی نشود، همچنان ادامه می‌یابد. فعلا بخشی از آبدارخانه‌های عمومی بازگشایی شده‌اند و همکاران در آبدارخانه‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده از ملزومات بهداشتی سرویس‌دهی محدودی انجام می‌دهند.

در مورد فضای سبز فولاد مبارکه و حفظ و ارتقای آن توضیح دهید.

با همکاری پیمانکاران حوزۀ فضای سبز در حال حاضر وضعیت فضای سبز شرکت ایده ال است. ازآنجاکه میزان فضای سبز شرکت فراتر از حد استاندارد است، فعلا برنامه‌ای برای توسعۀ آن در دستور کار نیست. به‌جرئت می‌توان گفت هدف مجموعۀ مدیریت شهری حفظ دستاوردهای فولاد مبارکه در این حوزه و تحویل آن به بهترین شکل ممکن به آیندگان است.

با وجود بحران خشکسالی، برای حفظ فضای سبز موجود چه اقداماتی انجام شده است؟

یکی از برنامه‌های اصلی در بخش فضای سبز حذف گونه‌های پرمصرف و استفاده از گونه‌های کم‌مصرف است. این کار به‌خوبی از حدود دو سال گذشته شروع شده و در دست پیگیری و اقدام است. در این طرح، گونه‌های پرمصرف به‌تدریج از چرخۀ فضای سبز خارج و گونه‌هایی که با کم‌آبی سازگارترند، جایگزین می‌شوند.

برای زیباسازی فضای فولاد مبارکه چه اقداماتی انجام می‌شود؟

تأمین و کاشت گل‌های فصلی با همکاری پیمانکاران فضای سبز و دیوارنگاره‌ها و نقاشی‌های متنوع در محیط رختکن‌ها و برخی مکان‌های خاص ازجمله اقدامات این بخش است. اقدامات این مدیریت تلاشی است تا فضای صنعتی فولاد مبارکه به محیطی کاملا مطلوب برای ادامۀ فعالیت همکاران تبدیل شود.

در خصوص فعالیت‌های مدیریت پسماند و کاهش تولید پسماندها چه برنامه‌هایی دارید؟

مدیریت پسماند به مجموعۀ مقررات منسجم و سیستماتیک در خصوص تولید، ذخیره‌سازی، جمع‌آوری، حمل‌ونقل و دفع پسماندها گفته می‌شود. تمامی این فعالیت‌ها باید منطبق بر اصول زیست‌محیطی و بهداشت عمومی باشد. یکی از مباحث اصلی مدیریت پسماند، کاهش پسماند در مبدأ است و این امر باید با کمک واحدهای تولیدی انجام گیرد. همکاران ما در مجموعۀ امور پسماند به‌صورت روزمره و مستمر با همکاران نواحی در ارتباطند و اقدامات خوبی را هم در این زمینه انجام داده‌اند. نکتۀ مهم این است که کاهش ضایعات در مبدأ نیاز به اصلاح فرایندها یا اصلاح تجهیزات مختلف دارد که زمان‌بر است و نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت دارد. در این مدت نیز اتفاق‌های خوبی در شرف انجام است و قطعا فولاد مبارکه به سمت تولید با کمترین ضایعات حرکت می‌کند. نکتۀ مهم دیگر تفکیک از مبدأ است که توسط نواحی به‌خوبی صورت می‌گیرد. در هر ناحیه دستورالعمل‌های نحوۀ مدیریت پسماند وجود دارد که از گردش کار زیست‌محیطی نشئت گرفته و هر پسماند با توجه به نوع آن در ظروف خاصی جمع‌آوری می‌شود و مسیر خود را طی می‌کند. بعضی از این پسماندها دوباره به چرخۀ تولید برمی‌گردند و بعضی برای فروش به مکان مربوطه تحویل داده می‌شوند. بعضی از پسماندها نیز که امکان فروش ندارند به سایت پسماند مدیریت شهری منتقل می‌شوند تا اقدامات لازم در خصوص آن مطابق با استانداردهای روز دنیا انجام شود.

برای بهینه‌سازی فعالیت‌ها چه طرح‌هایی در دست اقدام این مدیریت است؟

یکی از این پروژه‌ها طرح بازیابی کنسانترۀ آهن و محصولات جانبی سرباره است که در حال حاضر فاز آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی آن با موفقیت طی شده است و هم‌اکنون در پی آن هستیم که آن را در فاز صنعتی آزمایش کنیم. خوش‌بین هستیم که نتیجۀ کار مثبت باشد و بدون شک موفقیت در اجرای این طرح، نقطۀ عطفی در مدیریت پسماند خواهد بود.

سخن نهایی؟

به‌طورکلی واحدهای خدماتی یا سرویس‌دهنده هر روز مشغول خدمت‌رسانی‌اند و همکاران سرویس‌گیرنده که روزمره بهبود کیفیت این خدمات را مشاهده می‌کنند قطعا می‌دانند پشت این خدماتی که ارائه می‌شود، زحمات بسیار گسترده‌ای کشیده شده است. امیدواریم خدماتی که مجموعۀ مدیریت شهری به همکاران می‌دهد مطلوب نظر همۀ همکاران باشد. تمام تلاش ما در راستای بهبود کیفیت خدمات به کارکنان است؛ ضمن اینکه مشتاقانه آمادۀ شنیدن انتقادها و پیشنهادهای سازندۀ همه همکاران هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =