معین صادقیان کارشناس بورس

یک فعال بازار سرمایه می‌گوید: بورس این روزها دچار التهاب است اما سرمایه‌گذاران با فراگیری دانش این بازار و داشتن نقشه راه می‌توانند زیان‌های خود را جبران و به سوددهی برسند.

معین صادقیان فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایراسین در خصوص اینکه آیا هیجانات بورس تخلیه شده و می‌تواند روند خود را طی کند یا خیر گفت: بازار بورس هیجانات ابتدای سال را ندارد، اما اکنون دچار التهاب است. بسیاری از مردم بدون دانش کافی و تحلیل وارد بازار شده‌اند. افرادی مرداد ماه و در شروع ریزش وارد بازار سرمایه شده‌اند و اکنون در زیان سنگینی هستند.
وی ادامه داد: کسانی را می‌شناسم که با سرمایه‌های سنگین وارد بازار شده‌اند و متحمل زیان‌های سنگین تا 70 درصد شده‌اند. البته فردی که زیان 70 درصدی کرده‌ است، اشتباه خود او نیز بوده است اما باید به ‌آن‌ها حق داد چراکه بدون دانش وارد بازار سرمایه و اکنون در یک باتلاق هستند. 
این فعال بازار سرمایه در واکنش به اینکه آیا بورس را یک باتلاق می‌دانید، عنوان کرد: خیر. بازار سرمایه همانطور که رهبر اعلام کردند مکانی درست برای سرمایه‌گذاری است. بورس در تمام کشورها کمک بزرگی برای تولید و سرمایه‌گذاری است. بورس یک بازار شفاف است اما باید ببینیم ما به چه شکل می‌خواهیم در آن سرمایه‌گذاری کنیم. 
وی اضافه کرد: متاسفانه جامعه ما کوتاه مدت است و با یک غوره سردی و با یک مویز گرمی‌اش می‌شود. کمی که بازار رشد می‌کند زندگی خود را فروخته و وارد بازار می‌شویم و پس از ریزش و افت فریاد اعتراض مان بلند می‌شود. اگر بازار را از پیش بشناسیم و به آن آگاه باشیم، می‌دانیم که نوسانات آن مشخص است و باید با یک نقشه راه درست وارد آن بشویم. 
صادقیان در ادامه صحبت‌های خود گفت: منظور از نقشه راه به این معناست که باید بدانیم می‌خواهیم در این بازار به دید بلندمدت، میان مدت یا نوسانی سرمایه‌گذاری کنیم. بازار بورس سودده است و اگر حتی کسانی که در زیان سنگین هستند دست به سهام خود نزنند، 8 سال دیگر شاهد رشد قیمت و سوددهی سهام خود خواهند بود. 
وی درباره اینکه آیا بورس فعلی اصولی است یا بورس ابتدای سال، اظهار کرد: بورس فعلی حباب ندارد. البته بورس ابتدای سال هم حباب نداشت اما رفته رفته وارد حباب بزرگی شد که همانطور که سرمایه‌گذاران مشاهده کردند، حباب آن ترکید و قیمت‌ها اصلاح شد. بازار فعلی اصولی و نوسانات آن طبیعی است. روند فعلی خنثی و در کوتاه مدت کاهشی است. 
کارشناس بازار سرمایه در خصوص مقایسه بورس در سال 99 و مقایسه آن با سال 92 عنوان کرد: بورس در سال 92 به اندازه امسال وارد حباب نشد و در نتیجه ریزش آن هم به اندازه امسال نبود. اصطلاحی با عنوان تاریخ تکرار می‌شود در بازار سرمایه وجود دارد و این مقایسه می‌تواند درست باشد اما نکته آن شرایط کلی اقتصاد از جمله بازار ارز، مسکن و ... است که تفاوت دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =