طلا

طرح جامع طلا که از طریق جمع آوری اطلاعات موجود در این صنعت و سیاست های این حوزه با همفکری بخش خصوصی تهیه شده در تلاش است تا برداشتن 5 گام اصلی، طراحی مدل‌های مناسب برای دستیابی به اهداف بهینه صنعت و طراحی استراتژی های متنوع را برای این صنعت ارزشمند ارائه کند.

به گزارش ایراسین، در طرح جامع طلای ایران، تولید طلای معدنی 10 کشور برتر تولید کننده مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس آن، در سال 2019 رتبه نخست به کشور چین تعلق دارد و میزان طلای تولید شده نیز 383تن ثبت شده و بعد از آن نیز روسیه با تولید 330تن، استرالیا با تولید 325تن، ایالات متحده با 200تن، کانادا 183تن، پرو 143تن، غنا 142تن، آفریقای جنوبی 118تن، مکزیک 111تن، اندونزی 83تن رتبه دوم تا دهم تولید کنندگان طلا را به خود اختصاص داده اند. در این میان سهم ایران نیز تولید 11 تن طلا بود و سهمش از تولید جهانی این فلز ارزشمند 0.3درصد بوده و در رتبه 39 جهان قرار گرفته است.

به طور کلی می‌توان گفت: میانگین نرخ رشد تولید جهانی طی 7 سال اخیر (تا سال 2019)، 2 درصد بوده و درسال 2019 چین 11 درصد و استرالیا و روسیه هرکدام 9 درصد از طلای معدنی جهان را تولید کرده‌اند.

تولید طلای معدنی چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان، پس از سال 2014 با روند نزولی روبه‌رو بوده است. همچنین تولید طلای معدنی کشورهای روسیه و استرالیا، به‌عنوان دو کشور برتر پس از چین، در بازه زمانی مورد بررسی روند صعودی داشته است.

مجموع تولید جهانی از سال 2013 تا 2018 روند صعودی را طی کرده، اما در سال 2019 با کاهش اندکی روبه‌رو شده است.

طرح جامع طلا که بر ضرورت انجام کار تاکید دارد مواردی همچون سیاست‌گذاری و تعیین استراتژی های کلان در حوزه طلا، رفع چالش‌های موجود و ارتقای جایگاه این صنعت، ایجاد بانک اطلاعاتی کامل حاوی تمام اطلاعات مربوط به کانی طلا از مراحل تولید یعنی اکتشاف و استخراج، تعیین استراتژی مشخص و تعریف شده در بلند مدت برای ذخایر و کاهش ریسک سرمایه گذاری ، اطلاعات در خصوص ساخت جواهر، بازیافت جواهرآلات، بازیافت طلا، توزیع و ساخت محصولاتی که در آن از طلا استفاده می شود را در برمی گیرد و شناسایی رقبا در منطقه و جهان و برنامه ریزی بلند مدت نسبت به سرمایه گذاری ها را مد نظر قرار داه است.

در طرح جامع طلا مقدمه سازی انجام کار به این شکل انجام شده است :

در ابتدا اقداماتی همچون بررسی سوابق مطالعات، الگو گیری شرح خدمات، طرح جامع مس و آلومینیوم، برگزاری جلسات و اخذ نظر و دریافت مجوز کمیسیون معاملات و در نهایت تهیه اسناد مناقصه انجام و در مرحله بعدی با برآورد قیمت پایه، آگهی فراخوان در خرداد و تجدید آن طی تیرماه 99 و در نهایت بازگشایی پاکتهای فراخوان تجدید شده در 12 مرداد1399 مشاور انتخاب شد و در نهایت با انتخاب شرکت فلزات و مواد آرمان آتورپات به عنوان مشاور طرح در تاریخ 19مرداد 99 و ابلاغ قرارداد در تاریخ شهریور 99 منجر شد.

در طرح جامع طلا ذی نفعان صنعت نیز مورد توجه قرار گرفته اند که شامل اتحادیه های صنعت طلا، تولیدکنندگان پایین دستی، صنایع مصرف کننده، بنکداران و رابط کیفی، سایر وزارتها، سازمان حفاظت از محیط زیست ، سازمان گمرک، وزارت صمت و تولیدکنندگان بالادستی است.

در این طرح 5 گام اصلی باید برداشته شود که در ادامه می آید:

در گام نخست طرح جامع: شناسایی مطالعات کلان و خرد پیشین در صنعت طلا و مرتبط با آن، استخراج اهداف کمی و کیفی و برنامه های اجرایی مطالعات پیشین و بررسی میزان انحراف اهداف مطالعات پیشین از واقعیت و چرایی آن دیده شده است.

در گام دوم این طرح: شناخت زنجیره طلا شامل حلقه های اصلی، تامین کنندگان و صنایع مصرف کننده، بررسی وضعیت صنعت طلا در جهان از حیث ذخایر، بازار و تکنولوژی، بررسی وضعیت صنعت طلا در کشورهای منتخب و بررسی وضعیت صنعت طلا در ایران و شناسایی چالشهای آن مد نظر قرار گرفته اند.

در گام سوم طرح جامع طلا : عارضه یابی در بخش بالادستی شامل اکتشاف، استخراج، استحصال و تولید شمش، عارضه یابی در بخش پایین دستی شامل تامین مواد، ساخت مصنوعات و فروش، عارضه یابی در بخش تامین مالی و بهره وری صنعت طلا، عارضه یابی در بخش مسائل زیست محیطی و تامین آب و انرژی و عارضه یابی در بخش بازار شامل فروش و بازاریابی داخلی و بین المللی و محیط قانونی دیده شده است.

در گام چهارم: تحلیل سناریوی پایه و دیگر سناریوهای محتمل، جمع آوری و پایش نظرات نخبگان صنعت جهت شناخت اولویتها و محدودیتها و تعیین اهداف و اولویتهای صنعت بر اساس سناریوها در نظر گرفته شده است.

و در نهایت در گام پنجم: طراحی مدل‌های مناسب برای دستیابی به اهداف بهینه صنعت، طراحی استراتژی های متنوع بر اساس سناریوی پایه و سناریوهای محتمل، ارائه برنامه های عملیاتی لازم برای اجرای استراتژی‌های تدوین شده و ایجاد بانک اطلاعاتی با قابلیت به روز رسانی مستمر و پیاده سازی شده تحت وب مد نظر قرار دارند.

چالش و نیازهای بخش معدن طلا در ایران بخش بالادستی

لزوم ارتقای استانداردها و دستورالعمل‌های کارآمد جهت اکتشافات بهینه و ثبت ذخایر طلا، ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق و یکپارچه از ذخایر طلا به همراه آنالیز عناصر همراه و مضر، چالش تامین مالی و سرمایه با توجه به عدم قطعیت اکتشافات و پیدا کردن رگه های معدنی، ایجاد امنیت کافی محلی برای ذخایر و معادن طلا، لزوم کاهش ریسک تامین مواد مصرفی نظیر سیانید سدیم و کربن اکتیو، تدقیق میزان برداشت سنگ و تولید طلای معدنی در کشور  و چالش های فروش داخلی شمش به بانک مرکزی و فروش صادراتی از جمله چالش‌ها و نیازهای بخش معدن طلا در ایران برای بخش بالادستی این صنعت است.

چالش و نیاز های بخش معدن طلا در ایران بخش پایین دستی

لزوم خوشه ای شدن بخش پایین دستی صنعت طلای کشور برای ارتقای کیفیت و بهای تمام شده، نرخ بهره‌برداری پایین واحدهای پایین دستی صنعت طلا، نیاز به بروز رسانی ابزار و تجهیزات مورد نیاز بخش پایین دستی صنعت طلا، لزوم اصلاح قوانین بازدارنده (قانون بیمه و مالیات ارزش افزوده)، چالش تامین سرمایه در گردش بخش پایین دستی صنعت طلا، واردات و قاچاق مصنوعات طلا به کشور به رغم وجود واحدهای متعدد تولیدی، لزوم ایجاد استاندارد برای عیارهای پایین تر مصنوعات جهت افزایش فروش و لزوم ایجاد سیستم های عیارسنجی قوی و ارتقای نظارت بر بازار طلا از جمله چالش و مشکلات موجود برای صنایع پایین دستی طلا در ایران است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =