ششمین کنگره راهبردی و نمایگشاه نفت و نیرو

ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو امروز در سازمان مدیریت صنعتی تهران با حضور مقامات ارشد کشوری همچون علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و بیژن زنگنه وزیر نفت برگزار شد.

به گزارش ایراسین، علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو گفت: در این سال‌ها، فشار بسیاری بر صنعت نفت وارد شده است، از این رو ماندگاری این صنعت با توجه به فشار حداکثری قابل ذکر و توجه است.

 وی با بیان اینکه سهم سوخت‌های فسیلی طی سال‌های آینده یعنی تا سال ۲۰۵۰ از ۸۱ درصد به ۷۱ درصد می‌رسد و این روند کاهشی تا سال 2070 ادامه دار خواهد بود و به 25درصد خواهد رسید در ادامه افزود: بیشترین زمان ممکن برای استفاده از انرژی فسیلی ۵۰ سال است.

به گفته عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تولید نفت تنها به معنای خام‌فروشی نیست و می‌توان از نفت‌خام در پالایشگاه‌ها وپتروپالایشگاه‌ها استفاده کرد.

آقا محمدی، دانش‌بنیان کردن اقتصاد ایران  را  کلیدی‌ترین کاری دانست که باید انجام شود؛ البته وزارت نفت با ایجاد پارک ری در این مسیر گامی مهم و درست برداشته است.

به گفته وی، برای جهانی شدن در صنعت نفت باید همکاری منطقه‌ای داشته باشیم. البته باید اظهار کرد که صادرات فرآورده نفتی و ثبت رکورد آن بی‌نظیر بوده و راه درستی طی شده که باید ادامه پیدا کند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز در آیین گشایش ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو گفت: ۴۰ سال است عده‌ای در کشور در تلاشند تا تولید نفت از ۴ میلیون بشکه در روز بالاتر نرود که در این زمینه موفق بودند.

وی با بیان اینکه آخرین کنگره‌ای است که وی به‌عنوان وزیر نفت در آن حضور خواهد داشت در ادامه افزود: از برگزارکنندگان این کنگره و باشگاه نفت و نیرو که بدون کمک دولتی این کنگره را برگزار کردند و باشگاه را اداره می‌کنند، قدردانی می‌کنم.

زنگنه با اشاره به اینکه کمتر راجع به تحریم سخن گفته اما طی سه سال اخیر ظرفیت عظیمی در صادرات نفت و فرآورده نفتی به دست آمده در ادامه گفت: باید از این شرایط استفاده کنیم و تحت هیچ شرایطی آن را از دست ندهیم.

به گفته زنگنه، وضعیت ایران از نظر سخت‌افزاری مناسب بوده و توانایی ساخت ۸۰ درصد تجهیزات ثابت صنعت نفت در داخل کشور وجود دارد.

وزیر نفت اظهار کرد: ۴۰ سال است عده‌ای در کشور تلاش کردند و می‌کنند تولید نفت  از ۴ میلیون بشکه در روز بالاتر نرود که در این زمینه موفقبودند؛ من روزگاری را می‌بینم تولید نفت ممنوع شود.

زنگنه با تاکید بر ضرورت افزایش تولید نفت در ادامه گفت: بیشتر عمر ما در این دولت به تحریم گذشت اما باتلاش زیاد اجازه ندادیم در تولید نفت مشکلی ایجاد شود.

به گفته وی در زمینه تولید گاز، اقدامات خوبی انجام شده و تولید به هزار و ۳۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است، اما مشاهده می کنیم که مصرف گاز نیز با سرعت، افزایش می یابد، به گونه ای که طی سال جاری در تهران ۱۳ درصد و در کل کشور ۱۲ درصد رشد مصرف گاز داشتیم.

زنگنه با اشاره به اینکه برای اولین بار در کشور با مازاد تولید بنزین و گازوئیل روبرو شدیم در ادامه گفت: در حال حاضر کیفیت در تولید محصول افزایش یافته اما امکان بالابردن کیفیت بیشتر نیز وجود دارد.

وزیر نفت با بیان اینکه حرکت در پتروشیمی بسیار مناسب بوده، گفت: در سال جاری  ۱۷ میلیون تن به تولید محصولات پتروشیمی افزوده می‌شود، همچنین دومگاپروژه در صنعت پتروشیمی تعریف شده است.

به گفته وی، نفت و نیرو باید یک‌پارچه شوند، بنابراین در دولت سیزدهم بهتر است وزارت انرژی داشته باشیم.

زنگنه تصریح کرد: موضوع ضریب بازیافت مخازن نفتی باید به تقاضای ملی و عمومی تبدیل شود و دانش آموختگان متخصصی هم‌اکنون روی این موضوع فعالیت می‌کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =