فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو

یک تحلیلگر بازار خودرو گفت: تغییراتی اندکی که در بازار ارز رخ می دهد که امروز قدری بالا می رود و فردا کمی کاهش می یابد به این سرعت به بازار خودرو انتقال پیدا نمی کند و تقریبا ارتباط خاصی بین تغییرات ارز و قیمت خودرو وجود ندارد.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد تاثیر قیمت دلاربر قیمت خودرو گفت: قیمت ارز فقط یک دماسنج است و اینگونه نیست که عامل موثر تورم در کشور، قیمت ارز باشد. عامل موثر در تورم سیاست هایی پولی و سیاست های عرضه است و این در همه دنیا همینطور است و فقط مختص ایران هم نیست.

این کارشناس خودرو افزود: ما در کشور با بی انضباطی مالی، اضافه برداشت شدید بانکی و... در شبکه بانکی مواجه هستیم و از طرفی با توزیع غیرکارشناسی اقلام مختلفی مثل ارز، مثل خودرو و... روبرو هستیم که در بازار اختلال ایجاد می کنند و چون سیالیت ارز از همه بیشتر است خودش را سریعتر از سایر اقلام نشان می دهد.

زاوه با بیان این مطالب گفت: اتفاق جالبی که در تغییرات قیمت ارز رخ داده این است که قیمت اسکناس کمتر از حواله شده است و این برای اولین بار در طول تاریخ ایران است که چنین اتفاقی رخ می دهد و شما اسکناس را ارزانتر از حواله می توانید خریداری کنید. در صورتی که در بحران های مشابه همیشه برعکس بوده است.

این کارشناس خودرو در خاتمه خاطر نشان کرد: این نشان می دهند منابعی که بانک مرکزی برای خرید کالا و صادرات (یعنی صادرکنندگان رسمی در سیستم بانک مرکزی) به رسمیت می شناسد؛ ارزشان را توزیع نمی کنند و به امید این هستند که ارز را گرانتر بفروشند. اینها که اکثرا شرکت های بزرگ بورسی هستند روی این سود حساب کرده اند.

زاوه خاطر نشان کرد: سود و زیان شرکت های بورسی منوط به سرکوب نرخ ارز است لذا اتفاقی که در کشور می افتد این است که چون اینها عرضه ارز را کم و زیاد می کنند؛ کاهش نرخ ارز کند است ولی این موضوع هم گریزناپذیر است و این روند نمی تواند در دراز مدت ادامه داشته باشد. کافی است بانک مرکزی جلو تسهیلات ریالی اینها را بگیرد. اگر این کار را بکند نرخ حواله 5 تا 6 هزار تومان بلافاصله کاهش می یابد. الان چون می توانند تسهیلات ریالی بگیرند برای خودشان همچنان بدهی درست می کنند، ولی قیمت ارز را پایین نمی آورند و عرضه نمی کنند تا نرخ بالا بماند. از طرف دیگر یکی سری از شرکت ها تعهدات سر رسیدشده دارند لذا مجبورند ارز را با هر نرخی بخرند و زیانش را بپردازند.

این کارشناس خودرو در خاتمه گفت: لذا این تغییرات اندکی که در بازار ارز رخ می دهد امروز قدری بالا می رود و فردا کمی کاهش می یابد؛ اولا به این سرعت به بازار خودرو انتقال پیدا نمی کند ثانیا تقریبا ارتباط خاصی بین تغییرات ارز و قیمت خودرو وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =