فربد زاوه کارشناس خودرو

یک کارشناس خودرو گفت: به دنبال موج بازپس گیری اصل پول از خودروسازان چون آنها توان بازپرداخت پول مردم را ندارند، ما با اتفاقی شبیه موسسات مالی و اعتباری که در سال 96 رخ داد در کشور مواجه می شویم. این موج شروع شده و تا انتخابات هم ادامه خواهد داشت و احتمالا تبعات اجتماعی نیز داشته و این داستان به سادگی تمام نخواهد شد.

فربد زاوه کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد آخرین وضعیت قیمت خودرو در کشور گفت: قیمت خودروهای مونتاژی چینی در بازار حداقل به 20 درصد زیر قیمت کارخانه رسیده است و این فقط مختص به ماشین های چینی نیست و در مورد خیلی از ماشین ها مثل مزدا این اتفاق افتاده است. همچنین محصولات سایپا هم به قیمت کارخانه رسیده یا زیر قیمت کارخانه در بازار خرید و فروش می شود.

وی در ادامه افزود: این اتفاق طبیعی بود و پیش بینی می شد. یک بخشی از آن به علت این است که قدرت خریدی در بازار وجود نداشت. در اواخر تابستان و اوایل مهرماه متناسب با سطح قیمت هایی که در بازار رسیده بود، حجم بازار به سختی به 500 هزار دستگاه در کل کشور می رسید. لذا به علت رکود، بازار به سمت کاهش قیمت پیش رفت و این جریان متناسب با حجم عرضه ادامه خواهد داشت و البته عرضه همزمان شرکت ها باعث می شود قیمت ها در بازار بیشتر تعدیل شود.

این کارشناس خودرو به بازدهی منفی سرمایه گذاری در بحث خودرو اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تمام طرح های فروش تقریبا بدون مشتری است و در بسیاری از موارد مثل ثبت نام های کوئیک و ساینا و... مردم به فکر بازپس گرفتن پول‌های خود از خودروسازان هستند. زیرا آنها می خواستند از این موج تورمی که در کشور به وجود آمده بود استفاده کنند و هدفشان سرمایه گذاری بود نه مصرف و چون در حال حاضر بازدهی این سرمایه گذاری منفی شده است؛ ترجیح می دهند اصل پولشان را پس بگیرند.

زاوه با بیان این مطالب گفت: به دنبال بازپس گیری اصل پول چون خودروسازان توان بازپرداخت پول مردم را ندارند، باعث می شود ما با اتفاقی شبیه موسسات مالی و اعتباری که در سال 96 رخ داد در کشور مواجه شویم. این موج شروع شده و تا انتخابات هم ادامه خواهد داشت و احتمالا تبعات اجتماعی هم خواهد داشت و خیلی ساده این داستان تمام نخواهد شد.

این کارشناس خودرو در خاتمه خاطر نشان کرد: این بی توجهی که در وزات صمت، شورای رقابت و خود دولت به این موضوع شد احتمالا تبعات سنگینی برای کل کشور خواهد داشت که در کنار فشار معیشتی و تورمی باعث می شود تبعات اجتماعی شدیدیتری داشته باشد. لذا در پایان باید بگویم این کاهش قیمت به نظر می رسد در بازار ادامه خواهد داشت. البته در مورد خودروهای پرتیراژ کاهش قیمت خیلی کند شده است و تقریبا به تورم نقطه به نقطه خودش رسیده است، ولی اگر در آنها هم عرضه ای اتفاق افتد، قیمت به زیر تورم بخشی خودش می رسد و گریبان آن ها را هم خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =