رضا شهرستانی

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: نیاز کشور با وجود شرایط کرونا و وضعیت تورمی کاهش پیدا کرده است و مقدار مصرف سال گذشته تکرار نخواهد شد. سال گذشته 7.5 میلیون تن میلگرد در داخل کشور مصرف شد و به نظر می رسد امسال این عدد به کمتر از 7 میلیون تن خواهد رسید.

سیدرضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره کاهش تقاضای شمش فولادی نسبت به عرضه آن در بورس کالا گفت: این کاهش حجم تقاضای شمش فولادی نسبت به عرضه در بورس کالا نشان می دهد این ادعا که نوردکاران همیشه می گفتند شمش به صورت قطره چکانی عرضه می شود و کمبود وجود دارد؛ صحت نداشته است.  

شهرستانی در افزود: نیاز کشور با توجه به شرایط کرونا و وضعیت تورمی، کاهش پیدا کرده است و مقدار مصرف سال گذشته تکرار نخواهد شد. سال گذشته 7.5 میلیون تن میلگرد در داخل کشور مصرف شد و به نظر می رسد امسال این عدد به کمتر از 7 میلیون تن خواهد رسید.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان این مطالب گفت: اگر ما کارخانه هایی که خود مصرفی ها شمش دارند و حدود 4.5 میلیون تن تولید آنها است از 7 میلیون تن کم کنیم مقدار حجم واقعی مصرف داخلی مشخص می شود. به همین دلیل می بینید که قیمت ها روی کف عرضه است و استقبالی از آن نمی شود.

وی در خاتمه افزود: البته یکی دیگر از دلایلی کاهش تقاضا نوسانات قیمت دلار است. چرا که به نظر می آید با آمدن جو بایدن و روند پیش رو، یک انتظار کاهشی شدن قیمت ها از سمت مصرف کنندگان وجود دارد لذا مصرف کننده ها قدری دست نگه داشته اند. نکته دیگر هم این است که معمولا همه ساله ما تا 15 بهمن به طور سنتی با افت تقاضا روبرو هستیم و بعد از این تاریخ مجددا تقاضا در بازار افزایش پیدا می کند، چرا که برنامه ریزی ها و خرید برای سال آینده توسط کارخانه ها و مصرف کنندگان مجددا شروع خواهد شد. در مجموع این عوامل را می توان علت های کاهش تقاضای شمش فولادی نسبت به عرضه آن در بورس کالا معرفی کرد.

شایان ذکر است بررسی ها نشان می دهد از هفته اول آبان بیش از ۱.۸ میلیون تن عرضه شمش فولادی در بورس کالا صورت گرفته که تنها حدود ۷۸۷ هزار تن آن معامله شده است یعنی چیزی حدود معادل ۴۳ درصد و 57 درصد شمش فولادی عرضه‌شده در بورس کالا مشتری نداشته است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =