مدنی

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران گفت: بیوتکنولوژی می‌تواند بخشی از درآمد نفتی ما را جبران کند و ما سالانه می‌توانیم ۲۰۰ میلیون دلار صادرات داشته باشیم و در عرض ۵ سال خود را به یک میلیارد دلار برسانیم.

به گزارش ایراسین حسام الدین مدنی ادامه داد: با توجه به داروهای گران قیمت که در جهان وجود دارد می‌توان روی این بخش کار کرد.

به گفته وی، ما در این بخش ۲ چالش داخلی و خارجی داریم که بعضا چالشهای داخلی سختتر هستند. برای مثال داروهای که طرح توسعه ای دارد خیلی تمایل برای وارد شدن به لیست دارویی آنها وجود ندارد، همچنین امکان نداشتن صادرات، نوع قیمتگذاری و ترس از نهادهای نظارتی چالشها را برای بخش بیوتکنولوژی به وجود آورده است، اما با نگاه اولویت ملی به آن توان این چالش را حل کرد.

وی گفت: چالش خارجی نیز رقابت خارجی و تحریم است. امروز ما باید در حوزه بیوتکنولوژیک به جای رقابت، نبرد داشته باشیم. اگر با حضور تکنولوژی های جدی همچون نانو و هوش مصنوعی نتوانیم خود را به جهان برسانیم عقب خواهیم افتاد. همچنین اگر در حوزه اقتصاد و فناوری عمل نکنیم از جهان دور خواهیم ماند.

به گفته مدنی، باید چرخ نسلی وجود داشته باشد. امروز ما ارتشی به نام بیوتکنولوژی داریم و باید برای آن برنامه ریزی انجام شود.
وی افزود: ریشه عدم آمادگی در ۱۵ سال اخیر این است که فکر میکنیم تنها باید به تکنولوژی غرب توجه کنیم‌.

مدنی گفت: اکنون ما علم را تبدیل به تکنولوژی کردیم و اگر میخواهیم در جهان جایگاهی داشته باشیم سیاستگذاران نباید در بیوتکنولوژی بی تفاوت باشند که متاسفانه این بی تفاوتی وجود دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =