علی اکبر نیکو اقبال

دانشیار دانشگاه تهران گفت: رواداری پیش شرط توسعه اقتصادی است و مونوپول ها و صنایع بسیار عظیم و پرقدرتی که در جهان وجود دارد یک ششم تولیدات جهانی را تامین می کنند.

علی اکبر نیکواقبال در گفت و گو با خبرنگار ایراسین اظهار داشت: مبنای زمینه های پیشرفت اقتصادی را در علم اقتصاد، مباحث اجتماعی فرهنگی می دانیم. به عبارتی می گوییم تا صلح و امنیت اجتماعی و فرهنگی در کشوری وجود نداشته باشد، غیرممکن است آن کشور بتواند قدم های اولیه جهت رشد و پیشرفت اقتصادی بردارد. در واقع توسعه اقتصادی با شروع توسعه اجتماعی و فرهنگی شروع می شود.

وی افزود: بخش هایی از توسعه اقتصادی، همین توسعه اجتماعی، فرهنگی، امنیتی، سیاسی و اقتصادی است که این ها زمینه های رشد اقتصادی هستند. اگر صلح اجتماعی وجود نداشته باشد و قبایل یا عشیره های موجود در یک کشور با همدیگر صلح نداشته باشند، غیرممکن است اقدامات اقتصادی در راستای اجرای برنامه های میان مدت و طویل مدت به نتیجه برسد، لذا در کشوری که تشنج و دعواهای سیاسی وجود داشته باشد رشد اقتصادی انجام نمی شود.

رواداری؛ پیش شرط توسعه اقتصادی

این اقتصاد دان با بیان اینکه رواداری پیش شرط توسعه اقتصادی است، گفت: مونوپول ها و صنایع بسیار عظیم و پرقدرتی که در جهان وجود دارد یک ششم تولیدات جهانی را تامین می کنند. در شرکت های چندملیتی ملیت برایشان اهمیت ندارد و در سایه همین شرکت ها، چینی ها کم کم توانستند رقیب سرسخت آمریکا تبدیل شوند.

وی افزود: اولین شرط سرمایه گذاری در یک کشور امنیت است و در کشوری که نزاع فرهنگی و اجتماعی و تورم وجود داشته باشد، سرمایه گذاران از سرمایه گذاری می ترسند. مهم ترین هدف اقتصادی هر کشوری در دنیا، ثبات اقتصادی و ثبات قیمت ها است.

نیکواقبال با اشاره به اینکه تشخیص راه صحیح پیشرفت بسیار مهم است، تصریح کرد: ایده نهایی اینکه در 50 سال دیگر قرار است یک کشور در کجای اقتصاد جهان قرار گرفته باشد، برنامه های یک کشور را تعیین می کند که اگر اشکال داشته باشد، به مشکل برمی خورند.

بزرگترین عامل توسعه اقتصادی دولت است

وی افزود: علم اقتصاد می گوید اگر یک رشد اقتصادی 3 درصد دارید می توانید 5 درصد پایه پولی را افزایش دهید که اگر بیشتر از این شود، قیمت ها بالاتر می رود و دزدی و اختلاس بیشتر می شود و سرمایه گذارها چه داخلی و چه خارجی از سرمایه گذاری ترسیده و اجتناب می کنند. یکی از عوامل اساسی، از بین رفتن موانع فرهنگی، اجتماعی و آماده شدن زیربنا برای پیشرفت و توسعه اقتصادی بود که به موفقیت های بزرگی رسیدند، این بود که هیچ گاه نقدینگی را بی جهت افزایش ندادند و در واقع تورمی به وجود نیامد.

نیکواقبال اظهار داشت: بزرگترین عامل توسعه اقتصادی هر کشوری دولت است و سایر عوامل، به عملکرد دولت نگاه می کنند. دولت ها باید از به وجود آوردن تورم جلوگیری کنند و به اندازه ای که رشد اقتصاد وجود دارد، دولت ها می توانند نقدینگی را بالا ببرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =