حمیدرضا صالحی

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: ریشه نابسامانی و ناطرازی در انرژی به عدم تناسب قیمت های انرژی باز می گردد، ما باید به سمت توازن در حامل های انرژی و مناسب سازی قیمت ها پیش برویم تا صرفه جویی و بهینه سازی معنا پیدا کند.

حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره مشکل کمبود گاز در صنایع مختلف کشور گفت: ما باید ببینیم ریشه این اتفاقات چیست و آسیب شناسی در این زمینه صورت بگیرد. حتی مطالعه تطبیقی با دیگر کشورها داشته باشیم و  خودمان را مقایسه کنیم و ببینیم چرا در کشور ما چنین مشکلاتی وجود دارد، علیرغم اینکه دارای منابع سرشار انرژی هستیم.

عضو اتاق بازرگانی تهران در ادامه افزود: وقتی این مشکل را منطقی و بر اساس مبانی علمی دنبال کنیم به این نکته می رسیم که ما در حوزه اقتصاد انرژی اگر تصمیمات درست نگیریم، تصمیمی که منجر به کارایی و افزایش راندمان نشود؛ همیشه در این وضعیت خواهیم بود. ولی اگر ما از داشته هایمان درست استفاده کنیم قطعا بهره وری مان بالا می رود و این در مورد همه حامل های انرژی می تواند صادق باشد.

صالحی به مهترین عامل افزایش کارایی در صنایع مختلف اشاره کرد و گفت: عاملی که می تواند در این زمینه موثر واقع شود؛ واقعی شدن قیمت حامل های انرژی است. زیرا تا وقتی قیمت ها واقعی نباشد تلاشی برای راندمان و افزایش کارایی صورت نخواهد گرفت. اگر این اتفاق بیفتد صنایعی که مصرف بالای انرژی دارند به سمت راندمان بالاتر پیش خواهند رفت، ولی اگر قیمت ها واقعی نباشد و راندمان بالاتر نقشی در قیمت نهایی محصول آنها نداشته باشد این اتفاق نخواهد افتاد، وقتی قیمت گاز یا برق در قیمت محصول تمام شده برخی از کارخانه های صنعتی بعضا یک یا کمتر از یک درصد است دلیلی برای رفتن به سمت سرمایه گذاری و بهینه شدن مصرف وجود نخواهند داشت.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در خاتمه گفت: ریشه مشکل نابسامانی و ناطرازی در بحث انرژی به عدم تناسب قیمت های انرژی باز می گردد. یعنی در یک کارخانه ای با دستگاه های قدیمی و مصرف انرژی فوق العاده بالا؛ قیمت محصول تمام شده به دلیل پایین بودن قیمت انرژی همان عددی در می آید که یک کارخانه مدرن و پیشرفته با راندمان بالا آن محصول را تولید می کند. لذا انگیزه ای هم برای سرمایه گذاری در زمینه بهینه سازی انرژی و افزایش راندمان وجود نخواهد داشت. چون هر دو کارخانه از یک قیمت در محصول بهره مند می شوند. ما باید به سمت توازن در حامل های انرژی و مناسب سازی قیمت ها پیش برویم تا صرفه جویی و بهینه سازی معنا پیدا کند.

شایان ذکر است در هفته‌های اخیر صنعت فولاد ایران در کنار صنایع دیگری همچون صنعت سیمان و نیروگاه‌ها با مشکل کمبود گاز دست و پنجه نرم می‌کند و کمبود گاز به قطعی برق صنایع در کشور نیز منجر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =