الله وردی دهقانی عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس

رئیس کمیته معدن کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: طرح ساماندهی بازار فولاد یک مرتبه به صحن علنی رفت و یک سری ایرادات جزئی به آن گرفته شد و این موارد در کمیسیون صنایع و معادن حل شد و ان شاء الله بعد از تصویب بودجه سال 1400 مجددا برای تصویب به صحن علنی خواهد رفت و من فکر می کنم تصویب آن در اواخر فرودین ماه 1400 نهایی می شود.

الله وردی دهقانی عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره طرح ساماندهی بازار فولاد گفت: به خاطر مشکلاتی که در چند ماه گذشته به خصوص در شروع به کار مجلس در تابستان اتفاق افتاد؛ قیمت مقاطع فولادی از قیمت های جهانی هم بالاتر رفت. مجلس برای کنترل این بی سروسامانی و عدم مدیریت صحیح دولت و البته جلوگیری از منفعت طلبی برخی از فولادکاران در برخی از قسمت های زنجیره، تصمیم گرفت طرحی را در زمینه نحوه فروش و ساماندهی بازار و عرضه محصولات فولادی در بورس آماده کند.

رئیس کمیته معدن کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: هدف اصلی این طرح این است که زنجیره های فولادی که در کشور شکل گرفته همدیگر را تکمیل کنند و نهایتا تمام ظرفیت کشور به سمت تولید محصول نهایی و مازاد بر مصرف داخلی به سمت صادرات برود. همچنین به واسطه اینکه تولیدات ما بیشتر از مصرف داخلی است نباید قیمت های داخلی از قیمت های جهانی بالاتر برود.

نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به عملکرد دولت در زمینه ساماندهی بازار پرداخت و گفت: دولت قبل از ورود مجلس نباید اجازه می داد چنین بازاری در داخل شکل بگیرد که صنایع پایین دستی فولاد و تولیدکنندگان مقاطع فولادی مجبور باشند شمش را 20 درصد گرانتر از بازارهای جهانی بخرند و باعث گرانی انواع سازه های فلزی در اکثر صنایع نمی شد. به همین خاط مجلس به این موضوع ورود پیدا کرد و از دولت و مسئولین مربوطه دعوت کردیم تا برای ساماندهی این بازار به یک طرح جامع در مجلس برسیم.

این عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: البته همانطور که می دانید در مجلس تا یک طرح تصویب و به قانون تبدیل شود ممکن است ماه ها زمان ببرد، لذا قبل از اینکه این زمان و پروسه طی شود؛ دولت با الهام از همین طرح شیوه نامه ابلاغی جدیدی را به دستگاه های مربوطه ارائه داد. البته همه شیوه نامه ها موقتی است و در صورتی که اگر این طرح تصویب شود به قانون تبدیل شده و دائمی خواهد بود.

دهقانی در خاتمه در مورد تصویب این طرح در مجلس گفت: این طرح یک مرتبه به صحن علنی رفت و یک سری ایرادات جزئی به آن گرفته شد و این موارد در کمیسیون صنایع و معادن حل شده و ان شاء الله بعد از تصویب بودجه سال 1400 مجددا برای تصویب به صحن علنی خواهد رفت و من فکر می کنم تصویب آن در اواخر فرودین ماه 1400 نهایی خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =