ایرج حشمتی

اصفهان- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: تاکنون صنایع در شعاع 50 کیلومتری مازوت سوزی نداشتند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ایرج حشمتی در نشست خبری با تاکید بر شناخت و روشنگری، نهادینه کردن مسئولیت اجتماعی و مشارکت شهروندان و سازمانهای مردم نهاد در رفع مسائل زیست محیطی استان اصفهان اظهار داشت: کمتر از 8دهم درصد اعتبارات استان اصفهان به محیط زیست اختصاص یافته است و عدم تناسب بودجه با حیطه وظایف وسیع از چالش های اداره کل محیط زیست استان اصفهان است.

وی افزود: حقابه تالاب گاوخونی 176 میلیون مترمکعب است و با توجه به خشکسالی و حقابه داران متعدد از حوضه زاینده رود، موضوع تامین حقابه گاوخونی جدی نیست.

تاکنون مازوت سوزی نداشتیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تاکید بر اینکه تا این لحظه در شعاع 50 کیلومتری هیچ گونه مازوت سوزی در پالایشگاه ها و نیروگاه ها انجام نشده است، تصریح کرد: در سال گذشته، به مدت 30 ساعت مشعل مازوت سوز نیروگاه شهید منتظری بازگشایی شد که با اقدام عاجل دادستانی و استانداری به مرحله گرم شدن هم نرسید و پلمب شد.

وی با اشاره به اینکه نیمی از آجر کشور در استان اصفهان تامین می شود، گفت: تا پایان امسال تکلیف واحدهای تولیدی آجر مشخص می شود؛ بیش از 350 کوره آجرپزی در استان اصفهان به فعالیت مشغول هستند که لازم است از فعالیت ده درصد واحدهای غیرمجاز آجرپزی جلوگیری شود.

کاهش روزهای هوای پاک به 9 روز

حشمتی با اشاره به شعار هفته پاک که بر تعهد مسئولان؛ مشارکت مردم تاکید داشت، گفت: در ماه های اخیر شاخص آلودگی هوا در مقایسه با سالهای گذشته وضعیت نامطلوبی داشت به گونه ای که تعداد روزهای پاک از 19 روز در سال گذشته به 9 روز کاهش یافت.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه برون رفت از مشکلات محیط زیستی داشتن استراتژی است، گفت: استراتژی در برون رفت از معضلات توسعه پایدار می تواند گره گشای مسائل محیط زیستی شود، چرا که 4 ویژگی صنایع اعم از توجیهات اقتصادی، حفظ محیط زیست و نظم اجتماعی و رعایت حقوق نسل های آینده ارکان مهم توسعه پایدار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با مرور وضعیت استان اصفهان، گفت: استان اصفهان با بیش از ده هزار واحد صنعتی، 15 هزار واحد صنفی، 76 شهرک صنعتی و دو هزار واحد سنگ بری جایگاه ویژه ای در کشور دارد.

70 درصد فولاد کشور در اصفهان تولید می شود

وی با اشاره به تولید 70 درصدی فولاد کشور در استان اصفهان تصریح کرد: نیمی از تولید آجر کشور در استان اصفهان توسط 700 کوره آجرپزی تولید می شود و در فراورده های نفتی رتبه دوم به اصفهان تعلق دارد.

حشمتی با اشاره به اینکه رتبه نخست مصرف گازوییل به عنوان یکی از منابع آلاینده به استان اصفهان مربوط است، گفت: موقعیت صنعتی استان اصفهان و قرارگرفتن در چهارراه مواصلاتی و توسعه ی نامتوازن در چند دهه اخیر این استان را با چالش آلودگی هوا روبرو کرده است.

وی افزود: عوامل آلاینده در استان اصفهان را می توان در دو بعد انسان ساز و طبیعی برشمرد که تشکیل دو هزار پرونده قضایی در حاشیه زاینده رود نشان دهنده تغییر کاربری اراضی برای رهایی از آلودگی زندگی شهرنشینی و تراکم و بلندمرتبه سازی ها و رو آوردن به فضای اکولوژیکی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با گریز به 76 شهرک صنعتی مستقر در استان اصفهان گفت: 16 شهرک در شعاع 50 کیلومتری اصفهان بیشترین سهم تولید را به خود اختصاص دادند که 4.4 هکتار از مساحت 5.7 هکتاری این شهرک ها را در برگرفته است.

وی بر تمرکز شهرک های صنعتی در شعاع 50 کیلومتری استان اصفهان تاکید کرد و افزود: میل توسعه در این شعاع زیاد است و طی ابلاغیه ای که در مرحله نهایی است هرگونه نظارت و استعلام بر توسعه واحدهای صنعتی از اداره کل محیط زیست سلب خواهد شد و به سازمان صنعت، معدن و تجارت واگذار خواهد شد که در آینده بر تبعات زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا می افزاید.

11 درصد اشتغال در بخش کشاورزی و 40.9 درصد در بخش صنعت

حشمتی به میزان اشتغال در بخش های صنعتی، کشاورزی و خدماتی هم اشاره ای کرد و گفت: 11 درصد اشتغال در بخش کشاورزی و 40.9 درصد در بخش صنعت و 47.3 درصد در بخش خدماتی است که علت آن را در استقرار شهرک های صنعتی در شعاع پنجاه کیلومتری اصفهان می توان جستجو کرد.

وی بر مساحت 10 میلیون و 7هزارهکتاری استان اصفهان که تنها 5 درصد اراضی آن مستعد کشاورزی است تاکید کرد و گفت: 568 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان اصفهان در حاشیه زاینده رود بالغ بر 650 تا 800 میلیون متر مکعب آب را با اشتغال 11 درصدی به خود اختصاص می دهد و  این درحالی است که میل به تغییرکاربری اراضی و ویلاسازی افزایش یافته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =