فولاد مبارکه

عضو سابق هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه امام حسین (ع) با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد گفت: وقتی مقدمات بازار آزاد و تعیین قیمت واقعی محصولات به ویژه در بازار خاص فولاد فراهم نباشد، طبیعی است عده‌ای منتفع می‌شوند و عده‌ای متضرر؛ افرادی که اطلاعات کامل دارند، سود می‌کنند و افرادی مانند سهامداران یا خرده‌پاهای بازار تولید و عرضه، متضرر می‌شوند.

علی یوسفی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: ثبات اقتصادی یکی از بحث‌های مهم در اقتصاد کلان است و یکی از روش‌های دولت‌ها برای دستیابی به اهداق اقتصادی خود به شمار می‌رود. برای ایجاد ثبات در اقتصاد نیز روش‌ها و دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال فولاد به عنوان یک محصول استراتژیک در ایجاد ثبات، هم در بازار فولاد و هم در سایر بخش‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و اثرگذاری بالایی دارد.

وی افزود: این اثرگذاری بالا نیز خود از کاربرد بالای این محصول در زیربخش‌های مختلف اقتصاد و صنعت نشئت می‌گیرد. به علاوه این حوزه محصولات پایین دستی و بالاددستی بسیاری دارد. بنابراین یکی از ابزارهایی که دولت‌ها برای ایجاد ثبات در اقتصاد استفاده می‌کنند، دخالت در اقتصاد و تعیین قیمت برخی محصولات است مانند آنچه درباره بازار فولاد (شیوه‌نامه جدید قیمت‌گذاری فولاد) یا محصولات فولادی مانند شمش شاهد بودیم.

عضو سابق هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد: علاوه بر ایجاد ثبات در اقتصاد، دولت‌ها اهداف دیگری را نیز از چنین اقداماتی دنبال می‌کنند. برای مثال در سطح توسعه اقتصاد کلان، توزیع عادلانه ثروت نیز مد نظر قرار می‌گیرد به همین دلیل عده‌ای معتقد هستند باید در اقتصاد دخالت و تعیین قیمت شود و با این اقدام، از سود کاذب سودجویان (تولیدکنندگان یا دلال‌ها) کم کند.

یوسفی نژاد تصریح کرد: البته دیدگاه دیگری نیز در این زمینه وجود دارد. بر اساس این دیدگاه باید قیمت‌ها به صورت آزاد و تابع عرضه و تقاضا تعیین شود. در این صورت قیمت به صورت خودکار تنظیم شده و منافع همه را تامین می‌کند البته این مسئله زمانی رخ می‌دهد که بازار از تنش‌های مصنوعی به دور باشد.

وی اضافه کرد: برای مثال بازار فولاد باید بتواند با شفافیت فعالیت کرده و مشخص کند عوامل تاثیرگذار چه عواملی بوده و هر یک  نیز چقدر بر این مسئله تاثیرگذار هستند. از طرفی میزان عرضه در بازار نیز باید به اندازه کافی انجام شود. وقتی چنین مقدماتی وجود نداشته باشد به ویژه در بازار خاص فولاد، طبیعی است عده‌ای منتفع می‌شوند و عده‌ای متضرر؛ افرادی که اطلاعات کامل دارند، سود می‌کنند و افرادی مانند سهامداران یا خرده‌پاهای بازار تولید و عرضه، متضرر می‌شوند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اگرچه تولید 30 میلیون تن فولاد در سال که هدف بزرگی برای اقتصاد ایران محسوب می‌شود، به عنوان چشم‌انداز تولید فولاد در کشور تعیین شده و این قابلیت نیز در کشور وجود دارد اما متاسفانه با شرایط موجود این مسئله عملی نمی‌شود و دودش به چشم تولیدکننده‌ها و سپس مصرف‌کنندگان نهایی می‌رود. در این بین، دلالان و واسطه‌گران از تغییرات قیمتی بهره‌مند می‌شوند.

یوسفی نژاد افزود: من به شرطی با قیمت‌گذاری دستوری موافق هستم که شفافیت و شرایط لازم لازم وجود داشته باشد؛ شرایطی که عوامل اصلی تاثیرگذار بتوانند تاثیرات واقعی خود را در تعیین قیمت اعمال کنند. در این صورت باید بورس کالا رونق گیرد و همه چیز به صورت کاملا شفاف، مشخص باشد و اطلاعات نیز به صورت کامل در اختیار همگان قرار گیرد. در چنین شرایطی تعیین قیمت توسط بازار و جلوگیری از دوگانگی قیمتی بسیار مطلوب است.

وی ادامه داد: البته بازار ما مشکل دیگری نیز دارد. بازار ارز با سیستم چند نرخی مواجه است که خود یک نوع فساد و رانت محسوب می‌شود. طبیعی است در این شرایط تولیدکننده از فرصت ایجاد شده استفاده کند و به جای اینکه اقدام به عرضه محصولات خود در داخل کند، محصولات خود را در بازار جهانی به فروش برساند. نمی‌توان در شرایط اقتصادی ایران یک مسئله را اصلاح کرد اما توجهی به جنبه‌های دیگر همان مسئله نکرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =