بهرام شکوری

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: سیاست قیمت گذاری دستوری در تمام حلقه های زنجیره فولاد آفت به دنبال دارد.

بهرام شکوری در گفت و گو با خبرنگار ایراسین اظهار داشت: تامین مواد اولیه یکی از چالش های فعالان حوزه معدن است که با درایت حل شدنی است؛ چنانچه تصمیمات بر اساس اقدامات کارشناسی شده انجام شود چالشی در اقتصاد کشور به ویژه در حوزه معدن وصنایع معدنی نخواهیم داشت.

وی افزود: اگر تصمیم گیری ها بر مبنای عقلانیت و خردورزی در سطح قانونگذاری نباشد، آفت هایی را به دنبال دارد که مشکلاتی را در تامین مواد اولیه صنایع در پی خواهد داشت.

عدم دخالت دولت در قیمت گذاری؛بازار تعیین کننده است

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با تاکید براینکه دولت ها نباید در قیمت گذاری دخالت کنند، تصریح کرد: تا زمانی که نظام بازار تعیین کننده نباشد و مدام برای تولید کننده مانع تراشی شود شاهد مشکلات اقتصادی خواهیم بود. اما اگر تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا انجام شود و تولید کننده بتواند در بازاری مطمئن به فعالیت بپردازد و محصول خود را صادر کند اقتصاد پویا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ابزار کنترلی قیمت توسط دولت، تعرفه های وارداتی است، تصریح کرد: چنانچه صنایع می توانند محصولات خود را در بازار مناسب صادر کنند لازم است شرایط آن فراهم شود چرا که واردات و صادرات به همدیگر وابسته است و از این طریق بازار تنظیم می شود.

قیمت گذاری دستوری در جیب رانتخواران

شکوری با اشاره به اینکه قیمت گذاری دستوری به نفع رانت خواران است، گفت: دخالت دولت در قیمت گذاری ها باعث می شود تولید کننده و مصرف کننده نهایی متضرر شود.

وی اضافه کرد: ظرفیت تولید فولاد 35 میلیون تن است، اما تولید واقعی 25 میلیون تن براورد می شود. با توجه به چشم انداز 1404 ظرفیت تولید فولاد به 55 میلیون تن افزایش می یابد که این شرایط بدون دخالت دولت امکان پذیر است.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه هرگونه دخالت دولت در هر حلقه زنجیره خطاست، گفت: طی سالهای گذشته این تجربه تکرار شده است و وقتی در جلسات پای صحبت صاحبنظران می نشینیم به اتفاق آراء معتقدند که سیاست قیمت گذاری دستوری شکست خورده است؛ اما وقتی بر صندلی مسئولیت تکیه می زنند گویی این مهم را به بوته فراموشی می سپارند.

وی افزود: قیمت گذاری دستوری از یک سو رانت زایی را منجر می شود و از سوی دیگر به کاهش سرمایه گذاری در حلقه ابتدایی زنجیره فولاد منتج خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =