نتایج نظرسنجی شاخصهای اقتصادی

نتایج نظرسنجی های انجام شده توسط کارگروه تخصصی معدنی شهید حسام خوشنویس در خصوص شاخصهای اقتصادی در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور اعلام شد.

 به گزارش ایراسین، بر اساس گزارش منتشر شده، شاخص‌ها مقادیری عددی هستند که برای توصیف وضعیت، کاربرد بسیاری دارند. شاخص‌های متعددی برای بیان وضعیت اقتصاد کلان کشورها معرفی شده‌ است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به سهولت کسب و کار ، توسعه  انسانی، رقابت پذیری جهانی، عملکرد رقابت صنعتی ، توانمند سازی تجاری ، آزادی اقتصادی ، نوآوری جهانی ، کارآیی بازار کار، رفاه لگاتوم، بازار محصول و ... اشاره کرد. این شاخصها در واقع ادبیات مشترک بین رشته های مختلف اقتصادی و معیارهایی برای ارزیابی سطح کیفی صنوف و جوامع کاری فعال در هر کشور هستند.

 هر یک از این شاخص ها متشکل از ارکان و بخشهای اصلی و فرعی بوده که اختصاصا سهمی در نمایش کیفی آن شاخص و به تبع آن در اقتصاد کلان خواهد داشت . تحلیل این ارکان و اعداد مربوط به آنها تصویری از وضعیت کیفی آن حوزه ی اقتصادی به محققان و مدیران ارشد و تصمیم سازان کشورها ارائه می نماید تا با ورود به ریشه های این ارکان نسبت به تحلیل وبررسی ونهایتا برایارتقاء سطح کیفی آن شاخص برنامه ریزی و سیاست گذاری کنند.

به نظر می‌رسد برای تحلیل و ارزیابی کیفی جایگاه فعلی معدن و صنایع معدنی کشور در اقتصاد کلان به خصوص ارتقا، سهم این صنعت در مباحث اصلی اقتصادی مثل سهم تولید ناخالص داخلی ، اشتغال ، ارزآوری و نهایتا رشد اقتصادی نیاز به بررسی این بخش از صنعت از منظر شاخص ها ی مشترک و مهم اقتصادی باشد.

در این راستا کارگروه تخصصی معدنی شهید خوشنویس با بهره گیری از پتانسیل نخبگان معدنی کشور اقدام به نظر سنجی در حوزه 10 شاخص کلان اقتصادی فوق نموده  و  نتایج این نظر سنجی (که بر اساس امتیاز از 100 ) برای هر رکن و نهایتا هر شاخص در نظر گرفته شده است را منتشر کرده و امید است مطلع و ابزاری باشد برای تلاشها و تحقیقات  بعدی با هدف ارتقاء جایگاه معدنی کشور در اقتصاد ایران عزیز.

.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =