رئیس حسابرسی فرایندهای عملیاتی

رئیس حسابرسی فرایندهای عملیاتی گفت: تا این مرحله یافته‌ها نشان می‌دهد فولادمبارکه برخلاف همۀ تحریم‌ها، تهدیدها، شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اجباری در مصرف گاز و برق، 11 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد تولید داشته است.

به گزارش ایراسین به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه،  حسن اعلام پور، رئیس حسابرسی فرایندهای عملیاتی فولاد مبارکه در گفتگو با روابط عمومی شرکت به سوالات زیر پاسخ داد که مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

کار واحد حسابرسی داخلی چیست؟

این واحد عملیات حسابرسی را در فرایندهای داخلی سازمان تسهیل می‌کند و هدف اصلی آن بررسی استقرار کنترل‌های داخلی است. لازم است عملکرد هر فرایند سازمانی به‌صورت مطلوب به سازمان ارائه گردد و این مطلوبیت عملکرد توسط واحد حسابرسی داخلی ارزیابی می‌شود. در ادامه، گزارش‌های استخراج‌شده مستقیما به کمیتۀ حسابرسی، هیئت‌مدیره و مدیرعامل ارائه می‌شود تا بهبودهای لازم در آن فرایند ایجاد شود. در واقع حسابرسی داخلی مجموعه‌ای است که هدف نهایی آن ایجاد اطمینان برای مجموعۀ مدیریت و ذی‌نفعان سازمان است.

 وجود حسابرسی داخلی تا چه حد در سازمان‌ها ضروری است؟

حسابرسی داخلی برای سازمان‌هایی که به‌عنوان سازمان بورسی در سازمان بورس و اوراق بهادار کشور پذیرفته شده‌اند یک الزام است. این واحد زیر نظر کمیتۀ حسابرسی و با محوریت هیئت‌مدیره انجام‌وظیفه می‌کند و مهم‌ترین وظایف آن عبارت‌اند از: حسابرسی فرایندها، گزارشگری مالی، رسیدگی‌های ویژه و موردی که تابع شرایط خاص خارج از عرف حسابرسی فرایندهاست، ارزیابی اثربخشی مدیریت ریسک سازمان، پیگیری تکالیف مجموع عمومی عادی صاحبان سهام، کنترل قراردادها، پیگیری مصوبات هیئت‌مدیره، پیگیری نام مدیریت حسابرسی مستقل، نظارت بر حسابرسی داخلی شرکت‌های زیرمجموعه و نظارت بر نظام پیاده‌سازی راهبری شرکتی.

همکاری این واحد با واحدهای بازرسی چگونه است؟

از نگاه فولاد مبارکه احترام کامل به درخواست‌های قانونی مطرح‌شده در دستور کار است؛ چراکه شفاف‌سازی منافع سازمان، سهام‌داران و ذی‌نفعان و مصرف‌کنندگان را در بردارد. هیئت‌مدیرۀ شرکت که منتخب سهام‌داران است بر فرایندهای سازمان اشراف کامل دارد. سازمان همچنین دارای حسابرس مستقل است. در چند سال اخیر، حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت که خود سازمان حسابرسی بوده تمام صورت‌های مالی را با سخت‌گیری تمام حسابرسی کرده است. پس از آن، تمامی یافته‌ها به‌صورت شفاف در سازمان بورس و کدال ارائه می‌شود. به‌علاوه، تیم کاربری شرکت، کنفرانس‌های خبری شفاف‌سازی را در دوره‌های مختلف ارائه می‌کند. همچنین راهبری شرکت هم به‌صورت کامل جاری است و معاونت سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌ها بر شرکت‌های زیرمجموعه و سود تلفیقی نظارت می‌کنند. پنج نفر از صاحب‌نظران زبده و برتر حسابرسی کشور عضو کمیتۀ حسابرسی فولاد مبارکه هستند و حسابرسی فرایندهای سازمان را انجام می‌دهند.

از حسابرس مستقل خواسته‌ایم بعد از حسابرسی، صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و نام مدیریت را  ارائه کند تا نقاط ضعف احتمالی با برنامه‌ریزی‌های مناسب و تعریف پروژه برطرف گردد. گزارش حسابرسی‌شدۀ
9 ماهِ نخست سال 99 به‌زودی نهایی و پس از آن در کدال ارائه خواهد شد. تا این مرحله یافته‌ها نشان می‌دهد فولادمبارکه در  مدت زمان یادشده، برخلاف همۀ تحریم‌ها، تهدیدها، شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اجباری در مصرف گاز و برق، 11 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد تولید داشته است.

آیا کارکنان شرکت می‌توانند در حسابرسی داخلی با شما و همکارانتان در ارتباط باشند و در صورت مشاهدۀ اختلال یا نارسایی با واحد حسابرسی مطرح کنند؟

مجموعۀ مدیریتی فولاد مبارکه از ابتدای راه‌اندازی فرهنگ «تعامل» را بنیان‌گذاری کرده است. درِ دفتر مدیریت حسابرسی داخلی به روی همۀ همکاران باز است و دوستان می‌توانند با مراجعه یا تماس‌، شرکت را در دست‌یابی به اهداف خود یاری کنند.

در حوزۀ اجرای طرح تحول دیجیتال، چه اقداماتی در این واحد صورت گرفته است؟

اجرای این طرح برای بقای سازمان بسیار حیاتی است. با همکاری معاونت تکنولوژی، استراتژی‌های آی‌تی حسابرسی شده و تمام پروژه‌هایی که در زمینۀ دیجیتالی شدن سازمان تعریف شده بود، یک بار در حسابرسی داخلی رصد شده است. پیشرفت برنامه‌ها طبق روال است. مشکلات هیچ‌گاه نتوانسته سیر صعودی فولاد مبارکه را تحت تأثیر قرار دهد.

در شرایط فعلی این واحد چه تعاملی با شرکت‌های زیرمجموعه دارد؟

یکی از وظایف این واحد ارائۀ بازخورد به هیئت‌مدیره دربارۀ عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه است. کاری که با همکاری معاونت سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌ها انجام‌شده این است که تمام شرکت‌های زیرمجموعۀ شرکت فولاد مبارکه که در سود تلفیقی سهیم‌اند باید حسابرسی داخلی داشته باشند. آن‌ها علاوه بر اینکه بازرس قانونی و حسابرسی مستقل دارند، باید کمیتۀ حسابرسی هم داشته باشند و موظف‌اند گزارش‌های حسابرسی فرایندها را انجام دهند و آن را هم به هیئت‌مدیرۀ خودشان و هم به هیئت‌مدیرۀ فولاد مبارکه ارائه کنند.

نکتۀ بعدی نظام راهبری شرکتی است. پیاده‌سازی این نظام برای این گروه صنعتی بسیار بزرگ قطعا نیاز به زمان دارد. همکاران این کار را شروع کرده‌اند و بهبودهای بسیار خوبی در این زمینه نسبت به قبل شکل گرفته است.

سخن پایانی؟

واحد حسابرسی داخلی در خدمت سازمان است و برای سازمان تلاش می‌کند. به همین دلیل هرجا وارد شده، همکاران همکاری لازم را داشته‌اند. حسابرسی قطعا در کنار فرایندهای سازمان و در پی این است که اگر جایی نارسایی هست، با کنترل‌ها و اقدامات اصلاحی برطرف شود.

به خاطر داشته باشیم برای انجام یک فرایند، کنترل‌های لازم شامل چهار شرط است:  اینکه کنترل‌ها برای آن فرایند طراحی شده باشد، حتما کفایت کند، اگر کافی بود، رعایت شود و وقتی رعایت شد، اثربخش هم باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =