بومی‌سازی فریم استقرار زنجیر دامی بار ماشین ریخته‌گری مجتمع فولاد سبا

کارشناسان کارگاه اسکلت فلزی تعمیرگاه مرکزی شرکت فولاد مبارکه و تعمیرگاه مرکزی مجتمع فولاد سبا در یک پروژۀ مشترک موفق به بومی‌سازی فریم استقرار زنجیر دامی بار ماشین ریخته‌گری، یکی از تجهیزات مهم و استراتژیک مجتمع فولاد سبا شدند.

به گزارش ایراسین به نقل از روابط عمومی فولاد، محمدعلی نجفی، تکنسین آماده‌سازی کارگاه اسکلت فلزی و مسئول این پروژه، با تأکید بر اینکه فریم قبلی که ساخت شرکت دانیلی ایتالیا بود، به‌مرور دچار تغییر شکل و فرسودگی شده بود، گفت: در واقع ایستگاه استقرار دامی بار ریخته‌گری مجتمع فولاد سبا با طول حدود 14 متر و با  استقرار 25 غلتک روی آن عملیات مونتاژ زنجیر دامی بار را به‌صورت سریع، راحت، ایمن و دقیق میسر می‌سازد.

نجفی در تشریح این اقدام گفت: با توجه به افت عملکرد تجهیز قبلی و عدم واردات آن به‌دلیل تحریم‌ها و ارزبری زیاد، ساخت دامی بار جدید با حساسیت و دقت و با مطالعه و بررسی نقشۀ نمونۀ خارجی، ضمن برنامه‌ریزی دقیق برای ساخت اسکلت فلزی و ماشین‌کاری در دستور کار قرار گرفت و در نهایت با اتکا به توان و تخصص همکاران فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا انجام شد.

 وی در ادامه گفت: به‌منظور جلوگیری از اعوجاج تجهیز فوق طی ساخت اسکلت فلزی به‌دلیل عدم تقارن در حجم جوشکاری انجام‌شده، نیاز به فیکسچرهای حجیم و  صلب بود. این مهم به‌خوبی برنامه‌ریزی و انجام شد و طی عملیات حرارتی تنش‌زدایی، اقدام به حذف کامل انحرافات حاصل از تنش‌های پسماند فرایند جوشکاری گردید. نهایتا با استفاده از ماشین‌های فرز و  بورینگ CNC  بسیار دقیق و با دقت هرچه‌تمام‌تر در کارگاه اسکلت فلزی و عملیات حرارتی و کارگاه ماشین‌افزار تعمیرگاه مرکزی با کیفیت مطلوب و مورد تأیید متقاضی ساخته شده و پس از بازرسی و کنترل‌های لازم تحویل متقاضی گردید.

در همین زمینه رئیس تعمیرگاه مرکزی مجتمع فولاد سبا نیز افزود: وظیفۀ زنجیر دامی بار ماشین ریخته‌گری کشش تختال مذاب به داخل ماشین ریخته‌گری در زمان شروع فرایند ریخته‌گری است و پس از هدایت تختال مجموعۀ زنجیر دامی بار بر روی فریم مربوطه قرار می‌گیرد. این فعالیت‌ها توسط مکانیسم کشش زنجیر دامی بار که حدود 22 تن وزن دارد و بر روی شاسی (فریم) نصب شده است، انجام می‌گردد.

به گفتۀ منوچهر بهرامی، فریم زنجیر دامی بار به‌مرور زمان مستهلک شده و پیچیدگی آن باعث خرابی زودهنگام و کاهش کارایی و عمر مفید زنجیر شده بود، به‌نحوی‌که عمر کاری آن به یک‌سوم رسیده بود و همین امر افزایش تعداد دفعات تعویض و افزایش توقفات و هزینه‌های تعمیر را در پی داشت.

وی خاطرنشان کرد: ساخت این تجهیز که در شات‌دان سالانۀ خط تولید مجتمع فولاد سبا نصب و مونتاژ شد، افزایش آماده‌به‌کاری و عمر مفید زنجیر دامی بار، کاهش توقفات و در نهایت افزایش تولید و بهره‌وری ماشین ریخته‌گری را به همراه داشته است.

 محسن نصوحی تکنسین تعمیرگاه مرکزی نیز گفت: تأمین متریال خاص تیرآهن بال‌پهن به طول 14 متر، به‌روز کردن و کامل کردن مدارک فنی و نقشه‌های ساخت، تدوین و اجرای تکنولوژی ساخت، جوشکاری، تنش‌زدایی و انجام تست‌های غیرمخرب اتصالات جهت حصول اطمینان از کیفیت کار، کنترل ابعادی و رعایت کلیۀ تلورانس‌های عددی و هندسی را می‌توان از جمله فعالیت‌های فرایند ساخت این تجهیز نام برد.

رئیس تعمیرگاه مرکزی مجتمع فولاد سبا در پایان از مدیریت و کارکنان تعمیرگاه مرکزی، کارکنان کارگاه اسکلت فلزی و کارگاه ساخت مکانیک که در اجرای این پروژه همکاری کردند و همچنین از حمایت‌های مدیر خدمات فنی و پشتیبانی مجتمع فولاد سبا تشکر و قدردانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =