حسین حقگو

یک کارشناس اقتصادی گفت: پیش بینی اکثر کارشناسان اقتصادی این است که با توجه به وابستگی مسیری که در علم اقتصاد مطرح است، اقتصاد ما در همین مسیر یعنی تورم های دورقمی و رشد اقتصادی یکی دو درصدی باقی خواهد ماند.

حسین حقگو کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره علت نوسانات شدید در سال 99 گفت: علت اینکه نوسانات اقتصادی در کشور روز به روز بیشتر و غیر قابل پیش بینی می شود این است که ما هر روز به جای اینکه مسائل اقتصادیمان را با اصلاحات ساختاری حل کنیم؛ دائما مسائل را به فردا موکول می کنیم، در نتیجه با انباشتی از مشکلات روبرو شده ایم که غیر قابل کنترل است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: مثلا این روزها انواع و اقسام گروه های مخالف دولت عنوان می کنند که اتفاقات اخیر در حوزه کاهش قیمت ارز و ریزش بورس کار دولت است و معتقد هستند این روند در انتخابات هم ادامه دارد. غافل از اینکه خود دولت هم روی این مسائل اقتصادی کنترل ندارد. متاسفانه اتفاقی که برای ایران افتاده است معلول سیاست های غلط چند دهه گذشته است. متوسط نرخ تورم ما در طی این 4 دهه گذشته، 19.66 درصد بوده است یعنی نزدیک 20 درصد و از طرف دیگر نرخ رشد اقتصادیمان در همین بازه 1.98 درصد یعنی چیزی حدود 2 دصد بوده است. بنابراین یک کشوری که در طول 40 سال یک چنین وضعیتی داشته است (حتی بدون در نظر گرفتن معضلات اساسی دیگری مثل بیکاری یا بحران سرمایه گذاری و منفی شدن این نرخ و سیر نزولی آن) می توانید تحلیل کنید که با چه وضعیتی روبرو است. آمارهایی که در دنیا کم نظیر است!

حقگو با بیان این مسائل گفت: اگر پارامترهای اساسی اقتصاد ایران که ریشه در کسری بودجه دولت، عدم انضباط مالی، افزایش هزینه ها، کاهش درآمدها و... دارد؛ حل نشود ادامه روند اقتصادی کشور به همین منوال خواهد بود. با آمدن بایدن هم اگرچه به دلیل انتظارات تورمی که در جامعه وجود دارد برخی از پارامترها مثل قیمت دلار و طلا به صورت موقت تغییراتی را خواهند داشت ولی بلافاصله به دلیل اینکه در واقعیت مسائل ریشه ای اقتصاد کشور، اتفاقی نمی افتد و تولید اقتصادی رشد نمی کند؛ به نظر می رسد تداوم همین راه سال 99 را شاهد خواهیم بود.

حقگو در خاتمه گفت: پیش بینی اکثر کارشناسان اقتصادی این است که با توجه به وابستگی مسیری که در علم اقتصاد مطرح است، اقتصاد ما در همین مسیر یعنی تورم های دورقمی و رشد اقتصادی یکی دو درصدی باقی خواهد ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =