اصلاح اساسی سازه‌های انبار تختال نورد گرم فولاد مبارکه

رئیس بازرسی جراثقال‌ها و سازه‌های شرکت فولاد مبارکه گفت: طراحی دقیق، اجرای صحیح و برنامه‌ریزی مناسب باعث شد این پروژۀ بزرگ که برای اولین بار در فولاد مبارکه و شاید در صنعت کشور برای سازه‌های در حال بهره‌برداری برنامه‌ریزی شده بود، با بهترین دستاوردهای فنی موجود اجرا شود.

به گزارش ایراسین به نقل از روابط عمومی فولاد، علیرضا حیدری ابیانه با بیان اینکه اجرای این پروژه سالانه حداقل به‌میزان 500 میلیارد ریال صرفۀ اقتصادی به دنبال خواهد داشت افزود: انبار تختال نورد گرم یکی از پرکارترین سالن‌های خط تولید فولاد مبارکه است و سازۀ حامل جراثقال‌های پرکار این سالن در هشت سال اخیر یکی از  حساس‌ترین تجهیزات گلوگاهی فولاد مبارکه از نظر نگهداری و تعمیـــرات بـــوده و عـــلاوه‌بر تحمیـــل هزینـــه‌های تعمیراتی زیاد، همواره بیشترین نگرانی در زمینۀ ایمنی و بهره‌برداری را برای مدیریت نورد گرم به همراه داشته است.

وی در ادامه گفت: نقاط بحرانی این سازه با تحلیل‌های دقیق مهندسی دینامیکی و خستگی توسط قسمت بازرسی جراثقال‌ها و سازه‌های فولاد مبارکه از سال‌ها قبل شناسایی گردید و با بازرسی‌های دقیق و اجرای تعمیرات مقطعی با نگاه پیشگیرانه، از بروز خطرات و نیز توقف خط تولید جلوگیری شد.

رئیس بازرسی جراثقال‌ها و سازه‌ها خاطرنشان کرد: تحلیل‌های فنی دقیق با توجه به شرایط بارگذاری حدود 1.8 برابری مقدار نامی اولیه، بازرسی فنی را بر آن داشت که تیرگیردرهای جدید را با هدف حذف مشکلات طراحی اولیه، رفع عیوب اصلی سازه و حذف تعمیرات خسته‌کنندۀ مداوم، جایگزین تیرهای قدیمی کند.

وی افزود: این تصمیم بسیار مهم در شرایطی اتخاذ شد که ریسک‌های زیادی به‌لحاظ اجرا و عدم تطابق سازۀ جدید با سازۀ قدیم وجود داشت و انحرافات ابعادی احتمالی در حین اجرای سازه ممکن بود پروژه را مدت‌ها متوقف سازد و خسارت‌های زیادی به تولید وارد کند. به‌علاوه، مخاطرات اجرای تأمین متریال در ابعاد لازم (با رعایت کردن میزان مجاز وصله‌زنی) و رعایت استانداردهای سازه‌ای، ارائۀ طرح و اجرای آن را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده بود؛ اما با وجود همۀ این مشکلات، ارتقا و جایگزینی گیردرهای سالن با طرح جدید در دستور کار قرار گرفت.

حیدری با بیان اینکه با این اقدام و با افزایش ظرفیت باربری این سازه‌ها، امکان تولید بسیار بیشتری برای نورد گرم میسر شد، خاطرنشان کرد: این طرح حدود یک سال در تمام ابعاد مهندسی و اجرایی بررسی و تصحیح شد و نهایتا با همکاری واحدهای مهندسی کارخانه، بازرسی فنی و ناحیۀ نورد گرم، طرح جامعی استخراج و در دستور کار قرار گرفت. سپس برنامه‌ریزی دقیقی برای اجرای طرح از سوی واحد اجرای پروژه‌های نورد گرم با همکاری بقیۀ واحدهای درگیر انجام گرفت.

به گفتۀ رئیس بازرسی جراثقال‌ها و سازه‌های شرکت فولاد مبارکه، تبدیل وضعیت سازه از high Risk  به low risk، حذف هزینه‌های تعمیراتی سازه و جرثقیل و صرفۀ اقتصادی بسیار زیاد در تولید، دست‌یابی به دانش مهندسی و اجرای ایمن، استفادۀ صددرصد از توان داخلی در زمینۀ مهندسی و طرح و اجرا، استفاده از متریال صددرصد داخلی فولاد مبارکه و فولاد اکسین و تصمیم‌گیری آسان‌تر برای حل مشکلات سازه‌ای مشابه در فولاد مبارکه با توجه به بستۀ دانشی ایجادشده از شاخصه‌های مهم این اجرای پروژه است.

وی افزود: در نهایت با توجه به موفقیت کسب‌شده و جنبۀ دانشی این طرح به‌لحاظ مهندسی و اجرا، امید است این پروژه در سال جاری بتواند نشان برتر فولادی کشور را به دست آورد و از مقام کشوری به‌دست‌آمده در سال گذشته نیز دفاع کند.

رئیس بازرسی جراثقال‌ها و سازه‌ها اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه را حاصل تلاش جمعی واحدهای مرتبط دانست و در همین خصوص از همیاری مدیریت و کارکنان واحدهای بازرسی فنی، اجرای پروژه‌های نورد گرم، مهندسی کارخانه، نورد گرم، ایمنی فنی، خرید و پیمانکاران مجری پروژه تشکر و قدردانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =