بومی‌سازی جِرم منیزیتی کف کورۀ مجتمع فولاد سبا

به همت کارشناسان فنی و بازرگانی فولاد مبارکه و شرکت‌های سازندۀ داخلی، جِرم منیزیتی (جِرم سرد) کف کورۀ مجتمع فولاد سبا بومی‌سازی شد تا ضمن تأمین تمامی نیازهای این قبیل کوره‌ها، از واردات این کالا بی‌نیاز شویم.

به گزارش ایراسین به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه، رضا یزدخواستی ضمن تأیید این خبر گفت: جرم منیزیتی کف کوره، معروف به جرم سرد، از مواد استراتژیک در کوره‌های قوس الکتریکی به شمار می‌آید که نقش مهمی در فرایند تولید و ایمنی کوره‌های قوس الکتریکی دارد. این مواد به‌دلیل طراحی و ساختار خاص کوره‌های قوس الکتریکی مجتمع فولاد سبا، پیش از این تماما از خارج تأمین می‌گردید؛ اما با تعامل و همکاری کارشناسان فنی مجتمع فولاد سبا و واحد بازرگانی و همچنین تلاش شرکت، تهیه و تولید مواد نسوز کشور بومی‌سازی شد.

وی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این فعالیت را قابل‌رقابت بودن نمونۀ بومی‌سازی‌شدۀ جرم کف کوره با انواع مشابه وارداتی  دانست و گفت: فولاد مبارکه در این مسیر، ریسک و هزینه‌های زیادی کرد و به لطف خدا پاسخ اعتماد به تولید داخلی و دانش دانشمندان ایرانی  را  به‌خوبی دریافت نمود.

 یزدخواستی دسترسی به معادن غنی منیزیت در ایران را از دیگر نقاط قوت در تولید جرم کف کورۀ قوس دانست و گفت: این امر تولید پایدار و مستمر این محصول را به همراه دارد.

وی ضمن تأکید بر اهمیت بومی‌سازی خاطرنشان کرد: تأمین این جِرم استراتژیک در سال‌های گذشته هزینه‌های بسیار زیادی به فولاد مبارکه تحمیل می‌کرد و با بومی‌سازی و تولید داخلی آن، از خروج بیش از ده‌ها میلیون یورو جلوگیری شد.

معاون خرید فولاد مبارکه کسب این موفقیت را به صنعت فولاد کشور و کارکنان گروه فولاد مبارکه و شرکت سازنده تبریک گفت و در همین خصوص از حمایت‌های بی‌دریغ مدیریت ارشد سازمان و همچنین از تلاش کارکنان فولاد مبارکه، مجتمع فولاد سبا و شرکت مذکور تشکر و قدردانی کرد.

مصطفی عطائی‌پور مدیر مجتمع فولاد سبا:

نتایج تست و بهره‌برداری از جِرم سرد بومی‌سازی‌شده موفقیت‌آمیز بوده است

بومی‌سازی جرم مذکور از آذرماه سال 98 با اعلام عدم امکان خرید خارج توسط واحد خرید در مجتمع فولاد سبا در کورۀ شمارۀ 2 آغاز شد. پس از بررسی‌های اولیه و با در نظر گرفتن مسائل ایمنی و شرایط تولید پس از آن، با مشاوره با سازندۀ داخلی و بهبود بعضی از پارامتــرها، مــجددا در  دو کــورۀ قوس، تست‌های لازم انجام شد و با کسب نتایج مثبت، نهایتا مورد تأیید ناحیه قرار گرفت.

جرم سرد کوره به دو روش به دست می‌آید: 1- تهیۀ مستقیم از مواد معدنی طبیعی که عمدتا نوع کیفی آن در کوه‌های آلپ کشور اتریش وجود دارد. 2- به روش سنتزی، یعنی استفاده از مواد اولیه‌ای همچون منیزیت و دولومیت استخراجی از معادن داخلی که پس از استخراج، تحت عملیات سنگ جوری و سپس انجام فرایند کلسینه در دمایی حدود 1400 درجه، مادۀ لازم جهت انجام فرایند پخت در کوره‌های دوار در دمایی بیش از 1850 تهیه می‌گردد که منجر به تولید مادۀ اصلی و پایۀ تولید جرم سرد کوره می‌شود.

مادۀ تولیدشده به روش دوم که ماده‌ای سنتزی است توسط شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور در مجتمع فولاد سبا مورد تست قرار گرفت و پس از کسب نتایج مثبت، به‌طور کامل جایگزین نوع خارجی شد. این امر گامی بلند در  مسیر استقلال صنعتی،  عدم خروج  ارز از کشور و  اشتغال‌زایی برای جوانان کشور است.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور:

بومی‌سازی این محصول صرفه‌جویی ارزی بسیاری به همراه دارد

علیرضا باقری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور گفت: این شرکت فعالیت خود در این حوزه را از سال 1395 با راه‌اندازی خطوط جدید تولید و عرضۀ جرم‌های دیرگداز قلیایی، شامل انواع پلاستر تاندیش، جرم خشک تاندیش، جرم گانینگ، جرم تعمیر سرد منیزیتی و مگدولومیتی، جرم تعمیر گرم منیزیتی، منیزیت-دولومیتی و دولومیتی، جرم ریختنی منیزیتی، جرم کوبیدنی منیزیتی و... برای انواع کاربردها در صنایع فولاد، با تکیه بر تجربۀ موفق خود در تولید و تأمین مواد اولیۀ دیرگداز  و برخورداری از توان فنی و تجربۀ شرکت تجهیز مواد پیشگام، آغاز کرد. ظرفیت فعلی سالانۀ خطوط تولید جرم قلیایی این شرکت 75 هزار تن است.

در کنار تجهیزات  به‌روز و اتوماتیک مورد استفاده در خطوط تولید، واحد کنترل کیفی شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور با بهره‌گیری از استانداردها و همچنین مهندسان مجرب، کیفیت محصولات تولیدی را به‌صورت مداوم بررسی و کنترل می‌کند و می‌کوشد محصولاتی با کیفیت برتر در شأن صنعت کشور و قابل‌مقایسه با رقبای خارجی عرضه کند.این شرکت مفتخر است آخرین دستاورد خود را با نام تجاری IRP Hearth معرفی کند. IRP Hearth جرم سرد کف کوره‌های قوس الکتریکی است و پس از انجام مراحل تحقیقاتی و آزمایشگاهی با موفقیت در واحدهای مختلف فولادسازی ازجمله مجتمع فولاد سبا به کار گرفته شده است.

علی‌رغم سابقۀ طولانی صنایع نسوز کشور در تولید انواع فراورده‌های دیرگداز، این محصول در تمام این سال‌ها از منابع خارجی تأمین می‌شد و جایگزین داخلی برای آن وجود نداشت؛ اما با همت تلاشگران بخش تحقیقات و واحد تولید شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور و شرکت تجهیز مواد پیشگام، با حمایت و همراهی مدیران و کارشناسان حوزۀ خرید، دفتر فنی و تولید شرکت فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا، این محصول با موفقیت جایگزین محصول مشابه خارجی شد و تولیدکنندگان فولاد داخلی از سفارش خارجی آن بی‌نیاز شدند. تولید این محصول صرفه‌جویی ارزی معادل 5 میلیون یورو برای کشور به همراه دارد.

در حال حاضر این محصول با ظرفیت 10 هزار تن در سال در کنار 65 هزار تن انواع دیگر محصولات در حال تولید است و در تمامی کارخانجات فولادسازی با موفقیت کامل به کار گرفته شده است.

امید داریم با  استعانت خداوند متعال و ادامۀ حمایت و همکاری مدیران و کارشناسان شرکت‌های تولید فولاد کشور موفق شویم گام‌های بزرگ‌تری در راستای خودکفایی و اعتلای صنعت فولاد برداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =