فولاد

طبق پیش‌بینی و بررسی‌های صورت گرفته کارشناسان، عوامل مختلفی روی قیمت محصولات فولادی در 3ماهه اول سال 2021 میلادی اثرگذار هستند.

به گزارش ایراسین، در ماه اول سال 2021 میلادی 5 عامل باعث افزایش قیمت محصولات خواهند شد که شامل تمایل تولیدکنندگان برای تقویت سهم بازار و جبران خسارت‌های مالی ناشی از تجارت‌های ضعیف در ماه‌های گذشته، عرضه محدود فولاد در بازارهای CIS و اتحادیه اروپا در طول تعطیلات کریسمس و سال نو، افزایش تقاضا در بازارهای خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا به منظور حفظ سهم بازار برای 3ماهه اول 2021 ، انتظار افزایش قیمت در بازارهای قراضه و زغال‌سنگ و رشد قیمت در بازار زغال‌سنگ است.

در مقابل این عوامل موثر افزایشی، 3 عامل نیز می‌توانند منجر به کاهش قیمت محصولات فولادی شوند؛ مواردی همچون کاهش فعالیت تجاری در تعطیلات کریسمس و سال نو، محدودیت تقاضا و تضعیف مصرف‌کننده نهایی به دلیل تهدید موج دوم کووید 19 و رشد صادرات فولاد در چین می‌توانند در این ماه منجر به کاهش قیمت شوند، اما اکنون با روبه پایان رفتن ماه ژانویه می‌بینیم که قیمت محصولات فولادی بیشتر تحت تاثیر عوامل افزایش قیمت بوده و کاهش قیمت آنچنانی در بازار محصولات فولادی رخ نداده و تا حدودی ثبات و حتی افزایش قیمت نیز به چشم می‌خورد.

در دومین ماه میلادی (فوریه) نیز موارد مختلفی برای تاثیرگذاری بر قیمت محصولات فولادی همچون ژانویه اثرگذار است. برای مثال تمایل تولیدکنندگان برای تقویت سهم بازار و جبران خسارت‌های مالی ناشی از تجارت‌های ضعیف در ماه‌های گذشته و انتظار افزایش رشد قیمت در بازار زغال‌سنگ مانند ماه گذشته بر روند افزایشی قیمت اثرمثبت خواهد داشت و در کنار این دو مورد محدودیت تولید متالورژی در چین طی زمستان به دلایل نیازهای زیست محیطی نیز بر افزایش قیمت محصولات فولادی اثر مستقیم خواهد داشت.

از عواملی که منجر به کاهش قیمت در ماه فوریه خواهد شد، می‌توان به کاهش فعالیت تجاری در چین و جنوب شرقی آسیا در طول تعطیلات کریسمس و سال نو، کاهش قابل توجه قیمت قراضه در ترکیه، کاهش سفارشات بازرگانان و مصرف کنندگان نهایی به دلیل ورود کالاهای خریداری شده قبلی و رشد صادرات فولاد در چین اشاره کرد؛ به نظر می رسد مجموع عوامل کاهشی و افزایشی تاثیر مساوی بر فرآیند بازار خواهد داشت.

اما با نگاهی بر عوامل موثر در افزایش قیمت در ماه مارس نیز می‌بینیم که همچون ماه فوریه بوده و احیای تقاضا برای محصولات فولادی در بخش ساخت و ساز در کشورهای CIS و اتحادیه اروپا نیز به عوامل افزایش قیمت محصولات فولادی اضافه شده است.

در خصوص موارد اثرگذار بر کاهش قیمت محصولات نیز می‌توان گفت کاهش قیمت قراضه در ترکیه، کاهش سفارشات بازرگانی و مصرف کنندگان نهایی به دلیل ورود کالاهای خریداری شده قبلی، تقاضای ضعیف محصولات نوردی با کاهش قیمت در نیمه دوم ماه مه- ژوئن به کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا و رشد صادرات فولاد نورد از چین نسبت به عوامل افزایشی تاثیر بیشتری بر قیمت‌ها در بازار خواهد داشت و در نتیجه در ماه مارس شاهد کاهش قیمتها در بازار جهانی خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =