• ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
  • کد خبر: 10315
  • readingTime: ۴ دقیقه
بورس

شاخص کل بورس تهران در هفته معاملاتی منتهی به یکم بهمن ماه علی رغم رشد ۳۳ هزار واحدی یا تقریبا سه درصدی خود، در مجموع ۱۱۱ هزار واحد پایین رفت و چهارمین هفته متولی نزولی خود را به ثبت رساند. با این حال بسیاری از کارشناسان از ارزندگی بخشی قابل توجهی از سهام شرکت‌ها خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کل بورس تهران در هفته‌ای که گذشت (۲۷ دی ماه الی یکم بهمن ماه)، در ادامه روند نرولی خود که از مردادماه آغاز شده و تاکنون ادامه یافته است، با ۱۱۱ هزار واحد کاهش (تقریبا معادل چهار درصد)، از یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحد به یک میلیون و ۱۱۸ هزار واحد رسید. با این کاهش هفتگی، بورس تهران چهارمین هفته نزول متوالی خود را به ثبت رساند.

شاخص کل هم وزن نیز در همین مدت با ۲۴.۵ هزار واحد کاهش (تقریبا معادل ۵.۵ درصد) به ۴۳۰ هزار واحد رسید. این شاخص در حالی کاهش ۵.۵ درصدی را در پایان آخرین روز معاملاتی این هفته به ثبت رسانده است که پیشتر و چهار هفته قبل از خود، علی رغم ثبت متوالی روند نزولی، کاهش به مراتب کمتری را از خود نشان داده بود.

با توجه به اینکه شاخص کل هم وزن، همه شرکت‌های موجود در بورس را با یک وزن و اندازه در محسابات لحاظ می‌کند، کاهش ۵.۵ درصدی این شاخص بیانگر افت شدیدتر ارزش شرکت‌های کوچک و متوسط نسبت به شرکت‌های بزرگ بازار است. این مسئله همچنین می‌تواند بیانگر گسترش بی‌اعتمادی میان معامله‌گران و یا خروج سرمایه‌گذاران خردی باشد که تقریبا از دو ماه گذشته و با معاملاتی آغاز مجدد روند صعودی کوتاه مدت شاخص‌های بورس به بازار بازگشته بودند. اگرچه شاخص‌های بازار سرمایه در آخرین روز هفته عملکرد مثبت و مطلوبی را از خود نشان دادند اما سرمایه‌گذاران هنوز در پایان روند نزولی به وجود آمده تردید دارند.

در هفته‌ای که گذشت فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، سایر واسطه‌گری‌های مالی، عمده فروشی، چند رشته‌ای صنعتی، استخراج کانه‌های فلزی، فرآورده‌های نفتی، پیمانکاری صنعتی، فلزات اساسی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، چاپ، خودرو و قطعات، سرمایه‌گذاری‌ها، بیمه و بازنشستگی و فنی و مهندسی بالاترین درصد بازدهی را داشتند.

نمادهایی مانند کارخانجات داروپخش (دارو)، شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی (وخارزم)، تاسیسات راه‌آهن (بالاس)، سیمان سفید نی‌ریز (سنیر)، سیمان دورود (سدور)، واسپاری ملت (ولملت)، خدمات فنی فولاد یزد (خفولا)، گروه توسعه هنر ایران (وهنر)، توزیع داروپخش (دتوزیع)، گوشت مرغ ماهان (زماهان)، شرکت سرمایه گذاری وثوق امین (وثوق)، زاگرس فارمد پارس (ددام)، ویتانا (غویتا)، کیا الکترود شرق (کیا)، سرما آفرین (لسرما)، کشت و دامداری فکا (زفکا)، احیاء صنعت خراسان (واحصا)، سیمان قائن (سقاین)، شرکت سرمایه‌گذاری ساختمانی اعتماد گستر (ثغتما)، لیزینگ پارسیان (ولپارس)، سیمان ارومیه (ساروم)، فن آوا (فن آوا)، لیزینگ صنعت و معدن (ولصنم)، سپیدار سیستم آسیا (سپیدار)، سازه پویش (خپویش)، انرژی آذرآب (فنرژی)، شرکت سرمایه‌گذاری جامی (وجامی)، صندوق سرمایه‌گذاری سپهر کاریزما (کاریس)، آزمایش (لازما)، کاغذسازی کاوه (چکاوه)، صنعتی پیام (لپیام) و صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) جزو پربازده‌ترین نمادهای بازار به ثبت رسیدند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بخش قابل اعظمی از شرکت‌های موجود در بازار سرمایه پس از اصلاح قیمتی شدید بازار در پنج ماه اخیر، در محدوده ارزنده و بسیار ارزنده قرار دارند بنابراین استدلال برخی مبنی بر اورولیو (overvalue) یا بیش از ارزش واقعی قیمت خوردن سهام صحت ندارد.

از سوی دیگر محرک‌های جهانی قیمت سهام مانند قیمت جهانی فلزات پایه‌ای چون مس، فولاد، روی، سنگ آهن و ...تقریبا به قیمت‌های پیش از دوران شیوع کووید۱۹ بازگشته است و هر بشکه نفت خام برنت نیز در معاملات جهانی به قیمت‌هایی بیش از ۵۰ دلار به فروش می‌رسد. علاوه بر موارد فوق، بازگشایی مرزهای تجاری پس از قرنطینه‌های ملی و شهری در اوایل همه گیری کرونا، روند صادرات و واردات را بهبود بخشیده است. همچنین ساخت موفقیت آمیز واکسن کرونا و توزیع گسترده آن میان مردم جهان، چشم‌انداز اقتصادی مناسبی را برای تجارت جهانی به وجود آورده است. کاهش قیمت انس جهانی طلا به محدود کمتر از ۱۹۰۰ دلار نیز خود نشانه مناسبی از بهبود وضعیت اقتصادی جهانی است.

از این رو پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات محصولات داخلی نیز به سطوح قبلی بازگشته و حتی با اتخاذ صحیح سیاست‌های کلان، این روند از روند گذشته نیز بهتر شود. این عوامل به طور مستقیم بر عملکرد شرکت‌های بورسی داخلی و صادرات محور به ویژه شرکت‌های فعال در حوزه‌های فولاد، معدن و به طور کلی گروه فلزات اساسی، پتروشیمی و استخراج کانه‌های فلزی و پس از آن شرکت‌های فعال در گروه‌های سرمایه‌گذاری‌ها و فنی مهندسی، تاثیر مثبت داشته و صورت‌های مالی این شرکت‌ها به ویزه صورت‌های مالی فصلی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

همین مسائل در کنار عواملی چون اصلاح شدید قیمتی در برخی سهام و کاهش قابل توجه نسبت P/E  در سهام، کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران خرد به بازار سرمایه و افت شدید ارزش بازار سازمان بورس و اوراق بهادار را برآن داشت تا با افزایش ضریب اعتباری سهام، امکان دریافت بیشتر اعتبار برای معامله‌گران را فراهم آورد تا با افزایش تعداد و ارزش معاملات، رونق نسبی  را به بازار برگرداند.

با این حال، همایون دارابی، تحلیلگر و کارشناس بورس و بازار سرمایه، در گفت‌وگو با ایراسین تاثیر این سیاست را در میان مدت و بلندمدت ثبت ارزیابی می‌کند. وی معتقد است:« اگرچه این سیاست، سیاستی انبساطی برای تقویت طرف تقاضا محسوب می‌شود اما تاثیر آنی بر بازار ندارد. نتیجه این اقدام زمانی در بازار قابل مشاهده خواهد بود که انگیزه معامله‌گران برای خرید در بازار تقویت شود. در حال حاضر این انگیزه به دلیل ابهامات موجود مانند آینده قیمت دلار، کالاهای جهانی و سیاست‌های دولت پایین است.»

استعفای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار

علاوه بر این، انتشار خبر استعفای حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، به دلیل فراهم نشدن شرایط اعلامی جهت حمایت از صنایع، بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران نیز از دیگر اخبار مهم بازار سرمایه بود.در بخشی از متن استعفای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار آمده است:«... در کمترین زمان بزرگترین کارها در بازار سرمایه انجام گردید ولی متاسفانه به واسطه اقدامات سیاسی و ورود غیر حرفه‌ای و بیش از حد اشخاص و مسئولین به مباحث بازار سرمایه و بروز افت و خیز شدید شاخص کل بورس تهران، هیچگاه دیده نشد...»

قابل ذکر است که این استعفا اکنون پذیرفته شده و شورای عالی بورس موظف است ظرف مدت ۱۵ روز رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار کشور را تعیین کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =