رضا جدیدی

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: مرکز ایران خواستگاه بسیار مناسبی برای رخداد انواع مواد معدنی از لحاظ زمین شناسی و اکتشاف است و نگاه ما هم در همکاری با واحدهای فولادی به ویژه فولاد مبارکه در کنار اکتشافات سطحی، توجه جدی به بحث اکتشافات عمقی در منطقه ایران مرکزی است.

رضا جدیدی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: اکتشاف سنگ آهن توسط سازمان زمین شناسی برای رفع نیاز و تامین مواد اولیه فولاد مبارکه اصفهان در قالب یک طرح و قرارداد مشارکتی با این شرکت در حال اجراست و از گستره معدنی به وسعت ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع در ایران مرکزی، حدود ۱۱۰ هزار کیلومتر مربع آن متعلق به فولاد مبارکه و در جهت تامین سنگ آهن این کارخانه است.

وی در ادامه افزود: در ابتدای سال جاری تفاهم نامه ای بین سازمان زمین‌شناسی‌و اکتشافات ‌معدنی کشور و فولاد مبارکه در زمینه اکتشاف، مشارکت درژئوفیزیک هوایی، پایگاه داده های علوم زمین به سفارش این شرکت و طبق داده های این شرکت منعقد شد که خوشبختانه در مطالعات اولیه درباره این گستره ها  به نتایج خوبی رسیده ایم و امید است دستاوردهای آن تا پایان سال ارائه شود.

جدیدی به پتانسل زمین شناسی منطقه ایران مرکزی اشاره کرد و افزود: ایران مرکزی خواستگاه بسیار مناسبی برای رخداد انواع مواد معدنی از لحاظ زمین شناسی و اکتشاف است. مطلب مهم این است که عمق اکتشافات در کشور ما کمتر از 2 متر است. درحالی که میانگین جهانی عمق اکتشافات نزدیک به 7 متر است. بنابراین نشان می دهد که ما برای کشف ذخایر بزرگ و به صرفه تر اقتصادی باید به اکتشافات عمقی بپردازیم. نگاه ما هم در همکاری با واحدهای فولادی به ویژه فولاد مبارکه در کنار اکتشافات سطحی، توجه جدی به بحث اکتشافات عمقی بوده است. منطقه ایران مرکزی هم جزء مناطق برخوردار در این زمینه است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین شناسی به نقشه های زمین شناسی نسل دوم پرداخت و گفت: تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی نسل دوم برای اولین بار به صورت آزمایشی در کویرلوت انجام شد. در آنجا برای مساحتی حدود 30 هزار کیلومتر مربع این نقشه ها تهیه شد که هم در حوزه زمین شناسی هم در حوزه داده های زیرساختی علوم زمین و اکتشاف؛ جواب های خوبی گرفتیم. بعد از این آزمایش و برطرف شدن خطاهای آن، پیشنهاد دادیم که تهیه این نقشه ها به صورت پایلوت برای اولین بار در کشور در استان اصفهان انجام شود.

جدیدی خاطر نشان کرد: نقش های زمین شناسی نسل دوم از لحاظ روش برداشت، روش آنالیز نمونه های زمین شناسی و اکتشافی و روش پردازش و تفسیر و تحلیل داده ها تقریبا شباهتی به نقشه های نسل اول ندارد و این روش نوینی است که در کشورهای پیشرفته اروپایی از آن استفاده می شود. همچنین این نقشه ها از لحاظ دقت و بازدهی بسیار بالاتر از نقشه های نسل اول هستند و هزینه کمتری هم نسبت به تهیه نقشه های کلاسیک دارند. ضمن اینکه مبتنی بر داده های دیجیتال و داده های اطلاعاتی هستند. یعنی نقشه ها هیچگاه به روز بودن خود را از دست نمی دهد.

وی در خاتمه گفت: اگر فولاد مبارکه در بخش هزینه ها مشارکت کند ما بخشی از آن 110 هزار کیلومتر مربع را می توانیم مورد پایش قرار دهیم و برای آن نقشه های نسل دوم را تهیه کنیم. با این اطلاعات که داده های اکتشافی حاصل از نقشه های نسل دوم و سیستماتیک فقط در حوزه سنگ آهن نیست و تمام اکتشافات فلزی، غیر فلزی، کانی های قیمتی و نیمه قیمتی و عناصر استراتژیک را در بر می گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =