باحضوروزیرصمت از خط تولید فولادAPIتختال های نفت و گازترش در شرکت فولاد مبارکه اصفهان بهره برداری شد

عکس:مجتبی جهان بخش

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم شرکت فولاد مبارکه از تولید تختال 250 میلی متر در فولاد مبارکه توسط ماشین ریخته گری شماره 2 خبر داد.

غلامرضا سلیمی در گفت و گو با خبرنگار ایراسین اظهار داشت: علی رغم تحریم های اخیر امریکا بلافاصله پس از دستاورد مهم تولید تختال با ضخامت 300 میلی متر در فولاد مبارکه به وسیله ماشین ریخته گری شماره 5، این شرکت توانست باز هم با اتکا بر دانش بومی در ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم به تولید تختال با ضخامت 250 میلی متری با استفاده از ماشین ریخته گری شماره 2 دست یابد.

وی افزود: تولید تختال با ضخامت های 200 و 220 میلی متر توسط ماشین شماره 2 ریخته گری موفقیت بزرگی در راستای افزایش حجم تولید و ارتقاء قابل توجه کیفیت تختال های تولید شده محسوب می شود.

تولید تختال 250 میلی متر در ماشین ریخته گری شماره 2 با تکیه بر دانش بومی

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم شرکت فولاد مبارکه با تاکید بر این که این دستاورد با هدف افزایش بهره وری در واحد ریخته گری دنبال شد، تصریح کرد: تمامی مراحل به طور کامل توسط متخصصان برق، مکانیک، متالورژی و تولید شرکت فولاد مبارکه و بدون هیچ گونه دخالت خارجی به دست آمده و از این جهت با توجه به حجم عملیات صورت گرفته مهم وافتخارآفرین است. 

وی افزایش خواص مکانیکی بهتر در هنگام نورد و کاهش ناخالصی ها را از دلایل کاربرد تختال های جدید در تولید فولاد های API  و قابل استفاده در صنایع استراژیک کشور  از جمله صنعت نفت و گاز برشمرد و گفت: در اسلب های API ترجیح مشتری اسلب های با ضخامت بالاتر است چرا که هم سرعت تولید در خط نورد بالاتر است و هم کیفیت محصول بهتر خواهد بود.

سلیمی با اشاره به اینکه با توجه به امکان تولید اسلب با ضخامت ۲۵۰ با ماشین شماره ۲ فولاد مبارکه  و با وجود این قابلیت در ماشین شماره ۵ عملا ظرفیت فولاد مبارکه برای تولید اسلب با این ضخامت دو برابر شده است، گفت: با توجه به نزدیک بودن ماشین شماره ۲ به واحد گاززدایی RH علاوه بر افزایش سرعت تولید در فولاد مبارکه، کیفیت تختالها به دست آمده نیز با توجه به مدیریت بهتر بهبود می یابد.

کسب مهارتی که در چنبره غربیان بود/ مانع از خروج ارز شدیم

وی با تاکید بر اینکه دانش و مهارت کسب شده در بدنه کارشناسی فولادسازی فولاد مبارکه بسیار مهم است، گفت:صفر تا صد این دستاوردها، توسط کارشناسان فولادسازی طراحی و انجام شده است و این کار بزرگ یک نوع بومی سازی فرآیند است. این تخصص در انحصار شرکت‌های معتبر دنیاست و علیرغم درخواست ما برای ارائه آن به فولادسازی در سال‌های گذشته، آنها این درخواست را رد می کردند.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم  شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: چنانچه این طرح و پروژه توسط شرکت‌های خارجی انجام می شد، شرکت فولاد مبارکه هزینه بسیار سنگینی متقبل می شد؛ اما کارشناسان فولادسازی فولاد مبارکه با صرف هزینه های بسیار جزئی ( در حد صفر) از خروج چندین میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =