بازار طلا

درحالی قیمت هر گرم طلای 18 عیار امروز بعد از تعطیلات گذشته به زیر گرمی یک میلیون تومان رسید که بسیاری از فعالان و کارشناسان در بازار این فلز زرد رنگ معتقدند اثرگذاری سنگین دلار بر این بازار به نوعی طلا را هم از درخشش انداخته است.

 ابراهیم محمد ولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفتگو با ایراسین گفت: تقریبا از ده روز قبل با توجه به تحولات سیاسی بین المللی بازارهای بین‌المللی بخصوص در بخش طلا واکنش مثبتی نشان دادند و قیمت هر اونس طلا به کمتر از 1840 دلار رسید که این روند بدون تردید در قیمت هر گرم طلا در بازار داخلی نیز تاثیر گذار بود.

محمد ولی در ادامه افزود: البته این واکنش بین المللی در بازارداخلی کشورمان همراه با کاهش قابل توجه نرخ دلار روبرو شد و در نهایت نرخ هر گرم طلای 18 عیار به مرز یک میلیون تومان رسید و نشان داد که این بازارا کاملا به واکنش‌های پیرامونی خود عکس المل نشان می‌دهد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر همچنین تاکید کرد: اینگونه فراز و فرودها در بازار طلا اگرچه طبیعی است اما نباید فراموش کنیم درصدی از افزایش قیمت بازار داخلی ایران مربوط به ورود سرمایه‌های سرگردان بوده که حباب قیمتی بعضا قابل توجهی به بازار تحمیل کرده و اکنون با تغییر شرایط این حباب تخلیه شده و قیمت ها در محدوده‌های منطقی قرار گرفته‌اند.

وی معتقد است ورود سرمایه‌های سرگردان و اثرگذاری بازارهای موازی با بازار طلا می‌تواند به حجم تقاضای کاذب و همچنین روند افزایشی قیمت‌ها اثرگذاری بالایی داشته باشد که بعضا باعث دردسر و ایجاد هیجان در بازار خواهد بود و باید به نوعی با مدیریت سرمایه‌های سرگردان این معضل را نیز برطرف کرد.

محمد ولی درباره آینده بازار طلا گفت: اصولا پیش بینی در بازار طلا امری  محال است، چون همانطور که همه دیدیم هرگونه تحول سیاسی، اقتصادی یا مواردی از این دست می‌تواند اثرگذاری بالایی در تغییر ناگهانی جهت‌ها داشته باشد، اما نباید فراموش کنیم اصولا طلا به عنوان سرمایه ای با بازده میان مدت و بلند مدت است و نباید غیرحرفه‌ای‌ها به امید نوسان گیری وارد این بازار شوند.

به گفته این مقام صنفی ورود غیرحرفه‌ای‌ها در این بازار می‌تواند هیجان‌های بی‌موردی به بازار تحمیل کند که بازنده اصلی این هیجان هم دوباره خود این گروه خواهند بود، چون حرفه‌ها و فعالان با سابقه کاملا براساس تجربه در بازار عمل می‌کنند و ریسک سرمایه‌گذاری‌های خود را به حداقل می‌رسانند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر ابراز امیدواری کرد که این کاهش قیمت طلا در بازار عاملی در رونق فعالان صنعت باشد چون در چند ماه گذشته علاوه بر موضوع همه‌گیری کرونا افزایش غیرقابل تصور قیمت طلا باعث کاهش تقاضا در بازار شده بود و فعالان صنفی عموما با مشکلاتی روبرو شده بودند.

محمدولی به خریداران مصنوعات طلا توصیه کرد برای تهیه نیاز واقعی خود تنها از واحدهای صنفی مجاز خرید کرده و حتما فاکتور ممهور به مهر فروشگاه دریافت کنند تا درصورت بروز مشکلات احتمالی اتحادیه پاسخگوی مشکلشان باشد و نسبت به خرید طلای آبشده که برخی به آنها توصیه می‌کنند جدا خودداری کنند، چون خرید و فروش این نوع طلا ممنوع است.

این مقام صنفی درباره قیمت طلا و سکه در بازار گفت: هم اکنون (در زمان تنظیم خبر) قیمت یک گرم طلای 18 عیار 980400 تومان است و هر قطعه سکه امامی 10044000 تومان، سکه قدمی 9900000 ، نیم سکه 5500000، ربع سکه 3500000 و سکه گرمی 3100000 فروخته می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =