آغاز کلنگ زنی پروژه نورد گرم 2 فولاد مبارکه و بهره برداری از تعدادی پروژه

رئیس تعمیرات ناحیۀ نورد گرم در گفتگو با رادیو فولاد گفت: تولید ورق مطابق با سفارش مشتری هدف اصلی ناحیۀ نورد گرم است.

به گزارش ایراسین به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، مسعود نصیری در گفتگو با رادیو فولاد به ارائه گزارش عملکرد واحد تعمیرات نورد گرم پرداخت که در ادامه می خوانید:

در ابتدا در خصوص ناحیۀ نورد گرم فولاد مبارکه توضیح دهید.

قبل از اینکه به نورد گرم فولاد مبارکه بپردازیم، بهتر است توضیح دهم که متداول‌ترین روش تولید محصولات فلزی تخت، استفاده از شیوۀ نورد گرم است تا جایی که تقریبا 80 درصد محصولات فلزی در دنیا به این روش، نورد و تولید می‌شوند. ناحیۀ نورد گرم فولاد مبارکه نیز یکی از گسترده‌ترین واحدهای این شرکت است که دارای 8 زیرمجموعۀ انبار تختال و کوره‌های پیش گرم، خط تولید نورد گرم، کارگاه غلتک، خطوط نهایی و تکمیل نورد گرم، انبار کلاف، بسته‌بندی و ارسال، تعمیرات جرثقیل‌های سقفی، گروه فنی تعمیرات و گروه فنی تولید است.

انبار تختال و کوره‌های پیش گرم: تختال‌ها پس از دریافت از واحد 28، مراحل انبارش و ارسال برای کوره‌های پیش‌گرم را طی می‌کنند. تختال‌ها با دمای محیط به 4 کورۀ پیش گرم که از نوع گام‌به‌گام هستند وارد و با دمای 1280 درجه خارج می‌شوند. در کوره‌های پیش‌گرم اقداماتی نظیر شارژ تختال به کوره‌ها، گرمادهی داخل کوره، دشارژ تختال و پس از آن، ارسال برای انجام عملیات نورد انجام می‌شود.

خط تولید نورد گرم: در این خط اسلب‌های داغ با عبور از چند قفسۀ نورد و انجام عملیات بسیار دقیق و حساس نورد به‌وسیلۀ غلتک‌های کاری و پشتیبان در انتهای خط به کلاف تبدیل می‌شوند.

خطوط نهایی و تکمیل نورد گرم: ازآنجاکه کلاف‌های خروجی از واحد نورد گرم (51) هنوز شکل و کیفیت ایدئال را ندارند، در واحد تکمیل نورد گرم (52) با انجام برخی عملیات اصلاحی، به ورق موردنظر مشتری طبق سفارش تبدیل می‌شوند. این واحد از یک خط اسکین برای عملیات اتوکشی روی کلاف‌ها، دو خطِ برش سبک و یک خط برش سنگین تشکیل شده است.

کارگاه غلتک: غلتک‌های نورد در اثر انجام عملیات تقلیل ضخامت تختال‌ها یا همان نورد، به‌مرور دچار سایش می‌شوند به همین منظور برای انجام عملیات سنگ‌زنی و کران‌دهی به این کارگاه منتقل و مجدد برای استفاده در خط نورد آماده می‌شوند.

گروه فنی تولید: کنترل تمامی فرایندها از ابتدا تا انتهای ناحیۀ نورد گرم در این گروه انجام می‌شود. کنترل شاخص‌ها و پارامترهای مهم کیفی و کمی، کنترل مراکز هزینه در ناحیۀ نورد گرم، در نظر داشتن مسائل زیست‌محیطی، بازنگری و به‌روزرسانی کلیۀ دستورالعمل‌ها و گردش کارها در ناحیه، کنترل و نظارت بر کلیۀ مراحل تست و تولید یک محصول جدید بر عهدۀ این واحد است.

دفتر فنی تعمیرات: وظیفۀ این واحد تأمین قطعات یدکی و مصرفی خط تولید و همچنین بررسی و آنالیز توقفات به‌منظور کاهش توقفات است.

تعمیرات جرثقیل‌های سقفی: تعمیرات جرثقیل‌های سقفی نورد گرم که کار جابجایی تختال و کلاف را بر عهده دارند، توسط این واحد انجام می‌شود.

بسته‌بندی و ارسال: همان‌طور که از نام این واحد برمی‌آید عملیات بسته‌بندی و ارسال کلاف‌ها و ورق‌هایی که به‌صورت تخت بریده شده‌اند بسته به‌ نوع بازار هدف (داخلی یا صادراتی) در این واحد انجام می‌شود.

پروسس: در این بخش نگهداری و در مدار نگه داشتن کامپیوترهای خط نورد گرم که قلب تپندۀ نورد است و کلیه سیگنال‌های دریافتی را پردازش می‌کند، انجام می‌شود. به‌جرئت می‌توان گفت یکی از دقیق‌ترین سیستم‌های کنترلی دنیا در خط نورد گرم فولاد مبارکه به کار گرفته شده است. در اینجا نگهداری برنامه‌های کامپیوترها و اعمال تغییرات توسط متخصصان کامپیوتر انجام می‌گیرد.

همان‌طور که توضیح داده شد، مأموریت اصلی خط نورد گرم، تولید ورق‌های باکیفیت در ابعاد مختلف طبق سفارش مشتری است. بخشی از تولیدات نورد گرم برای نورد سرد ارسال می‌شود و فرایندهای بعدی را تا گالوانیزه و رنگی طی می‌کند. بخشی از محصولات مستقیم نیز به‌صورت نورد گرم به بازار فروخته می‌شود و نیاز ورق‌های گرم بازار را پوشش می‌دهد.

ناحیۀ نورد گرم معمولا با چه چالش‌هایی مواجه است؟

به‌نوعی این واحد نیز با مشکلاتی که در چند سال اخیر جامعه با آن روبه‌رو بوده مواجه است، مشکلاتی نظیر تحریم‌ها، نوسان قیمت‌ها و مشکلاتی که در فروش محصولات صادراتی و در زمینۀ شیوع بیماری کرونا وجود دارد. در کنار این مشکلات، نقاط قوتی داریم که توانسته‌ایم با اتکا به آن‌ها مشکلات را پوشش دهیم. ما از پشتیبانی بسیار عالی مدیریت برخورداریم و تقاضاهای مختلف ما توسط مدیریت عالی و قسمت‌های پشتیبانی حمایت شده است. همچنین در شرایط فعلی معاونت خرید ، تأمین قطعات را به‌خوبی انجام می‌دهد. همچنین نیروی انسانی متخصص و متعهد را داریم که سرمایۀ اصلی نورد گرم است. خط نورد گرم تک خط است. در فرایند دریافت اسلب تا انتهای نورد، هزاران عملیات انجام می‌گیرد و هزاران سیگنال پردازش می‌شود و با وارد آمدن هرگونه خلل به این سیگنال‌ها یا بروز کوچک‌ترین مشکل، شاهد توقف خط نورد خواهیم بود. چون از لحظۀ قرار گرفتن یک تختال داغ روی خط تا انتهای عملیات نورد، خط نورد باید پیوسته تولید کند و هیچ توقفی قابل‌قبول نیست. مأموریت اصلی نورد گرم تولید محصولات کمّی و کیفی مطابق با سفارش مشتری است. پارامترهای سنجش این دو شاخص دائما در حال کنترل است و خوشبختانه تا این لحظه رضایت حداکثری مشتریان را شاهد بوده‌ایم. اخیرا تقاضای بازار با توجه به نوع تجهیزات این خط متفاوت است و چالش‌هایی را به وجود آورده، بااین‌حال همکاران دفاتر فنی دائما این موضوعات را مطالعه و بررسی می‌کنند تا به هدف موردنظر دست یابیم و بتوانیم کمیت و کیفیت تولید را حفظ کنیم.

ارزیابی شما از عملکرد ناحیۀ نورد گرم طی 9 ماه اخیر چگونه است؟

پارامترهای کمی و کیفی موردنظر پوشش داده شده است. خوشبختانه در سال جاری، توقف سالانه و اجرای تعمیرات موردنظر با موفقیت انجام شده که باعث افتخار است. به‌طورکلی به اهداف موردنظر دست یافته‌ایم. از دیگر افتخارات ما نداشتن حادثه در فرایند تولید و به‌خصوص در توقف سالانه بوده است. به لطف خداوند و با همت مدیریت و کارکنان بلافاصله بعد از اجرای برنامۀ تعمیرات و فرایند راه‌اندازی، توانستیم با ظرفیت کامل وارد فاز تولید شویم.

این خط قابلیت تغییر میکس و تولید انواع محصولات را دارد؟

بله. بنا به تقاضای بازار دائما شاهد تولید محصولات جدید هستیم. تجهیزات این خط گروه خاصی از محصولات را پوشش می‌دهند. ما می‌توانیم در فرایند تولید تغییرات موردنظر را ایجاد کنیم و مطابق دستورالعمل و طبق سفارش مشتری کار خود را انجام دهیم.

افق پیش روی ناحیۀ نورد گرم چگونه تعریف شده است؟

در آغاز بهره‌برداری، تولید 2 میلیون تن و پس از آن 4.2 میلیون تن پیش‌بینی شده بود. طی این چند سال با همت و تلاش همکاران عزیز و بنا بر برنامه‌ریزی‌های خوب مدیریت، در حال حاضر میزان تولید به حدود 5 میلیون تن افزایش یافته است. می‌توان گفت این بالاترین ظرفیت تولید خط نورد گرم است. برای سال‌های آتی نیز حفظ همین میزان تولید و تعویض تجهیزات فرسوده که ممکن است در فرایند تولید خلل ایجاد کند در نظر گرفته شده است

صحبت پایانی؟

بنیان فولاد مبارکه هم‌زمان با جنگ تحمیلی و زیر فشارهای اقتصادی زیادی گذاشته شده است. ما امانت‌دار این بنگاه اقتصادی هستیم که در آن انسان‌های شریف زیادی آمدند و از جان و دل کار کردند و همین نوع کار را نیز به ما یاد دادند. باعث افتخار است که در چنین مجموعه‌ای مشغول به کار هستیم. تلاش ما حفظ تجهیزات و تأمین نیاز بازارهای داخل و خارجی برای تأمین اهداف اقتصادی کشور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =