• ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
  • کد خبر: 10194
  • readingTime: ۵ دقیقه
فولادمبارکه

تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه، اضافه شدن نام مدیر عامل این شرکت در لیست تحریم های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا، تولید اسلب 300 میلی‌متری، نشست خبری مدیر عامل فولاد مبارکه با بیش از 50 نفر از اصحاب رسانه و ریزش بورس در پی تصمیم ناگهانی وزیر صمت در رابطه با قیمت پایه شمش بدون هماهنگی با ستاد اقتصادی دولت از مهمترین اخبار مهم فولاد مبارکه در هفته گذشته بود.

به گزارش ایراسین، هفته گذشته برای  فولاد مبارکه اصفهان هفته ای عجیب و پر از اتفاقات مهم و بی سابقه بود. مهمترین خبر این هفته قطعا به تصویب تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان اختصاص دارد. اتفاقی که در این شرکت بی سابقه بوده و بسیاری از تحلیلگران آن را سیاسی می دانند و آن را به انتخابات سال آینده گره می زنند. نمایندگان  مجلس در نشست علنی چهارشنبه، 24 دی ماه با 198 رأی موافق، 28 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 245 نماینده حاضر در این جلسه با این کار موافقت کردند. اما از طرفی واکنش مدیر عامل این شرکت به این کار هم در نوع خود جالب بود.

توجه نمایندگان مجلس به صنعت فولاد مایه خوشحالی است

مدیرعامل فولاد مبارکه در واکنش به این مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت: این‌که موضوع صنعت فولاد تا این حد مورد توجه نمایندگان محترم مجلس قرار گرفته مایه خوشحالی است و حتما از آن استقبال می‌کنیم.

مجلس محترم شورای اسلامی بنا بر اختیار به‌حق خود، طرح تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه را به تصویب رساند. تصویب این طرح اتفاق مبارکی است که نشانۀ توجه و دغدغۀ قوۀ قانون‌گذاری کشور درخصوص صنعت فولاد کشور و مجموعه معظم فولاد مبارکه به‌عنوان مولود انقلاب اسلامی است. این‌جانب به سهم خود خرسندم که اکنون هم‌زمان با سالروز افتتاح فولاد مبارکه و پس از دهه‌ها کار و تلاش صورت گرفته در این شرکت، مجالی برای آشنایی و توجه بیش‌ازپیش به این مادر صنعت کشور پیش آمده و همین امر می‌تواند بستری باشد تا خدمات شگرف و اتفاقات بسیار تأثیرگذار این شرکت در توسعه اقتصاد و صنعت کشور به محضر نمایندگان شریف مجلس شورای اسلامی عرضه گردد. این‌جانب از طرف خانوادۀ فولاد مبارکه اصفهان اعلام می‌کنم اتفاقی که در مجلس شورای اسلامی رخ داد با نگاه بلندمدت و ملی مایۀ مباهات و خوشحالی است. ما این دغدغۀ نمایندگان محترم را به فال نیک می‌گیریم و به هر شکل و کیفیتی بر اساس خواست و ارادۀ نمایندگان محترم، آماده هرگونه همکاری و پذیرای هرگونه سؤال، درخواست و نظارت مجلس محترم به‌عنوان عصارۀ فضائل ملت هستیم.

بنده باور دارم تصویب این طرح بیش از هر چیز این پیام را با خود به همراه دارد که بدنۀ مسئولین کشور، به‌ویژه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی علاقه‌مند به آشنایی و شناخت بی‌واسطه و عمیق‌تری از این جبهۀ صنعت کشورند و این خود به‌غایت امری مبارک و میمون است.

انتقام آمریکا از فرمانده صنعت فولاد

اما اخبار سیاسی حوزه فولاد در هفته گذشته به همین جا ختم نشد وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه روز جمعه چند فرد و شرکت ایرانی را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد. افزودن «حمید رضا عظیمیان» در ارتباط با شرکت فولاد مبارکه ایران و «محمد رضا مدرس خیابانی» در ارتباط با خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و همینطور آوردن شرکت فولاد مبارکه در این لیست، نشان از رصد دقیق دشمن دارد تا به خیال خودش با بستن گلوگاه ها و رگ های حیاتی اقتصاد کشور بتواند خللی در عظم فولادی ایرانیان ایجاد کند و این اقدام نشان داد ترامپ شکست خورده حتی در آخرین روزهای ریاست جمهوری اش هم از ضربه زدن به ایران دست بردار نیست و همزمانی این رخداد با تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه هم در نوع خود جالب بود.

نشست خبری مدیر عامل با حضور بیش از 50 نفر از اصحاب رسانه

همچنین در هفته گذشته به مناسبت سالروز افتتاح شرکت فولاد مبارکه، مدیرعامل این شرکت در یک نشست خبری که با حضور بیش از پنجاه نفر از اصحاب رسانه برگزار شد به سؤالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ داد. کاهش 50 درصدی تامین گاز طبیعی توسط شرکت گاز، اخلال در مدیریت مصرف فولاد در کشور، تبعیت از تصمیمات دولت در تعیین قیمت ورق، استقبال از حق پرسش و پاسخ‌ و ظرفیت‌های قانونی مجلس علیرغم انعکاس خارجی مشکل ساز آن برای صنعت فولاد، رصد آنلاین میزان آلایندگی‌ها توسط سازمان محیط‌زیست، وضعیت فولاد چابهار، نورد گرم 2 و پروژه تحول دیجیتال 2 مهمترین محورهایی بود که عظیمیان در این نشست درمورد آن ها به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

تولید اسلب 300 میلی‌متری شاهکار دیگری از فولاد مبارکه

اما در این نشست خبری مدیرعامل این شرکت از یک دست آورد دیگر اهم در این شرکت خبر داد و آن هم تولید اسلب 300 میلی‌متری برای اولین بار در کشور بود.  عظیمیان همچنین گفت در حاضر نزدیک به 9 پروژه به مبلغ 50 هزار میلیارد تومان در دستور کار فولاد مبارکه است و تولید محصول جدید یکی از مواردی است که ما بر آن تأکید داریم.

شایان ذکر است تولید این اسلب با طراحی قالب خاص و تغییرات و ابداعاتی در بخش خنک‌کن و دیگر بخش‌ها توسط کارکنان این مجتمع صنعتی صورت گرفت و این شرکت دیگر برای اصلاح ماشین‌های خود به‌منظور افزایش ضخامت اسلب، نیازی به شرکت‌های خارجی نخواهد داشت و دانش آن را کاملا بومی سازی کرده‌ است. تولید این محصول با هدف تأمین حداکثری محصولات موردنیاز لوله‌های انتقال نفت و گاز صورت گرفت.

ریزش بورس و کاهش قیمت پایه فولاد

فولادی ها در هفته ای که گذشت هفته غم انگیزی را در بورس تجربه کردند  و به جز، فنورد تمام سهم‌های فولادی شاهد افت شدید قیمت سهام خود بودند. در هفته گذشته ۱۰۲ هزار و ۵۸۷ تن شمش و محصول فولادی در بورس کالا معامله شد که ارزش کل این معاملات به ۱۷۱۷ میلیارد تومان رسید. همچنین در هفته گذشته حجم معاملات شمش و مقاطع طویل فولادی بسیار پایین بود و بسیاری از عرضه‌ها بدون تقاضا ماند.

البته فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش انواع محصولات در بورس کالا، درآمد ۱۲۲۰ میلیارد تومانی به‌دست آورد و از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به این شرکت بود.

خیلی از کارشناسان تصمیم ناگهانی وزیر صمت در رابطه با قیمت پایه شمش بدون هماهنگی با ستاد اقتصادی دولت از ۸۰درصد CIS به ۷۰ درصد را عامل اصلی ریزش بورس می دانند. تحلیل گران، ریسک تصمیم های اشتباه توسط قانون گذار یا شائبه رفتار سلیقگی توسط مجری قانون در فرآیند اجرا نه تنها برای صنعت فولاد بلکه برای همه صنایع ریسک و تهدیدی غیرسیستماتیک مهم ارزیابی می کنند و ریزش اخیر این روزهای شاخص بورس را به آن نسبت داده اند.

سایر خبرها مهم

قدردانی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از مدیرعامل فولاد مبارکه و انتخاب شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری عنوان صادرکنندۀ برتر در سال 98 از دیگر خبرهای مهم این شرکت در هفته گذشته بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =