سفیر ایران در افغانستان

سفیر ایران در افغانستان با اشاره به آغاز دوران سازندگی و ایجاد امنیت و آرامش در افغانستان گفت: این کشور دارای فرصت‌های قابل توجهی است که یکی از مهترین آنها را می‌توان در بخش معدن دید و با توجه به توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی فرصت مناسبی جهت مشارکت و حضور فعالان عرصه معدن از ایران در این کشور است.

دکتر بهادر امینیان در گفتگو با خبرنگار ایراسین  گفت: ارتباطات ایران با افغانستان در ابعاد مختلفی از گذشته‌های دور شکل گرفته که تک تک آنها می‌تواند فرصتی برای افزایش مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری شناخته شود، با توجه به پتانسیل‌های موجود در این کشور شاید بتوان گفت معادن و کشاورزی مهمترین فرصت برای شرکت‌های ایرانی در این دوره است.

امینیان در ادامه افزود: خوشبختانه ارتباطات ایران و افغانستان مدت‌ها است که در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد و حتی اخیرا تحولات بین‌المللی کمک شایانی به گسترش این روابط داشته و اثرگذاری قابل توجهی هم با همسایگان افغانستان ایجاد کرده، به صورتی که از طریق افغانستان توانسته‌ایم بازارهای قابل قبولی در کشورهای همسایه ایجاد کنیم.

به گفته سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل افغانستان کشوری است با ظرفیت ها و فرصت‌های فوق‌العاده‌ای که بخش عمده‌ای از آن هنوز بالفعل نشده است و باید برای استفاده بهینه و منطقی از این فرصت برنامه‌ریزی هدفمندی داشته باشیم، چون تا امروز هر کارنامه‌ای ثبت شده به واسطه فعالیت بازرگانان سنتی و بدون نقشه راه دقیق بوده است.

امینیان به خبرنگار ایراسین گفت: این کشور درحال پوست انداختن و در حال ورود به یک مرحله جدید است که از لحاظ جمعیتی سرمایه‌ اجتماعی قابل توجهی به خود دیده و جمعیت بسیار جوان این کشور می‌تواند فرصت مناسبی برای اقتصاد و تجارت‌های منطقه‌ای و بین المللی باشد و قطعا تولیدکنندگان ایرانی با توجه به ارتباطات گسترده‌ای که میان دو کشور می‌توانند استفاده مناسبی داشته باشند.

به اعتقاد امینیان جمعیت  35 الی 40 میلیون افغانستان در واقع مشتریان کالاهای ایرانی هستند و با توجه به آشنایی و اعتمادی که این جمعیت به تولیدات ایرانی دارد فرصتی در اختیارمان قرار گرفته که باید برای استفاده حداکثری از آن برنامه ریزی هدفمند و دقیقی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: بخش زیادی از شرایط اقتصادی و فرهنگی افغانستان تحت تاثیر روابط با ایران است که این ارتباط عمیق را زبان مشترک به میان آورده و همین نکته طلایی فرصتی برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان دوکشور شناخته می‌شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان معتقد است مجموعه‌ این مسایل برای ایران به عنوان کشوری که دارای ظرفیت‌های خاصی هستیم فرصت‌های فوق‌العاده‌ای ایجاد کرده که شاید هیچ کشوری در منطقه این فرصتی که ما در افغانستان داریم را نداشته باشد و البته ایران نیز چنین فرصتی در هیچ کشور دیگری ندارد.

امینیان با اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه معدنی در این کشور به خبرنگار ایراسین گفت: افغانستان  از لحاظ ظرفیت‌های بالقوه بخصوص در عرصه معادن، کشاورزی؛ نیروی انسانی، انسان‌های سخت‌کوش و با استعداد و امروزه تحصیل کرده شرایط خوبی دارد که البته به دلایل مختلف به ویژه مسایل سیاسی و امنیتی تا امروز نتوانسته از این ظرفیت‌ها استفاده کند اما نسل جوان این کشور نه تنها مصمم است و بلکه مجهز نزی شده است که می‌خواهد تحول بزرگی ایجاد کند و همین امتیازی برای سرمایه‌گذاران ایرانی است.

به گفته امینیان احداث خط آهن میان ایران و کشور افغانستان در بخش معدنی می‌تواند فرصت‌های قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران بخش معدن کشورمان قرار دهد تا در زمینه تجارت محصولات معدنی رشد و توسعه قابل توجهی در تراز تجاری میان دو کشور ایجاد کنند بخصوص اینکه بخش معدن افغانستان پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد.

وی درباره میزان واردات افغانستان از ایران نیز تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد تقریبا 60 درصد از واردات این کشور از ایران است و مصرف‌کنندگان افغانستانی با روی گشاده از محصولات ایرانی استقبال می‌کنند و این رویکرد بازاریابی را برای تولیدکنندگان ایرانی در این کشور بسیار ساده کرده است.

سفیر ایران در افغانستان همچنین در ادامه افزود: استقبال خریداران افغانستانی از کالاهای ایرانی باعث شده طی چند سال اخیر میزان صادرات ایران به این کشور جهش قابل توجهی داشته باشد و در عین حال با توجه به آغاز روند بازسازی در این کشور صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است که اگر بگوییم فرصت طلایی در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفته دور از واقعیت نیست.

وی درباره میزان صادرات کالا از ایران به افغانستان به خبرنگار ما گفت: میزان صادرات ایران به این کشور از 500 هزار دلار گذشته در سال جاری به 5/3 میلیارد دلار رسیده که البته رئیس سازمان توسعه تجارت در این زمینه معتقد است جای توسعه صادرات تا رقمی معادل 5 میلیارددلار وجود دارد.

به گفته امینیان اکنون صادرات ایران به کشور افغانستان علاوه بر کالاها و مواد خام شامل خدمات مهندسی هم می‌شود که اتفاقا سهم این بخش یعنی خدمات فنی و مهندسی بسیار بالاست .

امینیان معتقد است اگرچه ایران توانسته رقم سه و نیم میلیارد دلار صادرات به این کشور را در کارنامه تجارت خارجی خود ثبت کند اما تمام این صادرات به صورت کاملا سنتی بوده و تقریبا می‌توان گفت برنامه هدفمندی در این زمینه ارایه نشده بنابراین اگر برای توسعه صادرات ایران در این کشور برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم دستیابی به ارقام بسیار بالاتر دور از دسترس نیست.

وی درباره اهمیت دستیابی به سهم بازار بیشتر در کشور افغانستان توسط تولیدکنندگان ایرانی تاکید کرد: بازار افغانستان دو یا چند فرصت بیشتر نسبت به سایر بازارهای صادراتی در اختیار ایران قرار می‌دهد و اگر در این کشور حضور هدفمند داشته باشیم از یک بازار حدود چند 10 میلیون نفری اطراف افغانستان مثل پتشوهای پاکستان نزدیک به 100 میلیون هستند و در عین حال دسترسی به بازار آسیای میانه هم مهیا می‌شود.

سفیر ایران در افغانستان همچنین درباره سایر امتیازات حضور شرکت‌های ایرانی در بازار این کشور تاکید کرد: با درنظر گرفتن معافیت‌ها و قراردادهایی که کشورهای دیگر با افغانستان دارند امتیازات گسترده‌ای برای صادرکنندگان کالا و خدمات از افغانستان فراهم کرده‌اند و در بسیاری از موارد خرید از این کشور برای آنها تکلیف شده که همین امر می‌تواند فرصتی برای سرمایه‌گذاری و تولید مشترک شرکت‌های ایرانی با شرکای افغانستانی است تا از این امتیازات برای توسعه بازارهای صادراتی خود استفاده کنند.

امنیان درباره سایر امتیازات سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در بازار افغانستان تصریح کرد: امتیاز دیگر این است که بسیاری از کشورها مثل هندوستان برای کالاهای ایرانی بنا به سیاست‌های تجاری خود عوارض 40 درصدی وضع کرده‌اند اما همین کشورها برای کالاهای صادراتی از افغانستان تعرفه واردات صفر درصدی یا کمتر از ده درصدی دارند و این فرصتی قابل توجه است.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های تجاری در افغانستان به خبرنگار ما گفت: در طول یکسال گذشته درحالی که بخاطر کرونا هیچ جای دنیا نمایشگاه نداشتیم اما دو نمایگشاه اقتصادی در کابل با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار کردیم که بسیار موفق بود به عنوان مثال بهمن پارسال 70 هزار نفر ببازدید کننده داشتند و فروش خوبی داشتیم و نمایشگاه مهر ماه گذشته هم دستاوردهای قابل توجهی به همراه داشت.

سفیر ایران در افغانستان درپایان تاکید کرد: نقطه قوت این نمایشگاه‌ها این است که هنگام برگزاری مقامات مسئول و وزارتخانه‌های مرتبط با موضوع نمایشگاه در کشور افغانستان مستقیم برای برگزاری هرچه بهتر و مفیدتر آن وارد عمل شده و تسهیلات قابل توجهی برای بازرگانان ایرانی تدارک می‌بینند.

لازم به یادآوری است 21 بهمن ماه امسال چهاردهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کابل افتتاح می‌شود که تا روز 24 بهمن پذیرای علاقمندان و بازرگانان افغانستانی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =