صنعت خودرو

بررسی بازار خودرو در یک هفته گذشته نشان می‌دهد، انتشار اخبار مختلف از سیاست‌های ارزی و پولی کشور و همچنین تحولات منطقه اثرگذاری مستقیمی در این بازار داشته و اکنون فروشندگان در بازار به دنبال خریدار می‌روند.

به گزارش ایراسین از نیمه دوم دی ماه سال جاری انتشار اخبار مثبت از آینده اقتصادی ایران و همچنین تحولاتی در تولید خودروهای داخلی باعث شد تا بازار پررونق خودرو یکباره با سکوتی معنادار روبرو شود تاجایی که در همان روزهای اول بطور کلی خریدار و فروشنده هر دو بازار را ترک کردند تا پس از بررسی‌های خود دوباره وارد شوند.

در همین دوره یکباره قیمت خودروهای خارجی یکباره سقوط قابل توجه را تجربه کرد و داخلی‌ها هم به تناسب تقاضایی که داشتند به سمت نزولی شدن قیمت‌ها حرکت کردند اما بازهم تغییرات تنها روی کاغذ بود و خبری از معامله با قیمت‌های پایین در دسترس نبود؛ تنها به این دلیل که هر دو سوی معادله عرضه و تقاضا منتظر سیگنال‌های بعدی به بازار بودند که بتوانند براساس منافع خود تصمیم‌گیری کنند.

اما تایید انتخابات آمریکا؛ اخبار مثبتی که از اقتصاد داخلی کشورمان منتشر شد و در نهایت طرح موضوع واردات خودروهای کارکرده خارجی از مناطق آزاد در سال آینده یکباره بازار خودرو را دستخوش تحولات معناداری کرد که امروز می‌بینیم بازاری که تقریبا یک ماه قبل روز به روز صعود قیمت را تجربه می‌کرد اکنون در سراشیبی سقوط قیمت قرار گرفته و به قول معروف فروشندگان بخصوص آنهایی که به امید سودهای کلان خودرو خریداری کرده‌بودند به دنبال خریدار در بازار هستند.

اگرچه به اعتقادکارشناسان و فعالان با سابقه بازار هنوز این بازار هیجانی است و هرگونه واکنش را نمی‌توان مبنای آینده بازار شناخت اما ایجاد انتظار روانی در این بخش توانسته تا حد بسیار زیادی تصمیم‌گیری را برای هر دو سوی معادله سخت کند و تا رسیدن به ثبات در بازار همچنان باید منتظر بود.

کاهش 30 درصدی قیمت‌ها

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در این زمینه به خبرنگار ایراسین گفت: در سنوات اخیر شاهد واکنش‌های مقطعی در بازار خودرو به واسطه تحولات بین‌المللی بوده‌ایم که عمدتا بر مبنای قیمت ارز در بازار داخلی است که امروز هم فعلا در همین شرایط قرار داریم.

مؤتمنی در ادامه تاکید کرد: از ابتدای دی ماه و انتشار اخبار مثبت از آینده اقتصادی کشورمان و نزولی شدن نرخ ارز در بازار به نوعی انتظار روانی کاهش قیمت در بازار خودرو ایجاد شد که البته دور از واقعیت هم نبود و امروز این انتظار روانی باعث شده درکنار برخی موارد مطرح شده در لایحه بودجه سال بعد کاهش 30 درصدی قیمت در بازار را ایجاد کند.

این مقام صنفی تصریح کرد: البته نباید فراموش کنیم موضوع تغییر نرخ ارز تا حدودی در این بازار تاثیر گذار است و در بازار خودرو موضوع واردات و البته تیراژ تولید خودرو می‌تواند اثرگذاری قابل توجهی در این بخش داشته باشد. به همین دلیل اگر بخواهیم نظر کارشناسی در این زمینه ارایه کنیم فعلا با افزایش طرح‌های فروش خودرو در تولیدکنندگان داخلی و همچنین احتمال آزاد شدن واردات خودرو کارکرده در آینده نزدیک انتظار روانی بازار نزولی است.

وی ضمن تایید اینکه در بازار رکود کامل ایجاد شده به خبرنگار ما گفت: از ابتدای هفته تا امروز افزایش انتظارات روانی برای کاهش قیمت خودرو باعث شده تا صف فروش بیشتر از خرید باشد تاجایی که بسیاری از فعالان با سابقه اعلام کرده‌اند فروشندگان اکنون به شرایط خریدار تصمیم‌گیری می‌کنند و به نوعی دنبال خریدار می‌روند؛ اما در نهایت خریداران هم برای کاهش قیمت بیشتر فعلا اقدام به خرید نمی‌کنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو پایتخت در ادامه اظهار کرد: همواره در رسانه‌ها اعلام کرده‌ام که تنها تعیین کننده مؤثر و ماندگار در بازار خودروهای داخلی افزایش تولید و عرضه بالا خودرو در بازار است و برای خودروهای وارداتی تعیین تکلیف ادامه روند ورود آنهاست بنابراین هرگاه این دو مولفه را درنظر داشته باشیم و مثبت بنگریم قطعا بازار خودرو واکنشی در راستای کاهش قیمت‌ها خواهد داشت.

مؤتمنی همچنین با اشاره به موضوع تحویل مواد اولیه با قیمت مناسب به خودروسازان به خبرنگار ما گفت: سیاست‌های تامین مواد اولیه خودروسازان و قطعه‌سازان با قیمت‌های منطقی یا همان مدیریت عرضه در بورس کالا برای کالاهای فولادی و پتروشیمی اثرگذاری مثبتی در ایجاد جو روانی بازار داشته است و به همین دلیل در کنار این اتفاق از اوایل ماه جاری با انتشار خبر ورود چند نمونه خودروی جدید تولید داخل و همچنین متنوع شدن سبد عرضه‌های خودروسازان بطور کلی اگرچه هنوز مواردی در بازار خودروهای داخلی وجود دارد اما روند به سمت مثبت بودن شرایط و تثبیت است به همین دلیل برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد امسال بازار شب عید ثابت بیشتری داشته باشد و تقریبا خبری از نوسان‌های شدید نیست.

وی با اشاره به بازگشت قیمت‌ها به سایت‌های خرید و فروش خودرو تصریح کرد: قبلا نتایج بی‌توجهی به این سایت‌ها را تجربه کرده‌ایم و اکنون که تقریبا شرایط بازار با ثبات شده و انتظار کلی مردم در از این بازار به سمت نزول قیمت‌ها یا واقعی‌ شدن آن است نباید مسئولان بی‌توجهی‌گذشته را داشته باشند تا سودجویان در بازار اثرگذاری معناداری نداشته باشند.

به گفته این مقام صنفی در گذشته دلال‌ها و و سودجویان با ایجاد جریان‌های مختلف و القاء قیمت‌های کاذب در فضای مجازی واقعیت بازار را هم تحت تاثیر قرار داده و براساس سیاست‌های سودجویانه خودمدیریت می‌کردند؛ به همین لازم است با کنترل بیشتر فضای مجازی و همچنین برخورد قاطعانه با سودجویان مانع از بروز دوباره این اتفاق باشیم.

مؤتمنی در ادامه با اشاره به سیاست ورود خودروهای کارکرد از مناطق آزاد هم واکنش نشان داد و گفت: اصولا اگر اجازه دهیم بازار به صورت طبیعی و منطقی خود عمل کند و موضوع واردات را هم اصولی مدیریت کنیم تغییرات عمده‌ای در کلان ماجرا نیست اما فارغ از هرگونه نگاه مثبت یا منفی به این موضوع باید بپذیریم انتشار خبر واردات این نوع خودروها باعث شده تا بازار خودروهای خارجی شاهد نزول قابل توجه قیمت باشند.

قیمت برخی خودروها در بازار آزاد

ردیف

نام خودرو

قیمت (تومان)

1

پراید 111

127 میلیون

2

پراید 131

105 میلیون و 500 هزار تومان

3

وانت پراید

110 میلیون

4

تیپا 2

122 میلیون

5

ساینا

133 میلیون

6

پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس

183 میلیون 500 هزار تومان

7

پژو ۴۰۵ اس. ال. ایکس

195 میلیون

8

سمند ال. ایکس

180 میلیون

9

پژو پارس ساده

210 میلیون

10

پژو پارس اتوماتیک

294 میلیون

11

دنا

250 تا 255 میلیون

12

دنا پلاس اتومات توربو

425 میلیون

13

پژو 206 تیپ 2

192 میلیون

14

پژو 206 تیپ 5

255 میلیون

15

پژو ۲۰۶ صندوق‌دار

240 میلیون

16

پژو ۲۰۷ دنده‌ای

278 میلیون

17

هایما اس 7

690 میلیون

18

جک اس 5

670 میلیون

19

پژو 2008

810 میلیون

20

جک جی 4

345 میلیون

واقعیت بازار چیست؟

رضا شهبازی، یکی از فعالان بازار خودرو در تهران با اشاره به شرایط بازار به خبرنگار ایراسین گفت: از ابتدای هفته و انتشار اخباری که در زمینه کاهش قیمت دلار یکبار بازار خالی از خریدار شده است و تمامی فروشندگان به نوعی دنبال خریداران هستند چون این انتظار ایجاد شده که قیمت خودرو در آینده نزدیک ریزش قابل توجهی دارد.

شهبازی همچنین در ادامه افزود: بسیاری از افرادی که واقعا قصد خرید خودرو برای مصرف دارند امروز دست نگهداشته‌اند تا در ماه بعد تصمیم‌گیری کنند به این دلیل که اعتقاد دارند در ماه بهمن تحولات معناداری در خودرو خواهیم داشت و سیر نزولی دلار مستقیم در این بازار اثرگذاری دارد.

این فعال بازار خودرو تصریح کرد: در شرایط امروز برخی از خریداران قبلی خودرو که اقدام به خرید با برنامه سودهای کوتاه مدت کرده‌اند اکنون در صف فروش قرار گرفته‌اند و در بسیاری از موارد با تمام شرایط خریداران صرفا برای نقد کردن دارایی خود موافقت می‌کنند درحالی که تا همین دو هفته قبل تقریبا فروشندگان بودند که سر معامله حاضر نمی‌شدند چون می‌دانستند نفر بعدی بیشتر پول می‌دهد.

وی معتقد است البته انتظار روانی ایجاد شده در بازار منطقی است ولی نباید فراموش کنیم ضعف نظارتی و همچنین مدیریت عرضه در خودروهای داخلی می‌تواند تمام محاسبات خریداران خودرو را دستخوش تغییرات معناداری کرده و دوباره سیر صعودی قیمت خودرو را در بازار ایجاد کند.

این فعال بازار همچنین تصریح کرد: از سوی دیگر نباید این واقعیت را نادیده بگیریم که ورود خودروهای جدید به بازار از سوی تولیدکنندگان داخلی بار تقاضا از برخی خودروهای قبلی را کاهش داده و همین دلیل است بر ثبات بازار چون عرضه و تقاضا در بسیاری از مدل‌ها تقسیم می‌شوند و همین امر می‌تواند سیر نزولی قیمت خودرو را ادامه‌دار کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =