اصغر هدایت فرماندار مبارکه

فرماندار شهرستان مبارکه در آستانه 28 سالگی تاسیس فولاد مبارکه از تاثیر این صنعت بر این شهرستان گفت.

شرکت فولاد مبارکه از صنایع پیشرو ایران است که در سال 1352 نقشه جانمایی این شرکت در مبارکه تعیین شد و عملیات اجرایی این مجتمع در زمینی به مساحت 35 کیلومترمربع در نزدیکی شهر مبارکه و در 75 کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان در سال 1360 آغاز شد. اولین کوره قوس الکتریکی واحد فولادسازی این مجمتع در مهرماه سال 1370 راه اندازی شد. در 23 دیماه سال 1371 خطوط تولید این کارخانه بزرگ توسط رئیس جمهور وقت افتتاح گردید. با ورود محصولات فولادی شرکت فولاد مبارکه به بازار و افزایش تدریجی تولید تا سقف ظرفیت اسمی 2.4 میلیون تن بخش عمده ای از نیاز کشور به این کالای استراتژیک برطرف شده است. به مناسبت سالگرد تاسیس شرکت فولاد مبارکه با اصغر هدایت، فرماندار شهرستان مبارکه گفتگویی کردیم که در ادامه می خوانید:

* آقای هدایت، اهمیت فولاد مبارکه برای شهرستان چیست؟

جایگاه ویژه فولاد مبارکه به عنوان مهمترین واحد صنعتی کشور و خاورمیانه، نه تنها برای مبارکه بلکه برای کشور مایه مباهات است، چرا که این شرکت توانست با تکیه بر توان داخلی و بومی سازی بزرگترین صنعت فولادسازی در ایران و خاورمیانه را رقم بزند و سهم مهمی در اشتغال زایی به ویژه در شهرستان مبارکه داشته باشد و زمینه اشتغال بیش از بیست هزار نفر را در اقصی نقاط کشور فراهم کند. این شرکت با ماموریت های متعدد نقش مهمی در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور، اصفهان و شهرستان مبارکه داشته است.

* میزان رضایت پرسنل و کارگران این شرکت از عملکرد این واحد صنعتی چگونه بوده است؟

به ضرس قاطع حداقل در این چهارماه که به عنوان فرماندار در این شهرستان مشغول به خدمت رسانی هستم اعلام می کنم هیچ گونه اعتراضی نه در بخش اداری و نه در بخش کارگری ارائه نشده است و همواره از مجموعه عملکرد اداری این مجموعه رضایت حاصل شده است، از سوی دیگر اگر نارضایتی وجود داشته باشد این میزان استقبال از استخدام در فولادمبارکه از چیست؟ پس مطمئن باشید که هیچ گونه گزارشی از دستگاه های نظارتی و اطلاعاتی از عدم نارضایتی در بخش کارگری مخابره نشده است.

* آقای فرماندار؛ با شیوع کرونا یکی از اقدامات مهم فولاد مبارکه تامین اکسیژن مایع برای بیمارستانهای تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. سهم مبارکه از این مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه چیست؟

الحق و الانصاف در ایام شیوع کرونا فولاد مبارکه با ایفای مسئولیت اجتماعی سنگ تمام گذاشت. از یک سال گذشته با شیوع ویروس کرونا، فولاد مبارکه به نیازهای بیمارستان «محمدرسول الله» پاسخ داد و نقش مهمی در تامین نیازهای این بیمارستان چه اکسیژن مایع و چه نیازهای دیگر داشت.

* آیا مسئولیت های اجتماعی فولادمبارکه به کرونا محدود می شود؟

خیر، در بخش های عمرانی، فرهنگی هم فولاد مبارکه با تفاهم نامه هایی اقدامات ارزنده ای انجام داده است، اما باز هم نیاز است که توجه بیشتری به شهرستان مبارکه شود، اما هرجا که در راستای ماموریت های فولاد مبارکه تعریف شده است اقدام کردند.

* این روزها با آلودگی هوا دست به گریبانیم. آیا فولاد مبارکه سهمی در این آلودگی دارد؟

اصفهان و بالتبع شهرستان مبارکه مناطق صنعتی هستند و با توجه به وضعیت اقلیمی با سرد شدن هوا و پایداری جوی میزان آلاینده های جوی افزایش می یابد، اما اینکه آیا فولاد مبارکه سهمی دراین آلودگی دارد باید عرض کنم شرکت فولاد مبارکه با هزینه هنگفت که آن هم در زمره مسئولیت اجتماعی جای دارد به رصد و پایش آنلاین توسط سازمان محیط زیست کشور، محیط زیست استان و شهرستان مجهز است. از سوی دیگر طرح ارتقا و توسعه غبارگیرهای واحد فولادسازی با هزینه ای بالغ بر 400 میلیاردتومان یکی از شاخص ترین طرح های زیست محیطی در صنایع مادر را رقم زد. سمن های محیط زیست شهرستان مبارکه هم با دقت مباحث مربوط به آلودگی هوا را بررسی می کنند و اگر نکته ای باشد بلافاصله اطلاع داده می شود تا در راستای اصلاح و رفع مشکل گام برداشته شود.

* یکی از اقداماتی که فولاد مبارکه موفق به انجام آن شد بازچرخانی پساب 9 شهر اطراف شرکت فولاد مبارکه است. نتایج این اقدام چیست؟

فولاد مبارکه در حال حاضر به عنوان بزرگترین فولادساز کشور توانسته است کمترین بارگذاری را از زاینده رود با سرمایه گذاری 600 میلیارد تومانی در ایجاد شبکه فاضلاب، جمع آوری، تصفیه و بازچرخانی پساب 9 شهر اطراف شرکت فولاد مبارکه ایجاد کند و به میزان 30 درصد از آب مورد نیاز شرکت را از محل بازچرخانی همین پساب های تصفیه شده شهرهای اطراف که روزی برای محیط زیست معضل نگران کننده ای بودند تامین کند. این اقدام هم در حوزه محیط زیست و بهداشت محیط و مسئولیت اجتماعی تبعات مثتبی در این شهرها داشت و جا دارد که سرمایه گذاری در این بخش برای مابقی شهرها و روستاهای شهرستان تداوم یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =