بهرامن

رییس خانه معدن ایران گفت: طلا یک فلز ارزشمند بوده و شرایط و ویژگی های خاص خود را دارد که به سیاست های کلان در کشور باز می‌گردد. میزان طلای استخراج شده در سال گذشته 12 تن بوده است، اما با توجه به پتانسیلی که از این فلز در کشورمان وجود دارد می‌توان این عدد را تا 4 سال آینده به 32تن رساند.

محمدرضا بهرامن، در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: آمار سال گذشته در زمینه تولید و استخراج طلا نشان می دهد که یک حرکت روبه جلو در صنعت طلای ایران در پیش گرفته شده است.

به گفته وی، اکتشاف طلا مسائل و ویژگی‌های خاص خود را دارد. ساختار ما در ایران این امکان و اجازه را داده تا در اعماق 600 تا 700 متر به حفاری پرداخته و موفق شویم که این اتفاق، قطعا شروع موفقیت آمیز بخش خصوصی در صنعت معدنکاری طلا در ایران است.

بهرامن ادامه داد: اگر قرار است که ایران سهم خود را بر اساس استانداردهای اولیه برای تولید و استخراج طلا داشته باشد باید آن را به 32 تن برسانیم که البته کار ساده ای نیست؛ در واقع افزایش ظرفیت تولید طلا مانند مانند دیگر مواد معدنی همچون سنگ آهن، سرب و روی و... آسان نیست و برای رسیدن به عدد 32 تن باید شرایط و زیرساختهای مهمی فراهم شود که بخش مهمی از این زیرساختها به سیاستگذاری های کلان که توسط متولیان این بخش تدوین و تهیه می شود و برنامه‌های راهبردی باز میگردد.

به گفته وی، به حتم سهم ایران تولید و استخراج 32 تن طلا است که تا 4 سال آینده به آن دست پیدا می‌کنیم.

رییس خانه معدن ایران ادامه داد: یکی دیگر از موارد مهم دیگری که می‌تواند به رشد صنعت طلا در ایران کمک کند، ابزارها، تجهیزات و تکنولوژی‌هایی است که مورد استفاده قرار می‌گیرند و روز به روز در حال تغییر و پیشرفت هستند.

بهرامن افزود: زمانی بود که برداشت طلا به میزان 1.5ppm  برای ما غیر اقتصادی بود اما اکنون با توجه به پیشرفتی که در تجهیزات و همچنین فناوری ها به وجود آمده، برداشت طلا به میزان 0.39ppm هم در ایران دارای صرفه اقتصادی است و می‌توان روی آن کار کرد. یکی از رویکردهایی که باید در پیش گرفته شود تشویق برای اکتشاف در بخش طلاست؛ باید مشوق‌های اکتشاف تقویت شود تا بعد از استخراج طلا و تولید محصول به یک کالای استراتژیک تبدیل شود.

رییس خانه معدن ایران گفت: روش هیپ لیچینگ برای فرآوری و استحصال طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد و در جهان به عنوان دوستدار محیط زیست شناخته می‌شود، اما در ایران اینگونه نیست. زیرا جامعه را از کلمه‌ای به نام سیانور که ماده مورد استفاده در این روش است، ترسانده اند؛ در حالیکه که با این روش در کشورهای خارجی حتی در میان جنگل به استحصال طلا با روش هیپ لیچینگ می‌پردازند، بنابراین باید ترس‌های به وجود آمده از استفاده سیانور را در کشور از بین برد. زیرا در غیر این صورت امکان فعالیت و استحصال طلا با این روش روز دنیا وجود نخواهد داشت و نمی‌توان از ذخایر کشور به خوبی بهره مند شد.

بهرامن افزود: ما باید به آخرین دست یافته ها برای برداشت بهتر از ذخایر طلا دسترسی داشته باشیم. امروزه در جهان، تولیدکنندگان طلا به برداشت ذخایر با عیار کمتر روی آورده اند. در واقع شیوع ویرویس کرونا یک اتفاق خاص بود و برخی کشورها فعالیت خود را متوقف کردند و در نتیجه عرضه کم شد و قیمت افزایش یافت. اما معادن در برخی کشورها به سمت تولید طلای کم عیار رفتند.

وی در پایان گفت: چرا در ایران نمی‌توانیم سیاست‌های خود را با شرایط روز دنیا تطبیق دهیم و دائم با دستورالعمل‌ها بازدارنده متولی بخش معدن می‌شویم؟ این در حالیست که متولی بخش معدن باید تشویق به توسعه اکتشافات شود و در کنار این موضوع، محدوده‌ها به افراد متخصص واگذار گردد تا بهترین بهره از ذخایر معدنی کشور به ویژه طلا بدست آید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =