علی اکبر نیکو اقبال

دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گفت:سیاست قیمت گذاری دستوری شکست خورده است و بازار باید تعیین کننده نهایی قیمت فولاد باشد.

علی اکبر نیکو اقبال در گفت وگو با خبرنگار ایراسین اظهار داشت: موضوع قیمت گذاری تولیدات فولادی با توجه به امکانات خوب صادراتی و درآمدهای خوب ریالی آن از یکطرف و قیمت گذاری در بورس کالائی از طرف دیگر و بالاخره قیمتی که مد نظر وزارت صمت است تا این محصولات با قیمت مناسب و ارزان به دست مصرف کنندگان داخلی برسد موجب اختلاف نظرهای اساسی برای قیمت گذاری محصولات فولادی در ایران شده است.

وی افزود: به نظر می رسد مبنای قیمت گذاری باید براساس عرضه و تقاضا و یا تکیه به قیمت گذاری از طریق بورس کالائی باشد.

دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه تجربه قیمت گذاری دستوری شکست خورده است، گفت: این تجربه را می توان به وضوح در صنعت خودروسازی مشاهده کرد چراکه قیمت مصوب موجب ضرر و زیان به صنعت خودور شده است و همین اتفاق هم در انتظار صنعت فولاد خواهد بود.

قیمت ها در فضای رقابتی تعیین شود

وی با اشاره به نقش فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین واحد صنعتی در کشور اظهار داشت: تلاش مجدد برای دستوری کردن قیمت ها در صنعت فولاد کشور که ده ها هزار فعال و دست اندار کار دارد به نتیجه ای نخواهد انجامید، چرا که قیمت ها باید در فضای رقابتی تعیین شود.

نیکو اقبال با بیان اینکه صنعت فولاد بخش اعظم معاملات بازار سهام و بورس کالا را شکل می دهد، تصریح کرد: قیمت گذاری کالاهای استراتژیک توسط وزارت صمت منجر به ایجاد رانت می شود و به بحران در بازار فولاد دامن می زند و در نهایت تولید کننده و مصرف کننده نهایی آسیب می بینند.

وی افزود: شرکت‌های فولادی خواهان عرضه در بورس کالا هستند؛ بورسی که شفافیت معاملات را بالا برده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: قیمت‌گذاری دستوری که تاکنون باعث شده عرضه فولاد در بورس کالا با افت و خیزهای زیادی همراه باشد، باید کنار گذاشته شود و قیمت‌ها در یک فضای رقابتی و بر اساس مکانیسم عرضه و تفاضا تعیین شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =