معدن

با نگاهی بر ذخایر مس موجود در جهان می بینیم ایران در رتبه هفتم از لحاظ ذخایر بوده و از ٨٧٠ میلیون محتوای خالص در جهان ٣٦ میلیون تن آن در ایران قرار گرفته است.

به گزارش ایراسین، ایران دارای ٤/٢درصد ذخایر مس جهان بوده و این در حالیست که به گفته مدیران فعال در این بخش همچنین آمار منتشر شده میزان تولید محصول نهایی از مس در ایران بسیار اندک است و تقریبا یک درصد از تولید جهان در ایران انجام می‎شود؛ پس بهتر است تا دولت به فکر افزایش ذخایر و اکتشاف آنها در ایران باشد که البته انجام این کار بدون کمک گرفتن از افراد متخصص و با تجربه امکانپذیر نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران نیز به تازگی در این زمینه اظهار کرده است که اکتشاف یک کار اقتصادی است اما کمتر به آن پرداخته ایم. اردشیر سعد محمدی بر اینکه ما نیازمند تغییر نگاه در اکتشاف هستیم و نیازمند تجهیزات جدید هستیم‌ در ادامه گفته است که نمی‎توان با تجهیزات قدیمی کارهای جدید در معادن و تولید انجام داد. بنابراین لزوم استفاده از تجهیزات جدید برای انجام اکتشافات احساس میشود. (موضوعی که همواره از سوی بسیاری از فعالان معدنی کشور از سنگ آهنی ها گرفته تا معدنکاران مس و سرب و روی و حتی سنگ های تزیینی به دفعات مکرر شنیده شده، اما اقدامی در جهت بهبود شرایط معدنکاری، احیا و نوسازی تجهیزات صورت نگرفته است.)

نکته قابل تامل در خصوص ذخایر مس موجود در جهان، کاهش یافتن عیار سنگ مس در مقابل افزایش و رشد تقاضا برای این فلز با ارزش است؛ خوشبختانه در این زمینه نیز می بینیم که در ایران نیز شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت مس به دنبال افزایش تناژ عملیاتی رفته اند، اما باید برای باقی ماندن در بازار جهانی تغییرات رویکردی داشته باشند. چرا که می بینیم روند افزایشی سرمایه گذاری، منجر به رشد در تولید مس می شود و دنیا در حال کار برروی سرمایه است.

در حالیکه طی سال ٢٠٢٠ حدود ٨٣ درصد تولید مس به روش تلغیظ بوده و این زوش ادامه دار خواهد بود، پس لزوم اینکه ایران نیز طی سال های آینده بیشتر پروژه ها در حوزه تولید کننده کنسانتره مس و از این روش دنبال کند، احساس می شود.

برای رسیدن به این اهداف، نیازمند تکنیک های روز دنیا هستیم؛ چراکه امروز باید کم عیارها را به حوزه فلوتاسیون برد و از این روش برای تولید محصول استفاده کرد. همچنین استفاده از تکنولوژی های جدید، منجر به افزایش ایمنی و بهبود شرایط اقتصادی می‌شود و باید این نگاه در سیستم‌های دانشگاهی دنبال شود.

جالب است بدانید که 11 میلیون و ٧١٤ هزار تن تولید مس دنیا در ١٠ شرکت انجام می شود اما باید گفت شرکت مس قادر است در میان این ١٠ شرکت قرار بگیرد و شرکت ملی مس ایران نیز می‌تواند در میان این شرکت‌ها جای گیرد.

سخن آخر...

ایران روی کمربند مس، طلا و سنگ‌آهن دنیا قرار گرفته و می‌توان با فعال کردن و بهره برداری بهینه از این ذخایر ارزشمند، در جهت توسعه و پیشرفت صنعت و اقتصاد کشور گام برداشت. از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت مواد معدنی در جهان که مس نیز در زمره آنها قرار گرفته و پیش بینی برای افزایش قیمت آن تا 7هزاردلار تا سال 2024 دیده شده، فرصت خوبی است تا در جهت تولید و توسعه محصولات با ارزش افزوده بالاتر همچون مس تلاش بیشتری صورت پذیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =