مدیر امور مجامع و ارزیابی شرکت‌ها

فولاد مبارکه در سهام حدود 30 شرکت، اعم از فرعی و وابسته، سرمایه‌گذاری کرده است. شرکت‌های فرعی شرکت‌هایی هستند که فولاد مبارکه در بیش از 50 درصد از سهام آن‌ها نفوذ و یا کنترل کامل آن‌ها را در اختیار دارد. شرکت‌های وابسته شرکت‌هایی هستند که نفوذ و کنترل فولاد مبارکه در آن‌ها قدری کمتر است و کمتر از 50 درصد سهام آن‌ها را داراست. گروه فولاد مبارکه گروهی نسبتا منسجم و عملیاتی است که عمدتا بر زنجیرۀ ارزش فولاد متمرکز شده است.

به گزارش ایراسین به نقل از روابط عمومی فولاد، مطلب فوق را مرتضی شبانی مدیر واحد امور مجامع و ارزیابی شرکت‌های فولاد مبارکه در برنامۀ رادیو فولاد این هفته مطرح کرد و در ادامه به سؤالات مجری این برنامه این‌چنین پاسخ داد:

درخصوص فعالیت‌های مدیریت امور مجامع و ارزیابی شرکت‌ها توضیح دهید.

یکی از فعالیت‌های مهم این مدیریت، برنامه‌ریزی و حضور مؤثر در مجامع شرکت‌های گروه است. در مجمع عمومی سالانۀ شرکت‌ها، دربارۀ مواردی همچون تصویب صورت‌های مالی، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، تقسیم سود و انتخاب روزنامۀ کثیرالانتشار تصمیم‌گیری می‌شود. هر دو سال یک بار نیز انتخاب اعضای هیئت‌مدیره صورت می‌گیرد.

اقدام دیگر، ارزیابی عملکرد شرکت‌های گروه است. یکی از روش‌های ارزیابی، اخذ بودجۀ شرکت‌های گروه در مقاطع سه‌ماهه، شش‌ماهه، نه‌ماهه و مقایسۀ آن با عملکرد واقعی شرکت‌های گروه است. همچنین بر اساس ارزیابی مالی صورت‌گرفته، نقاط ضعف و قوت شرکت‌ها مشخص‌ و رتبه‌بندی شرکت‌های گروه انجام می‌شود.

گروه بزرگ فولاد مبارکه در حال حاضر شامل چند شرکت است؟

در معاونت سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌ها که از سال 97 شروع به کار کرد سه زیرمجموعه قرار دارد: برنامه‌ریزی جامع و سرمایه‌گذاری، امور مجامع و ارزیابی شرکت‌ها و امور شرکت‌ها. به‌دلیل بزرگ شدن گروه فولاد مبارکه و تعدد شرکت‌ها و ارزش قابل‌توجه آن‌ها، چارت مجزایی به این موضوع تخصیص یافت. در حال حاضر ارزش بازار پرتفوی یا سبد سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه بیش از 100 هزار میلیارد تومان است و یک هلدینگ از نوع شرکت‌های تقریبا همگن و عملیاتی را شکل می‌دهد. فولاد مبارکه به‌طور مستقیم در 30 شرکت سرمایه‌گذاری کرده است که حدودا 16 شرکت با بیش از 50 درصد مالکیت سهام فرعی هستند. 7 شرکت وابسته و 7 شرکت نیز جزو سایر شرکت‌ها به شمار می‌آیند. 4 مورد از شرکت‌های گروه نیز خود هلدینگ هستند که شامل فولاد متیل، سرمایه‌گذاری توکافولاد، سرمایه‌گذاری توسعۀ معادن و فلزات و آتیه‌فولاد نقش‌جهان می‌شود که با احتساب شرکت‌های فرعی آن‌ها، در کل بیش از 100 شرکت زیرمجموعۀ فولاد مبارکه قرار می‌گیرند.

در رابطه با تأسیس هلدینگ جدید مالی فولاد توضیح دهید.

شرکت فولاد مبارکه از بدو تأسیس یک شرکت تولیدی بود که رسالت خود را در این زمینه به‌خوبی انجام داده است، اما با توجه به گردش عظیم مالی شرکت فولاد مبارکه و شرکت‌های گروه، این خلأ احساس شد که شرکت باید در بحث مالی گام‌های مؤثرتری بردارد؛ ازاین‌رو ایدۀ تأسیس یک هلدینگ مالی شکل گرفت. در زیرمجموعۀ این هلدینگ شرکت‌های مختلف مالی ازجمله صندوق سرمایه‌گذاری، شرکت سبدگردانی، کارگزاری بورس، بیمه، بانک، صرافی و شرکت داده‌پردازی اطلاعات جای می‌گیرد. در حال حاضر شرکت کارگزاری این هلدینگ فعال است و مجوز شرکت‌های دیگر هم در حال اخذ است.

دربارۀ پیاده‌سازی نظام حاکمیتی شرکت در گروه توضیح دهید.

یکی از راه‌های قانونی نفوذ در یک شرکت و همسوسازی سیاست‌های آن با شرکت مادر، هیئت‌مدیره آن است. وقتی شرکتی بتواند کرسی‌های هیئت‌مدیرۀ یک شرکت را در اختیار بگیرد، بالطبع می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های آن شرکت تأثیرگذار باشد. دستورالعمل نظام حاکمیتی شرکتی توسط سازمان بورس در سال 98 به شرکت‌های بورسی ابلاغ و لازم‌الاجرا شد. این دستورالعمل مجموعه‌ای از قواعد است که مبتنی بر اصول حاکمیت شرکتی، شامل رفتار یکسان با سهام‌داران، رعایت حقوق تمام ذی‌نفعان، افزایش شفافیت و افشای اطلاعات و افزایش مسئولیت‌پذیری اعضای هیئت‌مدیره است. یکی از اهداف کلان واحد، اجرای اصول حاکمیت شرکتی در شرکت‌های گروه است. ازجمله اقداماتی که در این راستا صورت می‌گیرد راه‌اندازی کمیته‌های تخصصی در هیئت‌مدیره‌هاست، ازجمله کمیتۀ حسابرسی، کمیتۀ ریسک و کمیتۀ جبران خدمات. همچنین تهیه و تدوین منشور هیئت‌مدیره نیز در این واحد انجام می‌گیرد. در این منشور تمام وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های هیئت‌مدیره به‌صورت شفاف بیان و به شرکت‌ها ابلاغ می‌شود.

اقدامات انجام‌شده چقدر به تلفیق این شرکت‌ها با فولاد مبارکه کمک کرده است؟

موضوع ابلاغ سیاست‌های حاکمیتی به شرکت‌ها از طریق واحد امور شرکت‌ها صورت می‌گیرد و طی آن سیاست‌های مختلفی همچون خرید، فروش، IT، انتقال دانش فنی، تکنولوژی و... در راستای هماهنگ‌سازی شرکت‌های فرعی با فولاد مبارکه تهیه و ابلاغ می‌شود.

در رابطه با رتبه‌بندی شرکت‌های گروه توضیح دهید.

فولاد مبارکه نظام و مدلی را برای ارزیابی عملکرد شرکت‌ها طراحی کرده است که ابعادی دارد. یکی از این ابعاد، ارزیابی مالی است. در واحد امور مجامع و ارزیابی شرکت‌ها ارزیابی مالی با استفاده از شاخص‌های مختلف مالی و وزنی هریک از این شاخص‌ها صورت می‌گیرد. در شش‌ماهۀ نخست امسال برای اولین بار این ارزیابی صورت گرفت و نمره‌ای بین 0 تا 100 به شرکت‌ها داده شد. سپس بر اساس ارزیابی صورت‌گرفته، نقاط قوت و ضعف شرکت‌ها به آن‌ها ابلاغ شد. هدف این واحد کمک به شرکت‌ها جهت برطرف ساختن نقاط ضعف آن‌هاست.

با توجه به شیوع کرونا، برنامه‌ریزی برای برگزاری مجامع عمومی سالانه در سال جاری به چه صورت است؟

خوشبختانه هم‌اکنون با راه‌اندازی سامانۀ سجام در سازمان بورس، بستر برگزاری مجامع به‌صورت الکترونیکی فراهم شده است. امسال بیشتر شرکت‌ها با استفاده از این سامانه توانستند با حداقل تعداد حضور فیزیکی سهام‌داران، مجمع خود را به‌صورت الکترونیکی برگزار کنند. همچنین واریز سود نقدی سهام‌داران حقیقی از طریق همین سامانه صورت گرفت. پیش‌بینی می‌گردد انتخابات و رأی‌گیری از سهام‌داران در مجامع در سال جاری در این بستر اجرا شود. شرکت‌های غیربورسی گروه ما سهام‌دار حقیقی زیادی ندارند که مشکلی در برگزاری مجمع به وجود آید. سهام‌داران عمدتا سهام‌داران حقوقی هستند که تعدادشان اندک است و مجمع می‌تواند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. در خصوص آن دسته از شرکت‌های بورسی گروه هم که سهام‌داران حقیقی زیادی دارند، سعی می‌شود با حضور حداقلی سهام‌داران در مجمع و برقراری لینک‌های ارتباطی از طریق فضای مجازی این ارتباط برقرار شود.

میزان سودی که فولاد مبارکه از طریق شرکت‌های گروه در سال 98 کسب کرده چقدر بوده است؟

یکی از وظایف این واحد در برگزاری مجامع، تنظیم سیاست تقسیم سود با هماهنگی معاونت اقتصادی و مالی است. هرساله شرکت‌ها بخشی از سود خود را به‌صورت نقدی بین سهام‌داران تقسیم می‌کنند و بخشی از سود به‌صورت انباشته در شرکت باقی می‌ماند که بعدا یا تبدیل به سرمایه می‌شود یا بین سهام‌داران توزیع می‌گردد. در سال 98 از کل سود فولاد مبارکه (14800 میلیارد تومان)، حدود 2500 میلیارد تومان سود شناسایی‌شده از محل سرمایه‌گذاری‌ها بود. خوشبختانه در سال 99 جهش سودآوری خوبی در شرکت‌های گروه ایجاد شده، به‌طوری‌که در شش‌ماهۀ اول از شرکت‌های گروه تقریبا 5000 میلیارد تومان سود خالص حاصل شده است.

چه اقدامات دیگری در واحد مجامع و ارزیابی شرکت‌ها انجام می‌شود؟

یکی دیگر از این اقدامات، پیاده‌سازی نظام بودجه‌ریزی شرکت‌های گروه است. معیار ارزیابی شرکت‌ها بودجه‌ای است که شرکت‌ها در ابتدای هر سال تدوین می‌کنند. چارچوب این بودجه به شرکت‌ها ابلاغ شده است. بر اساس مفروضاتی که خود فولاد مبارکه اعلام می‌کند، شرکت‌ها موظف‌اند بودجۀ خود را اعلام کنند. بودجه در واقع نقشۀ راهی در قالب اعداد و ارقام مالی است. این واحد، بودجه را در ابتدای هر سال از شرکت‌ها می‌گیرد و هر 3 ماه یک بار عملکرد واقعی شرکت‌ها را با آن تطبیق می‌دهد. این امر مشخص می‌کند که آیا شرکت‌ها توانسته‌اند با بودجه پیش بروند یا انحراف داشته‌اند. در ادامه موارد انحراف از بودجه بررسی و کمک می‌شود که علل انحراف منفی از بودجه شناسایی و حتی‌الامکان برطرف گردد.

سخن آخر؟

هدف ما یاری شرکت‌های زیرمجموعه است. همواره این نیاز احساس می‌شد که حلقۀ ارتباطی بین شرکت‌ها و شرکت مادر ایجاد شود که به لطف خداوند و با راه‌اندازی این معاونت و مدیریت‌هایی که در زیرمجموعه آن فعالیت می‌کنند، این مهم تا حد زیادی محقق شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =